• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Upload snelheid - Waarom niet hoger?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bas1980
  • Startdatum Startdatum
B

Bas1980

Hallo mede forummers!

Had een vraagje. Is er iemand die weet waarom upc de upload snelheid niet verhoogd? Aangezien veel mensen tegenwoordig aan cloudopslag doen en ik dit met de backups van mijn systeem ook gebruik, zou het wel makkelijk zijn als deze snelheid eens zou worden verhoogd. KPN bied, dan wel via glasvezel, een download en upload van 100/100.

Zijn er geen mogelijkheden voor kabelaars om de upload te verhogen? UPC beweerde altijd dat het beter was dan glasvezel.

Groet,

Bas
 
Er zijn de laatste jaren al diverse topics gestart met deze vraag en er is door leden volop gespeculeerd over het waarom. UPC heeft daar nooit op gereageerd.
Sterker nog. Na de introductie van 60/6 en 120/10 Mbit/s kwamen de nieuwe snelheden met 50/2.5 en 100/5 Mbit/s dus procentueel lagere snelheden.

Theoretisch kan met eurodocsis 3.0 via 4 upload kanalen 122.88 Mbit/s worden gehaald en down met 8 kanalen zelfs 444.96 Mbit/s.
Praktisch zou dat neerkomen op 400/108 Mbit/s.
UPC kan dus heel mooie snelheden bieden.
 
Johnny54 zei:
Theoretisch kan met eurodocsis 3.0 via 4 upload kanalen 122.88 Mbit/s worden gehaald en down met 8 kanalen zelfs 444.96 Mbit/s.

UPC kan dus heel mooie snelheden bieden.

Dat geldt dus voor 1 modem, helaas zitten er niet 1 maar 512 of nog meer modems op één lijn en die kunnen niet tegelijk uploaden.
Dus het is technisch niet mogelijk, tenzij UPC heel veel apparatuur gaat bij plaatsen.

Dus wil je hoge upload snelheden zal je dat nooit bij een kabelaar vinden en moet je naar Glasvezel.
Coax heeft hier zijn beperkingen.
 
En die wanverhouding, in mijn ogen dan, tussen download en upload betekent dus dat ik ik over zal gaan op glasvezel zogauw ik de kans krijg.
Ter info: ik heb nog liever 25/25 dan de huidige 60/6
 
coco zei:
Dat geldt dus voor 1 modem, helaas zitten er niet 1 maar 512 of nog meer modems op één lijn en die kunnen niet tegelijk uploaden.
Dus het is technisch niet mogelijk, tenzij UPC heel veel apparatuur gaat bij plaatsen.

Dus wil je hoge upload snelheden zal je dat nooit bij een kabelaar vinden en moet je naar Glasvezel.
Coax heeft hier zijn beperkingen.

Maar 20Mbit/s up moet toch wel lukken? je gaat mij echt niet vertellen dat kabel gewoon keihard ingehaald word door lte aka 4G kpn bied zometeen 25Mbit/s up met lte/4g dan word upc gewoon door mobiele telefoons ingehaald, dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt mij.
 
coco zei:
Dus het is technisch niet mogelijk, tenzij UPC heel veel apparatuur gaat bij plaatsen.
Klopt. Het eurodocsis 3.0 systeem bied theoretisch de mogelijkheid, maar natuurlijk moet de rest van de infrastructuur dan ook aangepast zijn / worden om het praktisch mogelijk te maken.

Dat geld trouwens voor alle systemen. Ook glasvezel netwerken.
Denk maar eens aan de eerste glasvezel netwerken met 100 Mbit/s modems. Alleen de modems vervangen is niet genoeg. De rest van het netwerk is berekend op die 100 Mb/s en kan niet zonder aanpassingen aan iedereen hogere snelheden leveren.
De nieuwere zijn weliswaar al berekend op hogere snelheden, maar hebben ook hun beperkingen waar in de toekomst tegenaan word gelopen.
 
Glasvezel heeft nu al beperkingen, een vrij nieuw netwerk van ongeveer 4 jaar oud in Leeuwarden kan al niet eens snelheden hoger dan 100 mbit aan. Omdat ze 4 jaar geleden nog niet verwacht hadden dat ze ooit hogere snelheden gaan aanbieden ???

Overigens zijn ook nog lang niet alle netwerk van UPC op 4 upstreams actief. Sommige netwerken hebben nog niet eens de maximale downstreams. DUs voordat ze het door heel nederland hogere snelheden kunnen aanbieden ben je nog wel even bezig.
 
Hogere snelheden dan 100/100 Mbit komen er natuurlijk niet in bestaande glasvezelnetten zolang er nog onvoldoende vraag is.

Ook in nieuwe glasvezelnetten (zoals Nederweert waar 5-6 providers tot/met 500/500 Mbit aanbieden) is het animo laag.
Het % inschrijvingen voor 500/500 Mbit is momenteel nog slechts een paar procent van het totaal.
Dat % zal in de toekomst wel snel hoger worden, maar voorlopig nog niet.

Als de Operator (KPN) in bestaande glasvezel PoP's modernere, snellere apparatuur zou plaatsen + nieuwe gigabit FTU/NTU's ("modems") bij klanten plaatst is dat probleem (max. 100/100) opgelost. Er hoeft geen meter glasvezelkabel vervangen te worden om op die hogere snelheden te komen.
Het is (meestal) een kwestie van investeren in betere, snellere apparatuur; en dit geldt ook voor UPC.
- ALS UPC tenminste echt plannen heeft voor aanzienlijke snelheidsverhogingen (UL+DL).
 
Johnny54 zei:
Er zijn de laatste jaren al diverse topics gestart met deze vraag en er is door leden volop gespeculeerd over het waarom. UPC heeft daar nooit op gereageerd.
Sterker nog. Na de introductie van 60/6 en 120/10 Mbit/s kwamen de nieuwe snelheden met 50/2.5 en 100/5 Mbit/s dus procentueel lagere snelheden.

Theoretisch kan met eurodocsis 3.0 via 4 upload kanalen 122.88 Mbit/s worden gehaald en down met 8 kanalen zelfs 444.96 Mbit/s.
Praktisch zou dat neerkomen op 400/108 Mbit/s.
UPC kan dus heel mooie snelheden bieden.
4 uploadkanalen he ::) maar hoeveel zitten er in het modem dan? :-\ maar waarom doet upc hier niks aan???
 
Miern zei:
Glasvezel heeft nu al beperkingen, een vrij nieuw netwerk van ongeveer 4 jaar oud in Leeuwarden kan al niet eens snelheden hoger dan 100 mbit aan. Omdat ze 4 jaar geleden nog niet verwacht hadden dat ze ooit hogere snelheden gaan aanbieden ???

Overigens zijn ook nog lang niet alle netwerk van UPC op 4 upstreams actief. Sommige netwerken hebben nog niet eens de maximale downstreams. DUs voordat ze het door heel nederland hogere snelheden kunnen aanbieden ben je nog wel even bezig.

nou waar wachten ze nu nog dan? ??? HUP ACTIE UPC!! ;D
 
Terug
Bovenaan