Geachte medeforumleden
Ik ben nieuw, maar voordat ik mij aanmeldde heb ik zo af en toe wel het een en ander gelezen op dit forum. Het kan zijn dat ik door het grote aantal berichten iets breng wat al eerder is aangegeven. Ik heb natuurlijk wel een aantal berichten gelezen over de opeens zeer lage downloadsnelheid van bittorrentbestanden. En dat is ook waarom ik mij heb aangemeld.
Ik download sinds een half jaar met Azureus bittorrents en in het begin kwamen die binnen op soms wel 300 kB/s De laatste anderhalve maand is de snelheid opeens teruggevallen naar niet meer dan 7 kB/s. Ik heb niets aan mijn instellingen veranderd. Ik heb zelfs een aantal bittorrentbestanden met de beste condities in Azureus gezet omdat die voorheen binnen een paar uur compleet binnen waren, maar ook die komen nu op minder dan 7 kB/s binnen. Ik woon in Dordrecht, mijn collega in Spijkenisse heeft exact hetzelfde probleem, ook hij werkt met Azureus en net als mij met een Sweex lb21 router en een classic UPC abonnement.
Ik heb diverse malen de helpdesk van UPC gebeld en daar deed men voor dat er niets met het UPC-signaal aan de hand was, het moest aan mij liggen. Toen ik een week of wat geleden weer eens de helpdesk belde omdat ik het zat was, kreeg ik de melding dat ik, nadat ik de medewerker van de helpdesk aan de lijn had gehad, kon meedoen met een enquête. Dat heb ik dus gedaan en aan het eind daarvan kon ik opgeven of ik een klacht had. Die had ik inderdaad en ik heb aangegeven dat ik het idee had dat UPC bewust de snelheid van bittorrents naar beneden had gebracht. De volgende dag werd ik teruggebeld door een medewerker van UPC en die bevestigde wat ik al dacht. Door overbelasting van de servers, vanwege de populaire bittorrentbestanden, heeft men bewust de downloadsnelheid daarvan teruggebracht. Zij kunnen invloed uitoefenen op bepaalde poorten en/of bestanden waar zogenaamde peer to peer netwerken gebruik van maken. Het was een nogal technisch verhaal, dus hoe het precies in elkaar zit kan ik niet herhalen. De medewerker vertelde dat men er aan werkte en dat het de bedoeling was dat de snelheid in de toekomst weer op normale waarden zou komen. Maar, zo zei hij nog, ik had wel met mijn classic abonnement de normale snelheid voor Internet en e-mail. Ik vertelde hem nog dat zelfs een light abonnement daarvoor voldoende zou zijn en dat ik niet zoveel geld betaalde om wat websites te bezoeken en een e-mailtje te ontvangen.
Verrassend was wel dat ik een paar dagen na het gesprek opeens met Azureus snelheden behaalde die boven de 100 kB/s lagen. Als ik in mijn Nedstat teller van mijn website keek dan stond daar vroeger voor mijn eigen bezoek dat ik bij Chello Nederland zat. Nu stond daar opeens Chello Nijmegen. Zou ik na mijn klacht overgezet zijn naar een andere regio waar de snelheden nog niet echt gedowngraded waren? Ik heb nog een collega die in Amsterdam woont en hij heeft nog wel de snelle bittorrent downloads, dus men werkt wellicht met bepaalde regio’s. Sinds een week zit ik schijnbaar weer bij Chello Nederland (volgens Nedstat) en dat is te merken, de downloads in Azureus zijn nog lager dan voorheen. Ik heb op mijn laptop ABC torrent en op mijn desktop BitComet uitgeprobeerd, maar ook daarin zijn de snelheden niet hoger dan in Azureus.
Ik las op dit forum dat er mensen waren dit het een mythe noemden dat UPC rommelde met de snelheden, maar dat is het dus bepaald niet.
Zijn er meer mensen die van UPC dit verhaal hebben gehoord?