• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

updates mediabox + aardlekschakelaar

  • Onderwerp starter Onderwerp starter femke98
  • Startdatum Startdatum
F

femke98

Hoe vaak wordt er nieuwe updates opgehaald in je mediabox?
Is dat elke dag en het tijdstip is elke dag anders?

Ik heb namelijk mijn mediabox zonder hd overigens, naar boven gebracht en daar aangesloten.
Plus een nieuwe lcd televisie eraan.
Niets aan de hand zou je zeggen, ware het niet dat sinds ik dat gedaan heb, de aardlekschakelaar hier elke dag er uit knalt.
Vooral 's nachts gebeurd dat en vandaag vloog de schakelaar in de ochtend eruit.

We dachten eerst dat het kwam door een ijskastje in de schuur, die is niet meer goed, dus we haalden de stekker eruit, maar vanochtend was het dus weer raak, het ligt dus niet aan het ijskastje.

Toen de mediabox beneden stond, hadden we nergens last van.

Enig idee dus hoe dit kan? Zou dat ding zoveel meer stroom afgeven met de updates dat je een piek krijgt en dat mij bovenverdieping dat niet aan kan met zijn voltage in de meterkast?

Ik hoop gauw een antwoord te krijgen!!
 
update's worden vooral s'nachts gedaan als de box meer al 10 min op standby staat .
als dit alleen echter elke avond gebeurd weet ik niet als het daaraan ligt .

want er wordt niet elke dag ge-update

het kan wel zijn dat hij elke avond kijkt als er een update is en dat er dan een kortsluiting in de bekabeling door komt .
 
Hm...ik vind het heel erg vreemd omdat toen dat ding beneden stond, wij nergens last van hadden.

We gaan hem er even afhalen voor een dag of 2,3 en dan kijken of het weer gebeurd, zo niet dan moet misschien de voltage van de bovenverdieping hoger worden?

Er zitten geen stoppen in, dus anders had ik er een hogere stop in kunnen zetten, nu is het probleem veel erger want dan
zouden we dus een andere groep moeten plaatsen en dat voor een mediabox.

Ik hoop dat er nog iemand is die wat weet, een elektricien misschien die hier mee leest?
 
bedoel je dat de aardlek er uit gaat of verwar je de aardlek met de normale automaten?
de aardlek reageerd op stroomverlies, bijvoorbeeld als je met een broodrooster in bad gaat, automaten reageren op een te hoge stroom.
Ik vermoed dat je de automaten bedoeld, maar dan nog kan ik me niet voorstellen dat de mediabox de boosdoener is daar een goed functionerende box maar een 25 watt verbruikt (een groep kan ruim 3600 watt leveren). Ik vermoed dan ook dat je of door het transport van de box deze beschadigd hebt (maar dan zou hij het niet meer doen) of dat er iets anders aan de hand is.
Reken eeens uit hoeveel vermogen je afneemt op de groep die problemen heeft. Het kan zo zijn dat de box (in combinatie met de lcd tv) de spreekwoordelijke druppel is. Mogelijk dat er ook een elektrische boiler in het spel is?
 
Hoi,
Nee, de aardlekschakelaar slaat uit en alle groepen in het huis zijn dan uiteraard ook uit.
Het is echt nadat ik de mediabox verhuist heb naar boven en wat kan ik dan in godsnaam beschadigen, ik hoef maar 1 trap op en ik sluit alles verder aan.
De mediabox werkt normaal, ik kon gewoon digi tv kijken boven, maar pas 's nachts en vandaag in de morgen sloeg de aardlekschakelaar uit.

Nu heb ik de mediabox eraf gehaald zoals ik al vertelde dat we gingen doen, wat gebeurd er? Ik haal de stroom eraf en bij het afhalen van de kabel krijg ik een giga stroomstoot door mijn hele lichaam en de aardlek slaat weer uit.
Dat was shit, want de pc stond aan.

Ligt het dus aan de kabel? Ik weet dat toen ik deze vrijdag aansloot op de mediabox ik ook een stroomstootje kreeg, maar dat krijg ik wel vaker. Vanmiddag was het wel heel heftig, was er naar van.

Maar kan het aan de kabel liggen?
 
tja dat is een raar probleem. Spanning op een mantel van een coax ben ik ook wel eens teken gekomen (op een niet goed aangelegd coax netwerk kan 110V komen te staan) en ook bij de TV kabel kan dit voorkomen. (nooit de spanning gemeten)

Ik ben niet volledig thuis in deze materie, maar voor zover ik weet behoord de mantel ergens aan nul/aarde te liggen. In jou geval "zweeft" de nul blijkbaar. Dit kan een slecht functionerend of slecht ontworpen apparaat zijn, maar het kan ook zijn dat je aardlek z'n beste tijd heeft gehad. heb je alle apparaten die aangesloten zijn op de kabel, en voorzien zijn van een randaarde stekker ook daadwerkelijk op een randaarde stopcontact zitten?

Je zou kunnen proberen om via UPC een vervangende box te krijgen, als die het zelfde probleem geeft wordt het tijd om een instalateur naar de installatie te laten kijken.
 
De installateur is net geweest om even te kijken en het verhaal aan te horen.
Vreemd probleem, het kan overal aan liggen.
In onze meterkast zit maar 1 aardlekschakelaar die dus 3 groepen moet beveiligen, als er dus wat uit vliegt, vliegt alles uit.
Daarom is het heel moeilijk om uit te zoeken hoe het komt.

Ook hebben wij zelf een denkfout gemaakt, maar ik denk er maar aan dat heel veel mensen deze maken. Namelijk dat ik de pc's in een randaarde stekkerdoos heb zitten met aan en uitknop maar dat deze stekkerdoos in een ongeaard stopcontact zit.
Wat blijkt nu, dit huis gebouwd in 1988 heeft alleen in de keuken randaarde stopcontacten.
Het zou zelfs aan de vijverpomp kunnen liggen, omdat die ook aan een verlengsnoer zit en door de tuin loopt.
Kortom, eigenlijk onbegonnen werk om het uit te zoeken.
Nu gaan de installateur er een aardlekschakelaar bij maken, want alles aarden in huis is een enorme klus en kan altijd nog.

Pfff...had ik dat kastje maar nooit naar boven gebracht, maar ja...wie weet was het dan ook gebeurd en is alles nu toeval.
Alleen...ik geloof dus niet in toeval.
 
Probeer eens de splitter aan aarde aan te sluiten, al is het tijdelijk op een simpele manier.

Het kan geen kwaad om aparte aardlekschakelaars te gebruiken, alleen kost wel wat!!!
Het mooiste is om elke groep een aardlekschakelaar met 16A automaat te hebben in de groepenkast,
zo voorkom je, als er een aardfout optreed het hele huis direct spanningsloos is, maar alleen de desbetreffende groep.

suc6
73's
Ton
 
pa3eia zei:
Probeer eens de splitter aan aarde aan te sluiten, al is het tijdelijk op een simpele manier.

Het kan geen kwaad om aparte aardlekschakelaars te gebruiken, alleen kost wel wat!!!
Het mooiste is om elke groep een aardlekschakelaar met 16A automaat te hebben in de groepenkast,
zo voorkom je, als er een aardfout optreed het hele huis direct spanningsloos is, maar alleen de desbetreffende groep.

suc6
73's
Ton

Ja precies, dat laten we dus nu ook doen. Dan weet je ook gelijk waar het probleem zich bevindt, nu is het eigenlijk een speld in een hooiberg zoeken.
En ach, ik heb al een offerte binnen, het valt mee, moet ik zeggen aan kosten.
 
Terug
Bovenaan