Weer een update, zoals ook aan Jordy beloofd.
Digitale storing (blokjes bij snel veranderende gedeeltes van het beeld), zij het minder erg, is nog steeds duidelijk aanwezig sinds gisteren op minimaal twee zenders. Dit dus zonder de versterker ertussen!
Jordy heeft vorige week contact gezocht en we hebben aan de telefoon e.e.a. geprobeerd, ik door loskoppelen/ompluggen, hij door het meten van de effecten.
Opvallende zaken: de versterking van de Cisco (internetmodem) stond op maximaal: schijnbaar moet deze erg zijn best doen van de ontvanger om daar een acceptabel signaal binnen te krijgen.
Verder veroorzaakt mijn 3-weg splitter een aardige drop in het signaal (5-6dB iirc). Een andere die ik ook nog had scheelde een dB of zo.
Ook was het signaal niveau in de Pace (televisie-box) prima binnen de geaccepteerde waardes (-10 tot +10dB of zo), zowel met als zonder splitter, overigens OOK toen de versterker er nog tussen zat (kon Jordy in oude metingen zien).
Afspraak: een tweedelijns monteur zou langskomen om een en ander eens goed in kaart te brengen en een aansluit-kastje te monteren. Dit laatste hoeft niet zo nodig van mij: liever een groene kabel die rechtstreeks een splitter/versterker ingaat dan weer een extra box met bijbehorende contactovergangen en extra kansen op storing. Maar UPC schijnt het zo af te moeten leveren.
Dus vandaag monteur op bezoek gehad en na 5 minuten bijpraten vraagt hij zich hardop af of er niet een monteur met betere testapparatuur gestuurd had moeten worden: volgens hem had er een lijnmeting aangevraagd moeten worden i.p.v. een aansluitkastje plaatsen wat op zijn werkbon stond.
Misschien wat kort door de bocht, maar daar kwam het een beetje op neer.
Lang verhaal kort gemaakt: hij heeft in de wijk-aansluitkast een nieuwe splitter (low noise) geplaatst waardoor de retour-versterking van de Cisco van 55dB naar 45dB zakte. Daarnaast een ingangskastje geplaatst (galvanische scheiding volgens mij).
De wijk-aansluitkast had een meest-recente-service-sticker van 1995 (!). De kabel naar mijn huis zou goed zijn, was alleen 4m korter dan volgens hun gegevens. Verder niet heel veel bijzonders.
Na vertrek monteur ben ik eigenwijs geweest en heb alle apparatuur weer op de versterker gemonteerd. Eigenwijs is een groot woord, want de algemeen aanvaarde mening is dat de versterking niet de problemen verklaart, en er is ook niet gezegd dat het niet zou mogen.
Mocht dit weer problemen opleveren dan zet ik de splitter er wel weer tussen.
Weer een heel verhaal, maar de (nog niet definitieve?) conclusie lijkt te zijn dat e.e.a. aan een verouderde splitter in de wijk-kast lag.