• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

verbindingsprobleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ptje2007
  • Startdatum Startdatum
P

ptje2007

Ik ben vorige week overgestapt van ADSL naar kabel (upc) Nu heb ik het volgende probleem:

Meterkast => hier komt de kabel binnen, aangesloten aan modem.
Vanuit modem netwerkkabel naar boven (bestaande netwerkkabel) hieraan heb ik een Sitecom Gigabit Switch.

Aan deze switch hangen:
comp. 1 win xp => geen internet, geen verbinding NAS
comp. 2 win xp => geen internet, geen verbinding NAS
laptop win 7 => wel internet, geen verbinding NAS
NAS

Nu is het zo dat als ik in de meterkast de netwerkkabel in m'n oude modem van het adsl steek alles contact heeft en de NAS te vinden is door alle computers.

Zodra ik de kabel in het modem van UPC steek vallen alle verbindingen weg ook van de computers met de NAS.

Nu is mijn vraag geeft de switch problemen in dit geheel (nog geen 2 maanden oud) of zou dit een router moeten worden? Zo ja wat is het grote verschil.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

vr. gr. Paul
 
Als jij de kabel uit de pc haald die wel het internet op kan .
En steek die in de andere pc , reset je het mdoem dan voor 30 sec ?
 
nee, moet ik het modem dan nog een keer resetten?
 
Je hebt inderdaad een router nodig, aangezien een kabelmodem altijd gewoon bridged is en dus geen routerfuncties heeft. Een router kan via DHCP IP-adressen aan alle aangesloten PC's geven en uiteraard ook aan de NAS. Mocht je op de router poorten tekortkomen, dan kan je er simpelweg een switch achter hangen.

Aangezien je 60 Mbps hebt: neem dan wel een router die die snelheid aankan op de WAN poort, b.v. een D-Link DIR-655. Die haalt >200 Mbps van WAN naar LAN, dus is ook nog eens toekomstbestendig.
 
okey, duidelijk. Het is dus mogelijk om een router (al dan niet met draadloos netwerk) in de metkast te hangen om vanuit daar met een kabel naar de switch te gaan, en dan eventueel in de toekomst een aftakking naar de woonkamer beneden.

En isi er ook een verklaring waarom het internet op de laptop wel werkt?
Heb ook al geprobeerd met een computer en de rest van de kabels eruit maar die krijgt geen verbinding.

gr. Paul
 
ptje2007 zei:
okey, duidelijk. Het is dus mogelijk om een router (al dan niet met draadloos netwerk) in de metkast te hangen om vanuit daar met een kabel naar de switch te gaan, en dan eventueel in de toekomst een aftakking naar de woonkamer beneden.

En isi er ook een verklaring waarom het internet op de laptop wel werkt?
Heb ook al geprobeerd met een computer en de rest van de kabels eruit maar die krijgt geen verbinding.

gr. Paul

Ja natuurlijk, het is geen probleem om alle apparaten aan de switch te hangen, vooropgesteld dat de switch een uplink poort heeft, maar je hebt het over een gigabit switch en die hebben vrijwel allemaal auto MDI/MDIX crossover op alle poorten.

Het feit dat de laptop het wel doet, komt omdat die kennelijk de enige is die een IP-adres krijgt, nl. het IP-adres dat door UPC aan jou is toegekend. Voor meerdere interne IP-adressen heb je dus een router nodig.

Dat de andere PC's geen IP-adres kregen, ligt aan het feit dat de laptop kennelijk als eerste contact heeft gehad met de modem. UPC hanteert een koppeling met het MAC adres, in jouw geval dus het MAC adres van de laptop. Zou je een andere PC aansluiten, dan is het wel degelijk mogelijk om verbinding te krijgen, maar dan moet je eerst de modem een powercycle geven en daarna de PC opstarten. De server van UPC legt in dat geval nl. opnieuw een link met het andere MAC adres van de aangesloten PC en geeft aan dat MAC adres vervolgens een IP-adres. Hetzelfde ga je dus straks meemaken als je er een router tussenzet, want die heeft uiteraard weer een ander MAC adres aan de WAN poort. De manier om het dan weer aan de praat te krijgen is simpelweg een totale restart (powercycle) van alle aangesloten apparaten en wel zo dat je werkt vanaf de muur: dus eerst modem herstarten en wachten tot alle lampjes branden, dan router en switch opstarten en weer wachten tot die geinitialiseerd zijn en vervolgens alle aangesloten apparaten opstarten.
 
helemaal duidelijk. Zal van het weekend een router halen. (of bestellen) en dan nog even wachten totdat mijn kabel helemaal 100% is want de eerste dagen deed deze helemaal niks, na meting bleek dat er en op 2 punten een lekkage is en dat er gegraven moet worden. :( maar ja het modem heeft nu gelukkig wel eindelijk signaal en weet ik dat het werkt.

Bedankt voor de info!

vr. gr. Paul
 
Terug
Bovenaan