• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Verschil beeldkwaliteit Philips <-> Cisco

Berichten
439
Ik heb zojuist mijn Philips HD DVR omgeruild (was defect) en kreeg daar een Cisco voor terug. Eenmaal thuis aangesloten, viel mij meteen op dat het beeld een stuk minder is in vergelijking met de Philips.

Het gehele beeld is een stuk donkerder (alsof iemand de brightness een flink eindje omlaag had gedaan) en het leek wel alsof-ie minder kleuren kan laten zien (maar dat kan weer te maken hebben met het feit dat-ie te donker is).

Bij de Philips was het HD beeld echt indrukwekkend qua scherpte en kleur. Bij de Cisco zit het wel goed met de scherpte (het is dus echt een HD beeld waar je naar kijkt), maar de kleuren zijn gewoon erg flets.

Voor anderen die de twee hebben kunnen vergelijken: is dat ook jullie ervaring of heb ik wederom een kapotte box gekregen?
 
Hm,ik kom van de thomson dvr en vond de cisco qua beeld prima in vergelijking.Zelfs iets scherper aan de ogen,maar dit komt door hdmi.De kleuren merk ik geen verschil aan.
Sterker,buiten het feit dat ik door hdmi juist contrast en led verlichting lager moest zetten,vind ik de kleuren prima en hoefde die niet te veranderen t.o.v. de thomson via scart.

Het zou dus kunnen dat de philips juist een helderder beeld geeft,wat wellicht geforceerd is.Eenmaal je tv getuned dan is het prima,tot je een ander apparaat op dezelfde aansluiting zet.Dan heb je donkerder beeld.
Zelfde gaat een beetje op voor tft monitoren,daar verschillen de contrast instellingen ook per model.
Met name LG geeft hogere contrast en brightness,die meestal omlaag gezet dient te worden.
Toevallig zijn al onze beeldschermen van LG,alsmede de tv.

Probeer eens de default instelling op je tv,en kijk dan of het nog steeds te donker is.Meestal is de fabrieksinstelling te fel,teveel kleur etc.
Nu zou je kunnen zien of je omhoog of omlaag moet bijstellen.
Het zou zomaar kunnen dat de omgeruilde philips een te fel beeld gaf door defecten.
 
Ieder apparaat heeft zijn eigen beeldkarakteristiek, gebruikte chipset etc. veroorzaakt dit. Daarnaast heb je te maken met de smaak van de gebruiker. Even opnieuw de TV instellen op die ingang dus. Daarom hebben de meeste TV's ook een beeldinstelling die per ingang wordt onthouden. Wat er bij het ene apparaat geweldig uitziet, ziet er bij een ander apparaat soms gewoon prut uit.
 
M'n beeldinstellingen zijn gecalibreerd (THX) dus die staan juist prima ingesteld. Voor de Philips had ik ook een Thomson (niet HD) DVR en die was qua helderheid gelijk aan de Philips.

Dus de Cisco is zeg maar de "odd one out". Alle andere apparaten (Philips HD DVR, Thomson DVR, Blu-ray speler, DVD speler) zijn dus een stuk helderder dan de Cisco.

Waaraan ik het duidelijk kan zien, is als ik schakel. Je ziet dan even de mini-guide op een zwarte achtergrond. Bij de Philips en de Thomson zie je dan duidelijk een blauw venster. Bij de Cisco is het geheel zo donker, dat er amper verschil is tussen het blauwe venster en de zwarte achtergrond. Ter illustratie heb ik even een foto gemaakt van de Cisco en de Thomson (die ik hier nog steeds heb):

UPC_8.jpg


UPC_9.jpg


Ook valt me op dat ik veel storing heb (blokjes). Iets dat ik op de Philips ook niet had.
 
Ja, dat kan allemaal wel zo zijn, maar probeer nu gewoon eens, ondanks de calibrering, de instellingen van de ingang van je TV waarop die box staat aan te passen.

Storing (blokjes) is een ander verhaal en het helpt natuurlijk sowieso niet om 2 of meer zaken tegelijk te bekijken.
 
Als de Cisko op dezelfde HDMI poort zit aangesloten als waar de Philips zat dan zou je geen grote verschillen in kleur/brightness/contrast e.d. mogen zien mits je niet aan die instellingen gedraaid hebt.

Sommige tv's hebben in de HDMI instellingen per HDMI poort echter nog een kleurbereik instelling, wat voor een ander apparaat eventueel anders ingesteld moet worden. In zo'n instelling kun je kiezen tussen iets van "0-255, 16-235, auto" en dergelijke. Mogelijk dat hier het probleem zit?
 
jtech zei:
Ja, dat kan allemaal wel zo zijn, maar probeer nu gewoon eens, ondanks de calibrering, de instellingen van de ingang van je TV waarop die box staat aan te passen.

Ja, ik snap zelf ook wel dat ik door het veranderen van de instellingen op de tv het beeld iets beter krijg. Maar daarmee verander ik niet het feit dat de box alles veel te donker weergeeft. En ik ben geenzins van plan iedere keer als ik een DVDtje of Blu-ray wil kijken, dat ik dan wéér de instellingen moet veranderen. En ze dan terug moet veranderen als ik weer gewone tv wil kijken.

Bovendien als er inderdaad iets mis is met de box, dan kan ik veranderen aan m'n tv wat ik wil, maar dan zal het beeld onder de maat blijven. Het dynamisch bereik zal ik niet kunnen verbeteren. Dat is het nadeel van een digitaal signaal.
 
Zippy1970 zei:
Ja, ik snap zelf ook wel dat ik door het veranderen van de instellingen op de tv het beeld iets beter krijg. Maar daarmee verander ik niet het feit dat de box alles veel te donker weergeeft. En ik ben geenzins van plan iedere keer als ik een DVDtje of Blu-ray wil kijken, dat ik dan wéér de instellingen moet veranderen. En ze dan terug moet veranderen als ik weer gewone tv wil kijken.

Bovendien als er inderdaad iets mis is met de box, dan kan ik veranderen aan m'n tv wat ik wil, maar dan zal het beeld onder de maat blijven. Het dynamisch bereik zal ik niet kunnen verbeteren. Dat is het nadeel van een digitaal signaal.

Ik weet niet hoe het met jouw TV zit, maar de mijne bewaart de instellingen van iedere ingang apart. Dan heb je dat probleem dus niet als je een DVD of whatever draait, wat dat gaat via een andere ingang.
 
Inderdaad. iedere hdmi,scart en de analoge aansluiting behoud de instellingen apart van de anderen.
Of je hebt een oude tv.
Maar om op het plaatje terug te komen,die onderste is volgens mij helemaal fout.
Ik heb de bovenste van je pics,weliswaar iets lichter,de bovenste rand is transparant-zwart,of heel donker blauw.
Maar hoort volgens mij gewoon zo.

Kijk,als je donker beeld hebt,dan is dat gewoon zo,en geloof ik dat ook zondermeer.
van 1 tot 100,hoe hoog staat brightness,colour,contrast,en heb je dynamisch contrast aan etc.
Heb je led tv,ambilight,kan je uberhaupt de lichtinstelling veranderen?
Hoe is het analoge signaal op ned1 versus digitaal op ned1 ?
Komen de instellingen op beide tv ingangen overeen?Veranderd die niet?

even een saillant detail,zet ik mijn hd dvd speler op hdmi 1 blijk ik geen geluid naar de tv te krijgen,zet ik die op 2 of 3 dan wel.hdmi 1 niet in orde?Jawel,want doe ik de cisco op hdmi1 dan heb ik wel geluid,zit dit dan in de nieuwe kabel van de hd dvd speler?Vreemd want die doet het op iedere hdmi poort behalve 1.
Maar goed,dit is geen probleem,alleen om aan te geven dat er wel eens vaker vreemde zaken voorkomen waar je als leek niet uitkomt
Als het maar werkt.
 
jtech zei:
Ik weet niet hoe het met jouw TV zit, maar de mijne bewaart de instellingen van iedere ingang apart. Dan heb je dat probleem dus niet als je een DVD of whatever draait, wat dat gaat via een andere ingang.

Ja, dat doet mijn TV ook. Maar alle HDMI apparaten gaan via mijn A/V Receiver. Dus er komt maar één HDMI signaal binnen op de TV.

Maar goed. Ik heb echt het gevoel dat er iets mis is met deze box. Ook de SD signalen zijn kwalitatief een stuk minder dan zowel de Philips als de Thomson. Het lijkt wel of de resolutie lager is, alsof-ie maar één field van een frame laat zien. Sterker nog, het analoge beeld lijkt scherper (maar met veel meer ruis) dan het digitale. Zo ziet m'n digitale beeld er uit:

UPC_10.jpg


En analoog zo:

UPC_11.jpg
 
Terug
Bovenaan