• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

UPC: Opta en kabinet aan leiband van KPN

Berichten
9.286
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
UPC: Opta en kabinet aan leiband van KPN

Woensdag 10 december 2008, 14:47 - UPC trekt van leer tegen het plan om rivalen toe te laten tot de kabel. De politiek en de Opta verkijken zich volgens UPC-baas Diederik Karsten op de macht van KPN.

Door Tonie van Ringelestijn
Karsten stelt woensdag in De Telegraaf dat toezichthouder Opta en politiek Den Haag te veel hun oren laten hangen naar de 'groene krokodillentranen' van KPN. Het kabinetsplan om de kabel open te breken, dat kan rekenen op steun van een Kamermeerderheid, zal volgens hem niet leiden tot meer concurrentie.

"De consument wordt er niet beter van, omdat dit niet gaat leiden tot lagere prijzen of meer productinnovatie", aldus Karsten in De Telegraaf.

Brussel
Karsten stelt dat KPN meer internetaansluitingen heeft dan de hele kabelsector bij elkaar en dat KPN's Digitenne inmiddels meer digitale tv-klanten heeft dan UPC. Alleen met analoge tv is UPC nog groter.

De UPC-baas roert zich nu kabinet en politiek de komende tijd proberen in Brussel goedkeuring te krijgen voor het plan de kabel open te stellen. Staatssecretaris Heemskerk van EZ maakte zich daar in Europees overleg nogmaals hard voor, maar of Brussel akkoord gaat, blijft onzeker.

Snellere kabel
UPC wil dat alles bij het oude blijft: kabel en telecom als gescheiden infrastructuren. In die situatie kan UPC volgens de topman meer investeren in bijvoorbeeld sneller internet. UPC kwam in september met het nieuwe abonnement Fiber Power met maximale downloadsnelheden tot 120 mbps. Dit abonnementstype is vanaf deze week ook leverbaar rond Rotterdam, Nijmegen, Eindhoven en Dordrecht.
Overigens liet eurocommissaris Reding van Media eerder al doorschemeren weinig te voelen voor het Nederlandse kabelplan. Maar over de kwestie zal nog moeten worden onderhandeld over nieuwe regels rond de Europese telecomtoezichthouders.

Ook branchevereniging NLKabel ageerde in september bij staatssecretaris Heemskerk tegen het openstellen van de kabel. In het plan krijgen alternatieve aanbieders de mogelijkheid gebruik te maken van de infrastructuur van de huidige kabelaanbieders.

Bron: Webwereld
 
Graag openbreken die kabel,zodat ik digitale tv kan afnemen bij Caiway.
Bij Caiway is het analoge deel is minder,maar digitaal zijn er veel meer zenders. :P
 
Op webwereld staat vandaag een artikel waarin vermeld staat dat fiberpower ook vanaf deze week leverbaar wordt in Eindhoven, Rotterdam, Nijmegen en Dortdrecht
Dit abonnementstype is vanaf deze week ook leverbaar rond Rotterdam, Nijmegen, Eindhoven en Dordrecht.
Dit is eens goed nieuws!

Kan een UPC medewerker dit bevestigen?
 
Snellere kabel
UPC wil dat alles bij het oude blijft: kabel en telecom als gescheiden infrastructuren. In die situatie kan UPC volgens de topman meer investeren in bijvoorbeeld sneller internet. UPC kwam in september met het nieuwe abonnement Fiber Power met maximale downloadsnelheden tot 120 mbps. Dit abonnementstype is vanaf deze week ook leverbaar rond Rotterdam, Nijmegen, Eindhoven en Dordrecht.

Overigens liet eurocommissaris Reding van Media eerder al doorschemeren weinig te voelen voor het Nederlandse kabelplan. Maar over de kwestie zal nog moeten worden onderhandeld over nieuwe regels rond de Europese telecomtoezichthouders.

vindt het groot spraak van de grote baas van u.p.c

ze zijn gewoon bang dat kpn alles open wil hebben

het was eerts als planning december in rotterdam

later weer misschien in 2009 ergens dus komop gooi alles maar open
 
richard zei:
Innovatie en concurrentie hoeven elkaar niet in de weg te zitten, dus is onzin.

Er wordt niet gezegd dat er geen innovatie zal zijn enkel dat het niet sneller wordt. Ik kan me voorstellen dat als er meer aanbieders komen op de kabel, UPC niet meer zo happig is met het innoveren en verbeteren van het netwerk. Bovendien is het alleen voor televisie. Er zijn voor mij te weinig voordelen tov de mogelijke nadelen. Van mij hoeft het niet zo snel open. Ik zie liever meer concurrentie op glas van KPN voor televisie (IPTV). Dat lijkt me beter als concurrentie.
 
Ik zie liever meer concurrentie op glas van KPN voor televisie (IPTV).
De kabelboeren geen concurrentie op de kabel, maar KPN zowel op koper als glas wel.
Oké er zijn technische verschillen die concurrentie bij sommige systemen makkelijker maakt als bij de andere.
Maar toch een beetje krom, vind je niet?
 
Terug
Bovenaan