• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Veel storing in gem. Rotterdam (Rozenburg)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter R-P
  • Startdatum Startdatum

R-P

Berichten
36
Iemand anders last van?

Volgens mij sinds een paar dagen en op alle zenders.

Ik heb enkele maanden geleden een Hirschmann GHV41MX geplaatst en de mediabox is een Pace. Heeft er denk ik niets mee te maken, maar voor de volledigheid.

Storingen: blokkerige gedeeltes en/of tijdelijk hangen van het beeld. Eenmalig ook gezien dat het beeld van NLD1 tijdens het overschakelingen naar NLD2 op zwart ging en vervolgens zag ik even een 'gemerged' beeld van NLD1 EN NLD2 door elkaar.
 
Hoi,

Ik woon ook in Rozenburg maar heb nergens last van.
 
Ben nu niet zeker meer dat het alle zenders zijn. Heb een poosje gedacht dat het over was (een poosje een storingsvrij kanaal gekeken?).
Geverifieerde zenders met storing:
RTL4
Comedy Central
NET5
Veronica




PS: Jordy gePM'd
 
@R-P,

Er is geen algemeen probleem met die zenders. Om het verder te onderzoeken heb ik je gegevens nodig. Kan je een PM sturen met daarin je postcode en huisnummer?
 
Ik heb exact hetzelfde in Spijkenisse. Alle zenders werken prima, behalve de RTL's (HD). De andere HD en gewone zenders werken prima. Dit is sinds een paar dagen zo.
 
Update: na weinig reactie van UPC (geen officiele klacht ingedient, alleen via hier) zelf weer aan de gang gegaan.

Het is nog vroeg voor definitieve conclusies, maar het lijkt erop dat het signaalniveau te veel werd versterkt door de Hirschmann GHV41MX.

Dus mijn singaalniveau is eerder door de Pace vaak als <100% beoordeeld, maar op de 3.5dB versterking-uitgang gaat de media-box (Pace) over zijn nek. Joepie.

Huidige setup is nu als volgt:
Binnenkomst groene kabel, metalen f-connector 3 weg splitter, (1) naar Pace (digitale TV), (2) naar kabelmodem (telefoon en internet) en (3) naar Hirschmann GHV41X.
Vanuit Hirschmann de 7dB* uitgang naar een TV/Radio contactdoos voor de radio en TV (1m kabel). De 9.5dB uitgang naar de TV boven (20m kabel).
De resterende uitgangen (3.5 en 4.5dB) zijn ongebruikt (eentje heeft afsluitweerstand, andere krijgt er een (heb er nog een paar uitgeleend aan mijn schoonvader)).

Geen ideale oplossing, maar als het storingsvrij blijft, vooral niet meer aankomen.

*: de uitgang van 7dB werd al gebruikt voor de TV/radio splitter toen alles nog op de Hirschmann zat aangesloten. Het werkt zo prima, dus daarom niet de moeite genomen 'm naar een lager versterkte uitgang te verplaatsen.

** ik ben er verre van overtuigd dat de problemen begonnen na aansluiten van de Hirschmann. Maar dat laat ik voorlopig even in het midden, is achteraf toch moeilijk na te gaan.
 
Weer een update, zoals ook aan Jordy beloofd.

Digitale storing (blokjes bij snel veranderende gedeeltes van het beeld), zij het minder erg, is nog steeds duidelijk aanwezig sinds gisteren op minimaal twee zenders. Dit dus zonder de versterker ertussen!

Jordy heeft vorige week contact gezocht en we hebben aan de telefoon e.e.a. geprobeerd, ik door loskoppelen/ompluggen, hij door het meten van de effecten.

Opvallende zaken: de versterking van de Cisco (internetmodem) stond op maximaal: schijnbaar moet deze erg zijn best doen van de ontvanger om daar een acceptabel signaal binnen te krijgen.
Verder veroorzaakt mijn 3-weg splitter een aardige drop in het signaal (5-6dB iirc). Een andere die ik ook nog had scheelde een dB of zo.
Ook was het signaal niveau in de Pace (televisie-box) prima binnen de geaccepteerde waardes (-10 tot +10dB of zo), zowel met als zonder splitter, overigens OOK toen de versterker er nog tussen zat (kon Jordy in oude metingen zien).

Afspraak: een tweedelijns monteur zou langskomen om een en ander eens goed in kaart te brengen en een aansluit-kastje te monteren. Dit laatste hoeft niet zo nodig van mij: liever een groene kabel die rechtstreeks een splitter/versterker ingaat dan weer een extra box met bijbehorende contactovergangen en extra kansen op storing. Maar UPC schijnt het zo af te moeten leveren.

Dus vandaag monteur op bezoek gehad en na 5 minuten bijpraten vraagt hij zich hardop af of er niet een monteur met betere testapparatuur gestuurd had moeten worden: volgens hem had er een lijnmeting aangevraagd moeten worden i.p.v. een aansluitkastje plaatsen wat op zijn werkbon stond.
Misschien wat kort door de bocht, maar daar kwam het een beetje op neer.

Lang verhaal kort gemaakt: hij heeft in de wijk-aansluitkast een nieuwe splitter (low noise) geplaatst waardoor de retour-versterking van de Cisco van 55dB naar 45dB zakte. Daarnaast een ingangskastje geplaatst (galvanische scheiding volgens mij).

De wijk-aansluitkast had een meest-recente-service-sticker van 1995 (!). De kabel naar mijn huis zou goed zijn, was alleen 4m korter dan volgens hun gegevens. Verder niet heel veel bijzonders.

Na vertrek monteur ben ik eigenwijs geweest en heb alle apparatuur weer op de versterker gemonteerd. Eigenwijs is een groot woord, want de algemeen aanvaarde mening is dat de versterking niet de problemen verklaart, en er is ook niet gezegd dat het niet zou mogen.

Mocht dit weer problemen opleveren dan zet ik de splitter er wel weer tussen.

Weer een heel verhaal, maar de (nog niet definitieve?) conclusie lijkt te zijn dat e.e.a. aan een verouderde splitter in de wijk-kast lag.
 
Over het aop is ook best logisch aangezien dat van upc is je mag dus de groene kabel niet eens aanraken cq direct op versterker plaatsen, dit mag je idd niet zelf doen, maar mijn ervaring is dat de meeste monteurs zoiets heeft van is goed zo, athans hier doen ze er ook niet moeilijk over.
 
Waarom wil je zo graag de versterker er tussen? Als dat niet nodig is scheelt het weer een apparaat op het stroom toch?
 
Signaal niveau is niet voldoende voor splitsing in 4 kanalen. Daar heb ik met UPC al discussies over gehad, maar zij delen niet mijn visie dat dit een uiterst realistische praktijksituatie is waar zij het signaalniveau voor dienen aan te bieden.

Absoluut minimum is digitale TV (1), internet (2) en een analoge TV boven (daar betaal ik niet voor niets voor...). Daarnaast geeft digitale TV redelijk vaak storingen dus wil ik ook gewoon een analoge input op mijn TV beneden blijven houden (en die is recent nog flink gebruikt, zie onderwerp van dit draadje!). Ergo: 4 aansluitingen.

Dus vandaar de versterker. En uiteraard wordt het beeld boven (20+ meter kabel) opeens een stuk beter wanneer dit met 9dB wordt versterkt ;D

En mijn zonnepanelen trekken die 1.4W die dat speciaal-zuinige ding (typical) verbruikt wel weer recht. ;)
 
Terug
Bovenaan