Via de schotel kun je simpelweg veel meer HD zenders ontvangen met tevens lagere maandlasten (velen zijn zelfs gratis te ontvangen).
Een tweede voordeel is de vrije hardwarekeuze die je met een schotel hebt, zodat je niet afhankelijk bent van de nukken van UPC die het niet eens mogelijk maken om bijv. zenders in je eigen volgorde te zetten. Iedere huis/tuin/keuken satelliet ontvanger kan dat wel.
On demand diensten daarentegen heb je niet via de schotel.
Wat betreft beeldkwaliteit; voorheen met de SD kanalen leverde de kabel duidelijk het beste beeld maar tegenwoordig met mpeg4 HDTV zijn de verschillen marginaal.