- Berichten
- 4.405
- Internet
- Ziggo
- Digitale TV
- Ziggo
Naar aanleiding van dit artikel op TotaalTV: https://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=4325
"We hebben geen HD-plannen in Nederland. De providers willen – verbazingwekkend genoeg – liever het SD-kanaal omdat ook zij met ruimtegebrek te kampen hebben." Verder blijkt vanuit Turner Broadcast Systems de roep voor volledige digitalisering van de Nederlandse televisiemarkt: “De Nederlandse markt verschilt erg van andere Europese landen. Vijf jaar geleden waren we marktleider, nu niet meer".
Het wordt de laatste tijd meer en meer duidelijk dat met name UPC en in mindere mate Ziggo de komst van meer HD kanalen en overige initiatieven in Nederland in de weg staan. Dit komt enerzijds omdat met name UPC zich volledig achter analoge tv blijft scharen, daar waar overige kabelaars al volledig zijn overgestapt op digitaal of in ieder geval, in het geval van Ziggo, openlijk aan het nadenken zijn om het aantal analoge zenders in te gaan perken. Bij UPC is daar volstrekt geen sprake van want zegt men "er zit nog voldoende rek" in ons netwerk. Ik kan mij dat nauwelijks voorstellen maar goed. Anderzijds zijn bandbreedte besparende technologieën als DVB-C2 en QAM256 voorlopig nog behoorlijk storingsgevoelig dus ook daar hoeft men geen wonderen van te verwachten.
Een aantal voorbeelden: waarom worden niet alle Eredivisie Live kanalen bij UPC in HD aangeboden, maar slechts 1? Ruimte beperkingen dunkt mij, anders had UPC die al lang toegevoegd want er ligt een complete ondertekende package deal, inclusief de 4 HD kanalen. Waarom is Sport1 recentelijk bij de herstructurering van haar kanalen niet met nóg een HD kanaal erbij gekomen terwijl daar wel flink over nagedacht en gesproken is? Ruimte beperingen bij de 2 grootste kabelaars van Nederland. En nu dus weer het voorbeeld van TCM en Cartoon Network waarin het gebrek aan bandbreedte bij de grote kabelaars als hét argument wordt aangedragen om voorlopig geen HD varianten van deze zenders voor Nederland te gaan lanceren.
Erg jammer en teleurstellend allemaal, met name van UPC.
"We hebben geen HD-plannen in Nederland. De providers willen – verbazingwekkend genoeg – liever het SD-kanaal omdat ook zij met ruimtegebrek te kampen hebben." Verder blijkt vanuit Turner Broadcast Systems de roep voor volledige digitalisering van de Nederlandse televisiemarkt: “De Nederlandse markt verschilt erg van andere Europese landen. Vijf jaar geleden waren we marktleider, nu niet meer".
Het wordt de laatste tijd meer en meer duidelijk dat met name UPC en in mindere mate Ziggo de komst van meer HD kanalen en overige initiatieven in Nederland in de weg staan. Dit komt enerzijds omdat met name UPC zich volledig achter analoge tv blijft scharen, daar waar overige kabelaars al volledig zijn overgestapt op digitaal of in ieder geval, in het geval van Ziggo, openlijk aan het nadenken zijn om het aantal analoge zenders in te gaan perken. Bij UPC is daar volstrekt geen sprake van want zegt men "er zit nog voldoende rek" in ons netwerk. Ik kan mij dat nauwelijks voorstellen maar goed. Anderzijds zijn bandbreedte besparende technologieën als DVB-C2 en QAM256 voorlopig nog behoorlijk storingsgevoelig dus ook daar hoeft men geen wonderen van te verwachten.
Een aantal voorbeelden: waarom worden niet alle Eredivisie Live kanalen bij UPC in HD aangeboden, maar slechts 1? Ruimte beperkingen dunkt mij, anders had UPC die al lang toegevoegd want er ligt een complete ondertekende package deal, inclusief de 4 HD kanalen. Waarom is Sport1 recentelijk bij de herstructurering van haar kanalen niet met nóg een HD kanaal erbij gekomen terwijl daar wel flink over nagedacht en gesproken is? Ruimte beperingen bij de 2 grootste kabelaars van Nederland. En nu dus weer het voorbeeld van TCM en Cartoon Network waarin het gebrek aan bandbreedte bij de grote kabelaars als hét argument wordt aangedragen om voorlopig geen HD varianten van deze zenders voor Nederland te gaan lanceren.
Erg jammer en teleurstellend allemaal, met name van UPC.