HP Deskjet
Forum Gebruiker
- Berichten
- 2.994
- Internet
- Ziggo
- Digitale TV
- Ziggo
Tijdens het ECCA2005 congres in Boedapest zette UGC topman Mike Fries de nieuwe digitale strategie van UPC in Nederland uiteen. Het kabelbedrijf gaat 'all digital' als antwoord op de nieuwe uitdagingen van andere platform aanbieders zoals DSL en FttH. "We investeren 300 miljoen euro in het upgraden van onze netwerken en het ontwikkelen van nieuwe producten. Onze antwoorden bestaan ook uit een betere customer service, het uitbreiden van onze 'footprint' en het investeren in content." Dat laatste lukt niet altijd, want in Nederland gingen de live voetbalrechten naar Versatel. "Onze strategie is om met video de beste content te hebben, content leadership. Bij voice (telefonie) gaan we voor price leadership. Bij dataverkeer (breedband internet) gaan we voor product leadership," aldus Fries. Daarnaast kondigde Fries aan dat UPC haar diensten ook zal gaan aanbieden buiten het huidige kabelgebied, iets dat hij 'off-net national coverage' noemt: "Hiermee creëren we een 'level playing field' met de telecom bedrijven." In Nederland doet UPC al een proef met het aanbieden van voice en data diensten in Utrecht en omgeving. Hierbij kan eventueel ook video worden aangeboden. "We gebruiken onze eigen infrastructuur en de last mile van het telecombedrijf." Fries neemt de opkomst van TV via ADSL door de telecom bedrijven wel serieus maar is er niet bang voor. "Het is voor ons een stuk makkelijker om voice te verkopen dan dat het voor hun is om video diensten (via DSL, RB) te verkopen. We hebben het de laatste maanden erg goed gedaan met telefonie. In heel Europa hadden we 100.000 abonnementen aan het eind van het laatste kwartaal van 2004, momenteel verkopen we in Nederland vijf tot zesduizend telefoon abonnementen per week. Dat raakt de telecom bedrijven!" In de strategie van UPC is het belangrijk dat de set-top box niet alleen een simpele kabeltuner is, maar ook interactieve diensten kan bieden alsmede breedband internet toegang biedt en telefonie.
UPC naar minder analoge kanalen
Hoewel UPC een stilzwijgen bewaart over de manier waarop digitale televisie in Nederland zal worden uitgerold komen langzaam details naar buiten over de manier waarop het kabelbedrijf digitale televisie zal introduceren. "Veel is gewoon nog niet bekend," zegt woordvoerder Mark Zellenrath van UPC Nederland. Half april gaat er wel een actie van start om UPC digital te verkopen. Dit staat los van de grote digitale uitrol die "als alles meezit"in het vierde kwartaal van dit jaar plaats vinden. UPC biedt het digitale basis pakket dan aan voor een prijs van 9,95 euro in plaats van de huidige 14,95 euro. Klanten die tevens chello breedband of telefonie afnemen betalen 4,95 euro.
Voor de 'digital mass marketing' die later dit jaar zal plaats vinden moeten nog veelzaken worden besloten. Dit betreft onder andere de juiste prijsstelling, de volgorde van steden en het tempo en wijze van inkrimpen van het analoge aanbod. Vooral deze laatste kwestie is een gevoelige zaak bij zowel kijkers als zenders. Want hoewel iedereen weet dat analoog zal plaats maken voor digitaal wil van de zenders niemand het voortouw nemen. Alleen Turner Broadcasting besloot enkele jaren geleden de themazenders TCM en Cartoon Network nog uitsluitend digitaal te distribueren. Nu is de vraag op welk moment het aantal analoge kanalen zal worden terug gebracht en welke zenders het eerst uitsluitend digitaal gaan. Op dit moment spreekt het kabelbedrijf met alle aanbieders, maar houdt de lippen stijf op elkaar als het gaat over de inhoud. "Digitaal wordt wel de standaard", aldus Zellenrath. Maar daar zijn we het allemaal wel over eens.
https://www.nederland.broadbandtvnews.com/
UPC naar minder analoge kanalen
Hoewel UPC een stilzwijgen bewaart over de manier waarop digitale televisie in Nederland zal worden uitgerold komen langzaam details naar buiten over de manier waarop het kabelbedrijf digitale televisie zal introduceren. "Veel is gewoon nog niet bekend," zegt woordvoerder Mark Zellenrath van UPC Nederland. Half april gaat er wel een actie van start om UPC digital te verkopen. Dit staat los van de grote digitale uitrol die "als alles meezit"in het vierde kwartaal van dit jaar plaats vinden. UPC biedt het digitale basis pakket dan aan voor een prijs van 9,95 euro in plaats van de huidige 14,95 euro. Klanten die tevens chello breedband of telefonie afnemen betalen 4,95 euro.
Voor de 'digital mass marketing' die later dit jaar zal plaats vinden moeten nog veelzaken worden besloten. Dit betreft onder andere de juiste prijsstelling, de volgorde van steden en het tempo en wijze van inkrimpen van het analoge aanbod. Vooral deze laatste kwestie is een gevoelige zaak bij zowel kijkers als zenders. Want hoewel iedereen weet dat analoog zal plaats maken voor digitaal wil van de zenders niemand het voortouw nemen. Alleen Turner Broadcasting besloot enkele jaren geleden de themazenders TCM en Cartoon Network nog uitsluitend digitaal te distribueren. Nu is de vraag op welk moment het aantal analoge kanalen zal worden terug gebracht en welke zenders het eerst uitsluitend digitaal gaan. Op dit moment spreekt het kabelbedrijf met alle aanbieders, maar houdt de lippen stijf op elkaar als het gaat over de inhoud. "Digitaal wordt wel de standaard", aldus Zellenrath. Maar daar zijn we het allemaal wel over eens.
https://www.nederland.broadbandtvnews.com/