• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

UPC houdt komst meer HD kanalen en initiatieven tegen wegens bandbreedte issues?

Berichten
4.405
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Naar aanleiding van dit artikel op TotaalTV: https://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=4325

"We hebben geen HD-plannen in Nederland. De providers willen – verbazingwekkend genoeg – liever het SD-kanaal omdat ook zij met ruimtegebrek te kampen hebben." Verder blijkt vanuit Turner Broadcast Systems de roep voor volledige digitalisering van de Nederlandse televisiemarkt: “De Nederlandse markt verschilt erg van andere Europese landen. Vijf jaar geleden waren we marktleider, nu niet meer".


Het wordt de laatste tijd meer en meer duidelijk dat met name UPC en in mindere mate Ziggo de komst van meer HD kanalen en overige initiatieven in Nederland in de weg staan. Dit komt enerzijds omdat met name UPC zich volledig achter analoge tv blijft scharen, daar waar overige kabelaars al volledig zijn overgestapt op digitaal of in ieder geval, in het geval van Ziggo, openlijk aan het nadenken zijn om het aantal analoge zenders in te gaan perken. Bij UPC is daar volstrekt geen sprake van want zegt men "er zit nog voldoende rek" in ons netwerk. Ik kan mij dat nauwelijks voorstellen maar goed. Anderzijds zijn bandbreedte besparende technologieën als DVB-C2 en QAM256 voorlopig nog behoorlijk storingsgevoelig dus ook daar hoeft men geen wonderen van te verwachten.

Een aantal voorbeelden: waarom worden niet alle Eredivisie Live kanalen bij UPC in HD aangeboden, maar slechts 1? Ruimte beperkingen dunkt mij, anders had UPC die al lang toegevoegd want er ligt een complete ondertekende package deal, inclusief de 4 HD kanalen. Waarom is Sport1 recentelijk bij de herstructurering van haar kanalen niet met nóg een HD kanaal erbij gekomen terwijl daar wel flink over nagedacht en gesproken is? Ruimte beperingen bij de 2 grootste kabelaars van Nederland. En nu dus weer het voorbeeld van TCM en Cartoon Network waarin het gebrek aan bandbreedte bij de grote kabelaars als hét argument wordt aangedragen om voorlopig geen HD varianten van deze zenders voor Nederland te gaan lanceren.

Erg jammer en teleurstellend allemaal, met name van UPC.
 
Re: UPC (en Ziggo) houden komst meer HD kanalen en initiatieven tegen

Ik moet wel zeggen dat ik het journalistiek gezien niet een bijster sterk artikel vind.

We zien in het originele artikel Gordana Duspara Moriarty, Vice President & General Manager Centraal- en Oost-Europa en Benelux van Turner Broadcasting System Europe die UPC, Ziggo en CanalDigitaal de schuld van alles wat slecht is geven.
Maar wat is er gebeurd met "Hoor en Wederhoor"?
Geen commentaar van UPC, Ziggo en CanaalDigitaal..... vreemd.

Kijk, als ik persoonlijk mag kiezen heb ook ook het liefst alles digitaal, zoveel mogelijk HD en analoog mag van mij ook er af.
Maar zolang je nog de door de overheid ingestelde programmaraden hebt, die op dictatoriale wijze een aantal zenders kunnen aanwijzen die door de kabelaars verplicht via de kabel weergegeven moeten worden, dan zie ik niet in waarom diezelfde kabelaars daarop aangekeken worden.
En ik geloof eerlijk gezegd weinig van de toonsetting dat UPC en Ziggo niet voorstanders van HD zijn. Weet je nog hoeveel miljoenen juist UPC en Ziggo hebben bijgedragen om het mogelijk te maken dat de NPO eingeelijk eens HD gingen aanbieden?

Nee, ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat dit geen gedegen journalistiek is, maar een opiniestuk en dat de waarheid er een stuk genuanceerder uit zal zien. Sorry Jarco, hier scoor je bij mij geen punten mee.
 
Re: UPC (en Ziggo) houden komst meer HD kanalen en initiatieven tegen

MartCom zei:
Maar zolang je nog de door de overheid ingestelde programmaraden hebt, die op dictatoriale wijze een aantal zenders kunnen aanwijzen die door de kabelaars verplicht via de kabel weergegeven moeten worden, dan zie ik niet in waarom diezelfde kabelaars daarop aangekeken worden.

Hoeveel analoge zenders moeten de kabelaars verplicht doorgeven? Een stuk of 15 dacht ik? En hoeveel geeft UPC er door? Meer dan 30. Als er de echte intentie zou zijn om op termijn afscheid te gaan nemen van analoge tv kan dat dus best een stuk minder. En waarom trekt bijvoorbeeld een Caiway zich in feite helemaal niets aan van die programmaraden en doet wat het wil doen om zo toekomstgericht bezig te zijn namelijk volledige digitalisering?

De situatie zal natuurlijk allemaal best een stuk genuanceerder liggen, maar ik plijt UPC absoluut niet vrij. Er spelen voor UPC waarschijnlijk te grote (analoge) belangen mee en zolang het percentage digitale kijkers de 50% nog niet heeft gepasseerd zal UPC geen haast maken. Dat vind ik jammer, maar helaas uit het oogpunt van UPC gezien misschien ook wel begrijpelijk...
 
Re: UPC (en Ziggo) houden komst meer HD kanalen en initiatieven tegen

Arthur29 zei:
Hoeveel analoge zenders moeten de kabelaars verplicht doorgeven? Een stuk of 15 dacht ik? En hoeveel geeft UPC er door? Meer dan 30. Als er de echte intentie zou zijn om op termijn afscheid te gaan nemen van analoge tv kan dat dus best een stuk minder.

Als je vanwege 15 rottige analoge kanalen verplicht bent om dat hele deel van je netwerk up and running te houden, met alle kosten van dien, dan kan ik me goed voorstellen dat er in een directiekamer besloten worden om dan hun strategie er maar op af te stemmen en voor het bedrijf het maximale er uit te halen.

En nogmaals, van mij persoonlijk mag morgen heel analoog er af, dat punt wilde ik hier niet maken. Ik wilde enkel trachten te onderbouwen dat ik dat stuk op TotaalTV niet echt vind getuigen van puike journalistiek.
 
Re: UPC (en Ziggo) houden komst meer HD kanalen en initiatieven tegen

BBC HD, en ik betaal zo bij.
 
Re: UPC (en Ziggo) houden komst meer HD kanalen en initiatieven tegen

Moet eerst digitale televisie bij UPC niet standaard worden in plaats van analoog?
Bij Ziggo en Caiway is dat al lang zo.

Bij UPC moet je een forse maandelijkse toeslag betalen voor digitale televisie. Dat weerhoudt ook een hoop mensen ervan om over te schakelen naar digitaal.
 
Re: UPC (en Ziggo) houden komst meer HD kanalen en initiatieven tegen

got2b zei:
Bij UPC moet je een forse maandelijkse toeslag betalen voor digitale televisie. Dat weerhoudt ook een hoop mensen ervan om over te schakelen naar digitaal.

Als jij 5 euro per maand (bovenop analoog) fors vindt heb je gelijk.....ik persoonlijk vind dat best meevallen.
 
Re: UPC (en Ziggo) houden komst meer HD kanalen en initiatieven tegen

De overheid moet ingrijpen bij een falende markt. Vreemd dus dat deze zo afwezig is in deze kwestie.
 
Re: UPC (en Ziggo) houden komst meer HD kanalen en initiatieven tegen

Wat ik ook een beetje vreemd vind is het feit dat Cartoon Network en TCM de aanleiding zijn voor deze 'problematiek'. Beide zenders, alsook CNN, zijn in geheel Europa in ieder geval op de satelliet nog niet eens in HD beschikbaar. TCM en CNN zijn überhaupt nog niet overgestapt naar 16:9. Turner loopt zelf al behoorlijk achter op zijn concurrenten.
 
Re: UPC (en Ziggo) houden komst meer HD kanalen en initiatieven tegen

Arthur29 zei:
Naar aanleiding van dit artikel op TotaalTV: https://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=4325

"We hebben geen HD-plannen in Nederland. De providers willen – verbazingwekkend genoeg – liever het SD-kanaal omdat ook zij met ruimtegebrek te kampen hebben." Verder blijkt vanuit Turner Broadcast Systems de roep voor volledige digitalisering van de Nederlandse televisiemarkt: “De Nederlandse markt verschilt erg van andere Europese landen. Vijf jaar geleden waren we marktleider, nu niet meer".

Klinkt als een broadcaster die om welke reden dan ook wat druk op onderhandelingen wil leggen of iets dergelijks. Ik vind het nogal een rare uitspraak. Als Turner en de kabelaars samen een goede deal kunnen maken over de doorgifte van HD kanalen dan was dat echt al wel gebeurd.

Daarnaast vind ik het sowieso ' not done' om op deze manier de zwarte piet bij een ander neer te leggen en je op deze manier te uiten over partijen waarmee je samen moet werken.

Anderzijds zijn bandbreedte besparende technologieën als DVB-C2 en QAM256 voorlopig nog behoorlijk storingsgevoelig dus ook daar hoeft men geen wonderen van te verwachten.

QAM256 wordt reeds bij meerdere kabelaars in Nederland met succes toegepast.

Een aantal voorbeelden: waarom worden niet alle Eredivisie Live kanalen bij UPC in HD aangeboden, maar slechts 1? Ruimte beperkingen dunkt mij, anders had UPC die al lang toegevoegd want er ligt een complete ondertekende package deal, inclusief de 4 HD kanalen. Waarom is Sport1 recentelijk bij de herstructurering van haar kanalen niet met nóg een HD kanaal erbij gekomen terwijl daar wel flink over nagedacht en gesproken is? Ruimte beperingen bij de 2 grootste kabelaars van Nederland. En nu dus weer het voorbeeld van TCM en Cartoon Network waarin het gebrek aan bandbreedte bij de grote kabelaars als hét argument wordt aangedragen om voorlopig geen HD varianten van deze zenders voor Nederland te gaan lanceren.

Erg jammer en teleurstellend allemaal, met name van UPC.

Zowel Ziggo als UPC hebben (voor nu) zeker nog ruimte voor 5 of 6 HD zenders. De huidige ruimte is op zich niet veel en dus zal er voor nu heel goed gekeken worden naar enerzijds vraag uit de markt en anderszijds het commerciele aspect. En dus niet 4 HD eredivisie kanalen......
 
Terug
Bovenaan