• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

UPC lost geluidsbug Dolby bij HD zenders voorlopig niet op

Berichten
16.432
Internet
  1. Odido
Digitale TV
  1. Odido
Kijkers van de Nederlandse publieke en commerciële HD-zenders bij UPC hebben te kampen met een probleem met het Dolby Digital geluid. UPC heeft op haar forum aangegeven de bug op zijn vroegst in het najaar op te lossen.

Bron Totaaltv: https://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=5534

Moet toch niet gekken worden bij upc he, word er gewoon dood ziek van hoe upc keer op keer met de mensen omgaan.

Word tijd dat iedereen gewoon maanden niet gaat betalen(is immers een gebrekkig product) meschien voelen ze het dan eens.
 
Dat is niet het enige. De "pauze"- en "hickup" bug worden ook pas Q4 2011 opgelost. Dat betekent dat de problemen pas een jaar nadat ze bij UPC bekend waren, worden opgelost. Schandalig? Natuurlijk, maar je kan nergens terecht met je klacht. Consumentenbonden in Nederland zijn een lachertje en commerciële alternatieven (Kassa, Radar) zijn alleen geïnteresseerd als er zendtijd mee te vullen is.

Ik heb nog geprobeerd een deel van mijn abonnementsgeld terug te krijgen omdat ik door deze twee bugs mijn box niet kan gebruiken waarvoor hij geadverteerd wordt: het pauzeren van televisie en het opnemen (en afspelen) van programmas.
 
Zoals ik in reactie op het artikel op totaaltv.nl ook al stelde:

Het moge duidelijk zijn dat de laatste zin van het artikel belangrijk is: omdat veel (bijna alle) 5.1-signalen bij UPC nep zijn heeft overschakelen van 2.0 naar 5.1 geen enkele zin. Veel receivers doen upscaling beter dan het UPC-5.1-signaal.

Nederlandse kanalen zouden qua audio een voorbeeld moeten nemen aan MTV Live HD en BBC-HD: die schakelen de audio om zodat het klopt met de bron, en proberen niet overal een nep 5.1-signaal van te maken.
 
Ja typische reakties van de totaaltv lezers daar, komt niet door upc maar hoe de tv zenders het doorgeven.

Ook nog eens bij goeie encoders zou het niet uitmaken of het altijd maar 5.1 is, mits je het maar doorgeeft zoals het hoort, stereo in 5.1 kan ook namelijk, maarja dat moeten ze in tvland nog allemaal leren.
 
Zippy1970 zei:
Ik heb nog geprobeerd een deel van mijn abonnementsgeld terug te krijgen omdat ik door deze twee bugs mijn box niet kan gebruiken waarvoor hij geadverteerd wordt: het pauzeren van televisie en het opnemen (en afspelen) van programmas.
Heb je al resultaat behaald? Zo ja, dan is dat een solide fundament voor de overige UPC-slachtoffers om ook een restitutie te claimen...
 
Devil-Strike.net zei:
Ja typische reakties van de totaaltv lezers daar, komt niet door upc maar hoe de tv zenders het doorgeven.

Ook nog eens bij goeie encoders zou het niet uitmaken of het altijd maar 5.1 is, mits je het maar doorgeeft zoals het hoort, stereo in 5.1 kan ook namelijk, maarja dat moeten ze in tvland nog allemaal leren.

Nou, ik vond het volgende artikel: https://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=3657, waarin het volgende interessante stukje staat:
Het is overigens maar de vraag of wat betreft de NPO HD-zenders de abonnee veel aan de doorgiftemogelijkheid van Dolby Digital 5.1 heeft. Bij de NPO wordt op dit bij geen enkele eigen productie Dolby-geluid ondersteund. Reden hiervoor is kostenbesparing. Het ondersteunen van Dolby-geluid bij een eigen productie kost namelijk extra geld. Geld dat de NPO op dit moment niet heeft. Alleen als native HD programma’s of sportevenementen worden aangekocht of zonder meerkosten worden aangeleverd zijn deze met Dolby-geluid op de HD-kanalen van de NPO beschikbaar.

Het is me niet duidelijk wie de "inhoud" van de 5.1-streams bij de Nederlandse zenders maakt, maar dat er geen native 5.1-inhoud is is dus te verklaren.

Wat je noemt mbt het stereosignaal als 5.1 doorgeven klopt, maar heeft volgens mij niet te maken met de kwaliteit van de "upscaling". Het is een bewuste keuze om stemfrequenties naar het center-kanaal te proberen moffelen. Waarom die keuze is gemaakt is me een raadsel, maar het is in elk geval meer moeite dan simpelweg links en rechts van stereo op left-front en right-front van 5.1 plaatsen en de overige 4 (LS, C, RL, LFE) kanalen "leeg" te laten.
 
Dat ze het verkeerd doen dat is zeker, maar ging hier puur om upc die vertikt op die bug optelossen(het inztellen van dolby stream).
 
Devil-Strike.net zei:
Dat ze het verkeerd doen dat is zeker, maar ging hier puur om upc die vertikt op die bug optelossen(het inztellen van dolby stream).

Mee eens, ik dwaal af.

Wat me verbaast is dat de bug later is geïntroduceerd, en het dus eerst goed werkte. Het oplossen lijkt me dan ook niet moeilijk. Wellicht hanteert UPC een periodiek release-window waar niet van afgeweken wordt?

Overigens heb ik de aankondiging van het oplossen in het najaar alleen gelezen in het bericht op TotaalTV. Ze linken helaas niet naar een bron van UPC zelf.
 
Jacques-Yves zei:
Heb je al resultaat behaald? Zo ja, dan is dat een solide fundament voor de overige UPC-slachtoffers om ook een restitutie te claimen...
Helaas...

UPC zegt dat deze problemen zich uitsluitend voordoen op de Philips HD DVR en hun oplossing was mij een Cisco toe te sturen. Dit heb ik geweigerd (ik had voorheen een Cisco en had daar nog meer problemen mee dan met de Philips).

En omdat er in hun ogen een oplossing voor de problemen bestaat (de Cisco), vinden ze niet dat ze in gebreke zijn.
 
Alle hd boxen hebben er last van zowel de 2 Cisco's alsmede de Pace hd en Philips hddvr, oftewel gewoon dikke bug in opentv.
 
Terug
Bovenaan