• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Veel Correctable & Uncorrectable FEC

Status
Niet open voor verdere reacties.

PE4000

Forum Gebruiker
Berichten
318
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Afgelopen weekend maar weer eens gelogd in de Cisco EPC3928AD om te kijken of de T3 / T 4 timeouts waren toegenomen.

T3 Timeouts was 0
T4 Timeouts was 2

Maar de getallen van Correctables en Uncorrectables FEC waren toch behoorlijk hoog.
Toen:
Correctables > 70K Uncorrectables > 38K - 43K
Na het offline halen vd modem (huidig)
Correctables < 80 Uncorrectables = 0

Kan dit zijn door onderhoud of zo? En wat voor invloed heeft dit?


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer dat je de uptime niet hebt opgenomen. Want het is niet vreemd als je veel uncorrectables in de status hebt staan als er bijvoorbeeld onderhoud geweest is en je signaal een uurtje weg geweest is bijvoorbeeld. Als het bij jou de 'oogst' is van 3 maanden uptime is het niet vreemd dus.

Als je een goede indicatie wilt hebben kun je het beste je modem even resetten, dan worden beide getallen nul en kun je kijken hoe sterk ze oplopen. Als je signalen goed zijn dan zal het uncorrectables netjes op nul blijven staan. Een paar per dag is niet echt een drama, het wordt vervelend als je ze kunt zien oplopen, dan is er iets met de signalen aan de hand.

Dit is eigenlijk hetzelfde als de BER indicatie bij digitale TV. Een uncorrectable frame geeft op TV een blokje in beeld te zien. Veel uncorrectables kan een indicatie zijn voor veel storing van buitenaf. Bij het internet modem valt dat meestal mee omdat deze meestal direct op de hoofdaansluiting zit. Maar als je het modem via een lange coax hebt aangesloten kan dit ook de oorzaak zijn.

O ja, correctable fouten zijn fouten die 'hersteld' konden worden door het Forward Error Correction protocol (FEC) en zijn dus eigenlijk geen bytefouten. Uncorrectable frames konden niet hersteld worden en geven daardoor data verminkingen resulterend in herhalingen om het goed binnen te krijgen.
 
Bedankt Cees voor je antwoord.

Ja de up-time ? Daar zeg je me wat... ik dacht zo iets van 3 á 5 weken, misschien korter.
En toch check ik dit regelmatig.
De modem aansluiting is 1 á 1.5 m van de nieuwe AOP aangesloten en gemonteerd vorig jaar september door één van de Ziggo monteurs.
Ik weet wel dat het signal aan de hoge kant is, dat heeft namelijk de monteur toen ook nog verteld na wat metingen te hebben gedaan.

Cees, goede uitleg trouwens over corectable en uncorrectable.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan