• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

UPC verzoekt om missende gegevens.Maak kans op een iPad.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Andy
  • Startdatum Startdatum
Berichten
136
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Op 3 april ontvang ik een email van UPC.
UPC zou wat gegevens van mij missen. Het verzoek of ik hen wil voorzien van missende gegevens, en dan zou ik kans maken op een iPad.

Ik open het online formulier om te zien welke informatie ze dan van mij zouden missen:
  • mijn mailadres (die al ingevuld stond)
  • mijn postcode en huisnummer (terwijl ze mij jaren facturen toe hebben gezonden, en ze op Mijn UPC gewoon zichtbaar zijn)
  • mijn klantnummer (zou mij verbazen dat ze mijn klantnummer kwijt zijn; ook deze zie ik gewoon bij Mijn UPC staan)
  • mijn naam (terwijl de email aan mijn naam is gericht)
  • echt waar, mijn huidige provider (jouw provider die vraagt wie jouw provider is :-\)
  • tenslotte, tot wanneer het contract loopt... (??)
Ik hoef mijn wantrouwen waarschijnlijk niet toe te lichten.

Niet dat ik bang ben dat het om phishing gaat, want de adressen verwijzen daadwerkelijk naar UPC-servers.
Ik ben eerder wantrouwend omdat ik niet geloof dat UPC deze informatie daadwerkelijk van mij mist. Mij bekruipt het gevoel dat mijn gegevens terechtkomen in een database welke gebruikt wordt voor andere marketingdoeleinden. Gelokt door een iPad zoveel mogelijk persoonsgegevens verzamelen. Het is simpelweg kolder dat ze deze informatie van mij zouden missen.
Ik heb dus via Twitter vragen gesteld.

Op maandag 7 april word ik door een dame van UPC teruggebeld. (Telefoonnummer hebben ze dus ook in bezit.)
Er wordt mij verteld dat het inderdaad niet om phishing gaat, en de actie daadwerkelijk van UPC afkomstig is. Er wordt mij zelfs verteld dat de actie gericht is op bewust gekozen specifieke adressen, en inderdaad om missende informatie te achterhalen. En je kunt er een iPad mee winnen, zo wordt nog even gemeld.
Ik kan niet laten op te merken dat ik van mening ben dat er vreemde vragen worden gesteld. De dame liet weten dat zij dat ook vreemd vindt, en dat ze daar nog achteraan gaat. (Erg overtuigend klinkt ze niet.)

Nu weet ik niet waar zij precies achteraan is gegaan, want ik ontvang vandaag exact dezelfde mailing. Zelfde verzoek, zelfde vragen, zelfde lokkertje.

De eerste keer achte ik de kans nog aanwezig dat er per abuis een fout webformulier aan de actie was gekoppeld. Of wellicht de mail werd uitgestuurd naar de verkeerde mailadressen. Slordig, maar vooruit.
Maar als je de mailing kort na de eerste keer nog eens krijgt, in exact dezelfde vorm, vind ik het gewoon onprofessioneel en uitermate slordig. Ik ben niet overtuigd dat het daadwerkelijk is om missende informatie te achterhalen.

Als ik 'm een derde maal ontvang, post ik hier het adres naar het webformulier zodat iedereen kan meedingen naar de iPad.........
 
Ik vind het ook bijzonder vaag... ik zie het gewoon als phishing en bij mij zou de e-mail linea recta de prullenbak in gaan. Zeker met die vragen! Zelfde als een 'bekende' opbellen en vragen wat hun telefoonnummer is...
 
Ik maak uit jullie reacties maar op dat jullie het net zo onprofessioneel vinden.

De mail, getiteld "Maak uw gegevens compleet en win een iPad Mini" is afkomstig van [email protected] (ik heb meer mailheaders). En in te vullen webformulier staat op www.upc.nl/aanbiedingen...........

Ik had de vragen gesteld aan het UPC Webcare-team, waarop ik teruggebeld ben door UPC zelf en heeft bevestigd dat dit echt een actie is van UPC.
 
Dat telefoontje zou mij nog achterdochtiger maken. Waarom zou UPC je bellen voor deze gegevens als ze je ook al een mail gestuurd hebben?

Heb je de naam gevraagd zodat je met 1200 / 0900-1580 contact op kan nemen om dit verhaal te bevestigen (en ook de naam te checken) en weet je zeker dat je bent teruggebeld door iemand van Webcare?
 
plankie zei:
Dat telefoontje zou mij nog achterdochtiger maken. Waarom zou UPC je bellen voor deze gegevens als ze je ook al een mail gestuurd hebben?
Ze hebben niet gebeld voor mijn gegevens. Ze hebben gebeld voor toelichting n.a.v. mijn vragen richting webcare.
 
Schijnt dat in 2009 iets soortgelijks voorkwam https://ziggoforum.nl/topics/29848/ (op pagina 3 staat een reactie van UPC)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Andy
Ik heb de email ook ontvangen, zal morgen vroeg er gelijk navraag naar doen :-(
 
bel upc nummer 1200 vraag gewoon van de email zul je horen dat nep is upc vraagt nooit gegevens via email
 
reflex_1967 zei:
bel upc nummer 1200 vraag gewoon van de email zul je horen dat nep is upc vraagt nooit gegevens via email
Geloof me, het is echt.
 
Terug
Bovenaan