• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

USB HDD wel boven 60 Mbit bij ander gebruik, bij downloaden via astraweb niet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Simon1980
  • Startdatum Startdatum
S

Simon1980

Hoi allen,

Ik heb iets vreemds bij het downloaden via nieuwsserver astraweb. Wanneer ik alles via mijn externe HDD laat lopen, dowloaaden+repareren en uitpakken, dan haal ik 'maar' 50 Mbit. Laat ik echter de dowload+evt. reparatie via de interne HDD van mijn Zotac atom mimipc lopen, dan haal ik volle bak, 60 Mbit.

Uitpakken gaat net als andere dingen zoals kopiëren met zo'n 10 al 11 Megabytes, omgerekend zo'n 100 Mbits. Ik vind dit geen probleem, maar opmerkelijk is het wel. Volgens een vriend van me ligt het aan het feit dat er processorkracht gevraagd wordt tijdens een download naar een usb 2 hdd. Heeft iemand zoiets al eens eerder gehad?

Groeten.

Simon
 
Simon1980 zei:
Volgens een vriend van me ligt het aan het feit dat er processorkracht gevraagd wordt tijdens een download naar een usb 2 hdd.

Klopt volledig voor zover ik weet. Bij bijvoorbeeld Lightpeak/Thunderbolt, de nieuwe interface, is dit niet van toepassing en is deze bottleneck verdwenen.
 
Daar komt bij dat een USB 2.0 HDD extreem traag is als het gaat om kleine bestanden. Bij het schrijven van grote bestanden haal je max 30 MBps, bij zeer kleine bestanden is dat nog maar een fractie daarvan.
 
Downloaden via Usenet is zeer harddisk intensief.
Om een enkel rar bestand binnen te krijgen moeten er enkele tientallen tot honderden usenet bestandjes (articles) worden gedownload. Er is namelijk een maximale grootte voor een article.
Hoe groter het rar bestand, hoe meer bestandjes.
Al die bestandjes worden in een cache bestand op je harddisk opgeslagen. Dus schrijven van vele kleine bestandjes.
Daarna worden die bestandjes gelezen en samengevoegd tot een rar bestand (decoderen).
Dus veel leesacties- en en een schrijfacties op de harddisk.
Je cache word daarna geleegd, dus wisacties (zijn eigenlijk schrijfacties) van die vele kleine bestandjes.
Dit gebeurt dus voor alle rar bestanden.
Nu moeten nog alle rar bestanden worden gecontroleerd op compleetheid en eventueel gerepareerd (PAR).
Dit zijn dus ook weer leesacties en en indien nodig schrijfacties en wisacties.
Zo en nu nog een keertje alles weer lezen om de rar's uit te pakken en vervolgens het resultaat wegschrijven en de rar bestanden weer wissen.

Externe harddisk zijn per definitie trager met lees en schrijf acties als een interne hardisk omdat de data voor de harddisk interface omgezet moet worden naar een USB signaal, dat dan in de externe harddisk weer omgezet moet worden in een harddisksignaal.
Dat omzetten kost tijd.

Omdat er zoveel gelezen en geschreven word heeft iedere vertraging een tamelijk grote invloed op de snelheid..
 
jtech zei:
Daar komt bij dat een USB 2.0 HDD extreem traag is als het gaat om kleine bestanden. Bij het schrijven van grote bestanden haal je max 30 MBps, bij zeer kleine bestanden is dat nog maar een fractie daarvan.

Wat voor externe hdd heb je dan? haalhier dik 85MB/s via usb2.0 op me externe wd hdd.
 
Devil-Strike.net zei:
Wat voor externe hdd heb je dan? haalhier dik 85MB/s via usb2.0 op me externe wd hdd.

Sorry Devil, maar dat is echt onmogelijk. Via eSATA haal je dat soort snelheden wel, evenals via USB 3.0. USB 2.0 heeft een theoretische snelheid van 480 Mbps (~60 MBps), maar daarvan haal je maar zo'n beetje de helft. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de omzetting van SATA naar USB en omgekeerd. Daarbij komt nog dat het USB 2.0 protocol erg inefficiënt is.

Therefore, actual data transfer rate [of USB 2.0 High-speed] will be lower than 480 mbps (57.2 MB/s).
Our measurement result of data transfer rate with USB 2.0 storage device (HDD) is about 20 - 25 MB/s on average."

Bron: https://www.lyberty.com/tech/terms/usb.html
 
jtech zei:
Sorry Devil, maar dat is echt onmogelijk. Via eSATA haal je dat soort snelheden wel, evenals via USB 3.0. USB 2.0 heeft een theoretische snelheid van 480 Mbps (~60 MBps), maar daarvan haal je maar zo'n beetje de helft. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de omzetting van SATA naar USB en omgekeerd. Daarbij komt nog dat het USB 2.0 protocol erg inefficiënt is.

Bron: https://www.lyberty.com/tech/terms/usb.html

Zie toch echt op me teller van windows dat i rond de 80a85MB/s zit(nu weet ik niet of dat accuraat is), en dan komt er nog eens bij dat nieuwe generatie usb sata controllers echt wel wat sneller is dan wat jij zecht, dan ook nog de gebruikte chipset op de moederboord, mijn mobo gebruikt de P55 chipset en die trekt da dus makkelijk, me oude amd chipset 790fx die gaat dan niet harder als 20a23MB/s.

Zal het zo zeggen haal iig zeker sneller dan wat er op die website beweert word.
 
Devil-Strike.net zei:
Zie toch echt op me teller van windows dat i rond de 80a85MB/s zit(nu weet ik niet of dat accuraat is), en dan komt er nog eens bij dat nieuwe generatie usb sata controllers echt wel wat sneller is dan wat jij zecht, dan ook nog de gebruikte chipset op de moederboord, mijn mobo gebruikt de P55 chipset en die trekt da dus makkelijk, me oude amd chipset 790fx die gaat dan niet harder als 20a23MB/s.

Zal het zo zeggen haal iig zeker sneller dan wat er op die website beweert word.

Dan moet je toch eens een ander kopieerprogje gebruiken, want de max theoretische snelheid is 480 Mbps (60 MBps) en dat haal je echt maar ongeveer voor de helft. Ik heb zelf ook een P55 chipset met een i875K @4 GHz (8 GB Ram) en ook daarmee kom ik echt niet verder dan ca. 30 MBps. Waarschijnlijk vergis jij je in cachesnelheden. Als je een klein bestand kopieert past dat vaak volledig in de cache van de HDD en dan zie je even een piek van 80 MBps. Wanneer het een groot bestand betreft van enkele GB's, dan zie je heel even aan het begin die piek, maar al snel zakt het geheel terug naar ca. 30 MBps, met een gemiddelde snelheid van ca. 30 MBps tot gevolg.

Diezelfde PC heeft ook een NEC USB 3.0 chip en daarmee haal ik dik 100 MBps (wordt beperkt door de HDD). Via eSATA zit ik doorgaans op 95 MBps.

https://www.codesector.com/teracopy.php
 
Klopt, usb2.0 haalt die snelheden nooit. Ik heb zelf 3 verschillende externe schijven. Moet echt blij zijn als ik 30MB/s kan halen. Mijn mobo heeft een X58/ICH10R chippie. Daardoor ga ik binnenkort ook een usb3.0 schijf halen om eens die 30MB/s door te breken.

@Simon
Beetje off-topic, hoe bevalt astraweb? Beste deal eigenlijk die ik kan vinden qua snelheid en retentie, alleen helaas geen accountsharing toegestaan.
 
@ allen: Hartelijk dank voor de antwoorden. Als mijn externe HDD het ooit begeeft, ga ik voor E-sata denk ik. Er zit zo'n poortje op mijn Zotac. @ 330, Astraweb bevalt me goed. Idd jammer van de accountsharing.

Groeten,

Simon
 
Terug
Bovenaan