Veel blokvorming op digitale tv; versterker nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

martwout

Forum Gebruiker
Berichten
1.681
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Beste forummers,

In de woning zijn drie tv's aanwezig met ieder een losse decoder en twee met een dvd-HDrecorder. Het signaal wordt beneden in de woonkamer gesplitst (ongeveer een meter na de wandcontactdoos) en gaat daar recht omhoog naar de 2e tv (die is direct boven de 1e tv) en beneden naar de eerste tv. Bij die 2e tv wordt de coax wederom gesplitst om door twee muren van de kamer boven naar een 3e kamer te gaan waar de 3e tv staat (ik schat 3,5 meter verder).

Er liggen meerdere losse kabels. Van de eerste splitsing tot de twee splitsing en dan van de 2e splitsing naar net na de 2e muur. Deze twee kabels hebben de vorige bewoners aangelegd waarbij een kabel is gebruikt waarvan de aansluiting los kan worden gehaald zodat het door de muur kon. Vanaf net na de 2e muur is nog een kabel aangesloten die naar de dvd-recorder loopt en zo naar de tv en decoder.

-Het analoge en digitale beeld beneden is prima.
-Het analoge beeld op de 2e tv bevat hier en daar wat ruis maar meer bij o.a. RTL5 maar digitaal is de 2e tv in orde. Hooguit op sommige HD-kanalen een hikje (dan zie je om de zoveel tijd eens een mini-blokje die meteen verdwijnt).
-Het analoge beeld op de 3e tv is als de dvd-recorder uitstaat goed te doen (vergelijkbaar met de 2e tv) maar digitaal is het zeer wisselvallig. Soms doet het het en zoals nu zijn aardig wat kanalen zwart of zichtbaar met veel blokvorming (niet te zien). Ik zie daar veel de E-melding met geen signaal. Op dit moment doet Ned1 en Ned2 b.v. het wel en Film1 Action. Op die laatste is op de 3e tv 51% met een lichte BER. Maar op Film1 Family (die het niet doet) is het 31% signaal met een BER van 2 komma zoveel.

Als de dvd-recorder aanstaat, is het analoog erg sneeuwerig op de 3e tv en digitaal ook gestoord. Ik heb de dvd-recorder even ertussen uit gehaald maar dat levert geen winst op. Ik kan hooguit nog proberen of een kortere kabel iets oplevert ipv degene boven langs de deur.

We hadden eerder al problemen en hebben toen de kabel net na de 2e muur tot de dvd-recorder vervangen door een beter exemplaar. Deze loopt nu wel boven de deur langs. De oude kabel kwam in de knel als de deur openging.

Zover de uitleg. De vraag is of een versterker de oplossing is. Ik ben een leek op het technische gebied maar aangezien de 2e tv digitaal naar behoren werkt, lijkt het erop dat het signaal tussen de 2e en 3e tv te zwak is. Bij de 3e tv staat een Samsung DCB-B270R decoder.
 
Hoe die dvd recorder is aangesloten begrijp ik niet helemaal, maar normaal gesproken zou die het signaal moeten doorlussen naar je 3e TV.
Maar goed, om alle problemen voorgoed de wereld uit te helpen en ook te kunnen gaan genieten van digitale TV raad ik je aan de hele installatie opnieuw aan te leggen. Daarbij gebruik je alleen kabelkeurmateriaal zowel kabel als dozen en stekkers.

Je zou 3 kabels moeten trekken naar het AOP (waar de groene kabel binnen komt). Voor ieder toestel 1. Die sluit je dan aan op en versterker waarbij de lengte van de kabel bepaalt op welke aansluiting. Moderne versterkers zoals de FRA-752 hebben een verschillende versterking per aansluiting. De langste kabel krijgt dan de meeste versterking.
De ingang van de versterker sluit je met een korte kabel op het AOP of de modem splitter aan.
 
Hoi Martwout weet niet of jij de brief al in huis hebt gehad: KLIK In jouw geval zou dat denk ik zeer goed van pas komen. Denk wel dat je een versterker nodig hebt. Onder beginnen met de kabels vervangen naar je eerste tv. Kabel naar boven moet je alle connectoren vervangen. Misschien dat je de kabel zelf dan kunt laten liggen( die naar boven gaat). Splitters moeten wel in orde zijn maar met versterker heb je dat probleem niet meer maar je moet er wel voor zorgen dat je bij de versterker ook alle kabels goed aansluit(F- connector). Onnodige splitters moet je wel eruit halen. Maar goed als je hierbij hulp krijgt van de monteur dat zou wel heel fijn zijn. Jouw 'probleem'valt zeker wel op te lossen.
Anders bel Ziggo eens even of je nu van deze actie gebruik kunt maken. Is toch fijn als een kundig iemand je hiermee helpt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan