• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Verbinding regelmatig kwijt (55 dbmv)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter mees
  • Startdatum Startdatum
M

mees

Ik ben sinds een week weer klant bij UPC voor internet en telefonie.Altijd klant geweest bij UPC voor digitale televisie. Na problemen met UPC-on-demand en doormeten van de lijn door een monteur ("prima lijn, maar ik vervang toch voor de zekerheid de wandcontactdoos (hoofdaansluitpunt) in de woonkamer"), bleek het probleem aan de mediabox te liggen. Na vervanging geen problemen meer gehad.

Totdat ik weer internet ging afnemen, dat vorige week opgeleverd werd. Ik heb alles netjes aangesloten op het hoofdaansluitpunt, maar nu vliegt de verbinding er continu uit. Twee keer contact gehad met de helpdesk (uiteraard veel geprobeerd, maar verschillende conclusies). Eerste keer: "Slecht signaal. Er lijkt een blokstoring aan de gang te zijn. Dit moet binnen een paar uur opgelost worden". Volgende dagen, nog altijd problemen. Weer gebeld: "Slecht signaal. De splitter (MCP-03) is slecht. Deze moet vervangen worden." Omdat dit mij toch wel een sterk verhaal leek, toch maar zelf op onderzoek uitgegaan. Het modem blijkt dus op 55dbmv uit te zenden (oftewel erg hoog). Door het modem direct op het aansluitpunt aan te sluiten (dus zonder splitter), kom ik op 52 dbmv. Met de splitter is dus niets mis. 3dbmv verschil is normaal. Helaas kan ik zonder splitter dus geen analoog tv meer kijken --> Probleem!

Hoe kan die 55dbmv verlaagd worden. Kan dit door de helpdesk gedaan worden door iets te tweaken in de blokcentrale? Of moet men bijvoorbeeld het hoofdaansluitpunt verplaatsen naar een locatie dichter bij de straat om zo wat afstand te besparen (metertje of 8 )?
 
Dit kan gedaan worden door middel van dempen. Als het goed is (Ik kan dit fout hebben!) heb je hiervoor een retourgeschikt kastje nodig van Tratec dat je er in steekt.
 
Zulake zei:
Dit kan gedaan worden door middel van dempen. Als het goed is (Ik kan dit fout hebben!) heb je hiervoor een retourgeschikt kastje nodig van Tratec dat je er in steekt.
Die MCP-03 zorgt al voor een demping van 3dB (zonder splitter 52dBmV, met 55dBmV). Wanneer je het signaal nóg verder dempt loop je het risico dat het modem helemaal NIET meer online komt (het modem moet dan nóg harder gaan zenden om zich verstaanbaar te maken bij het CMTS).
 
Behalve zorgen dat de coaxkabel en splitter tussen modem en AOP goed is, kun je zelf niets doen.
UPC moet voor een oplossing zorgen als de modem steeds uitvalt door een te hoge upstream signaalsterkte.
Mogelijk kunnen ze iets bij de CMTS doen, mogelijk iets aan verbinding tussen AOP en CMTS (connectors in straat-, wijkkasten), mogelijk bied een ander modem een oplossing.
Het AOP een paar meter verplaatsen zal echter niets brengen, gezien de rest van de afstanden.
 
Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik heb zojuist de helpdesk weer aan de lijn gehad en mijn bevindingen rondom de signaalwaardes medegedeeld. Op dat moment zat ik op 54 dbmv en had dus internetverbinding. De medewerker vond dat de waardes heel goed waren omdat de bovengrens op 58 dbmv zou zitten. Volgens mij is dat bij Eurodocsis 2.0 55,2 dbmv en de medewerker gaf aan dat hij waarschijnlijk een "algemene" waarde had staan. Geen wonder dus dat ik steeds te horen krijg dat het uploadsignaal weliswaar hoog is, maar toch binnen de marges valt.... Omdat ik nu wél verbinding had, kon de medewerker helaas niets voor mij betekenen. Ik moest maar terugbellen als er wederom geen verbinding meer was, maar dan zou er wel een monteur langsgestuurd worden om waardes te meten en eventueel iets te wijzigen in de wijkverdeelkast. Afwachten dus maar weer!
 
Dat schiet dus allemaal niet echt op op deze manier. Ongelooflijk eigenlijk dat de HD dit soort technische gegevens kennelijk gewoon verkeerd in het systeem heeft staan. Dit soort medewerkers hoort gewoon te weten hoe het zit.
 
7) Het kanaaltype dat gebruikt wordt kan zijn Docsis 1.x (TDMA) of Docsis 2.0 (ATDMA). Onder andere de bandbreedte van het kanaal en modulatietype zijn van invloed op de maximale waarde van 6. Als vuistregel geldt voor de genoemde modems:

Bij Docsis 1.x is de TXmax 58.0 dBmV
Bij Docsis 2.0 is de TXmax 55.2 dBmV

Heeft Plankie toen allemaal netjes in een topic gezet.
De klantenservice had het over een ander modem.

Maar goed UPC moet een lijnmeting doen bij jou, en het signaal verlagen.
Hoe staat overigens je DOWNSTREAM POWER dan?
 
Mijn Arris TM602B modem geeft het volgende aan:

Downstream
Freq/Power: 316.000 MHz -4 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38 dB
Modulation: QAM256

--------------------------------------------------------------------------------
Upstream
Freq/Power: 36.000 MHz 54 dBmV
Channel Type: DOCSIS 2.0 (ATDMA)

Symbol Rate: 5120 kSym/sec

Modulation: QAM8


Downstream is volgens mij niet slecht. Zit over het algemeen ergens tussen 0 en -4.
 
mees zei:
Mijn Arris TM602B modem geeft het volgende aan:

Downstream
Freq/Power: 316.000 MHz -4 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38 dB
Modulation: QAM256

--------------------------------------------------------------------------------
Upstream
Freq/Power: 36.000 MHz 54 dBmV
Channel Type: DOCSIS 2.0 (ATDMA)

Symbol Rate: 5120 kSym/sec

Modulation: QAM8


Downstream is volgens mij niet slecht. Zit over het algemeen ergens tussen 0 en -4.
De Downstream is niet slecht, dat kan zo.
Ik zie dat jou Upstream modulation: QAM8 is, ik dacht dat die QAM16 is?
Die UPSTREAM moet gewoon omlaag.
Dus dat moet UPC wel degelijk gaan verlagen,
 
je kan nog proberen om je splitter te aarden naar CV[verwarming toe] en kijken of het signaal dan beter word maar waarschijnlijk moet het signaal bijgesteld worden van upc uit maar dat gok ik maar zo even, kun je eventueel een situatie schetsen eventueel foto ofzo,
Succes!
 
Terug
Bovenaan