• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

UPC en IPv6

  • Onderwerp starter Onderwerp starter trojan222
  • Startdatum Startdatum
T

trojan222

Ik vraag mij naar aanleiding van onderstaand bericht af of er mensen zijn die een idee hebben hoe UPC hier mee omgaat en of er bv een roadmap bekend is mbt de uitrol.

TNO: ipv6-uitrol in Nederland blijft achter op top 5 Europa
Door Dimitri Reijerman, maandag 26 juli 2010 17:19, views: 7.136

Uit het TNO-onderzoek 'ipv6 monitoring in Nederland' blijkt dat de uitrol van ipv6 in Nederland achter blijft op die van vijf andere Europese landen. Bij de voorbereidingen voor de migratie zou Nederland juist wel weer tot de voorhoede behoren.

De zogenaamde nul-meting van onderzoeksbureau TNO is ingesteld in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en moet inzicht geven in de stand van zaken rondom de invoering van ipv6 in Nederland. De overstap van ipv4 naar ipv6 is hard nodig, omdat het aantal beschikbare ip-adressen volgens de laatste schattingen eind 2011 of in de loop van 2012 geheel op zijn. De huidige vrije adresvoorraad zou nog zo'n 7 procent bedragen.

In het testrapport, waarbij gekeken is naar de periode januari-april 2010, is te lezen dat Nederland nog onvoldoende met de uitrol van ipv6 bezig is. Zo zouden slechts zeven isp's aan hun klanten een werkende ipv6-verbinding kunnen leveren, waarbij vooral zakelijke klanten in aanmerking komen. Xs4all zou momenteel als enige op beperkte schaal ipv6-adressen aan consumenten kunnen leveren.

TNO stelt dat er weliswaar 3 miljoen ipv6-adressen in 2009 zijn aangevraagd in Nederland, maar dat slechts 13,6 procent daarvan in de routeringstabellen zijn terug te vinden. Daarmee zou Nederland achterblijven op landen als Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Toch stelt TNO met enig optimisme dat het bewustzijn voor de overstap in Nederland groeiende is en dat de benodigde technische voorbereidingen vergevorderd zijn. Er worden wel vraagtekens gezet bij de vraag of websites in Nederland voldoende haast maken met het bereikbaar zijn via ipv6. Een tweede meting, die over een halfjaar zal worden gehouden, moet meer inzicht geven in de situatie.

Verder stelt TNO dat ipv6 voldoende veilig lijkt, omdat er in verhouding tot ipv4 minder kwetsbaarheden aan het licht komen en het aantal meldingen zou afnemen. Fouten die echter gedetecteerd worden in ipv6-implementaties zouden wel vaker in meerdere soorten producten tegelijk worden aangetroffen

bron: tweakers.net
 
Ik heb een keer viavia gehoord dat UPC simpelweg NAT gaat toepassen mochten de IPv4-adressen opraken. :) IPv6 is dus nergens voor nodig. ;D
 
Naar wat mij bekend is doet UPC alsof ze daar nog totaal nog niet mee bezig zijn. Althans dat blijkt uit recente persberichten aangaande IPv6 (bron ff kwijt). Ik kan me dat eerlijk gezegd moeilijk voorstellen, want het wordt binnen niet al te lange tijd wel een punt om echt rekening mee te houden. Aan de andere kant moeten we het hele zaakje ook weer niet gaan overdrijven natuurlijk: IPv4 en IPv6 kunnen in een toekomstig netwerk heel goed naast elkaar bestaan en dat zal dan ook hoogstwaarschijnlijk het scenario zijn wat we binnen niet al te lange tijd gaan zien.
 
Ben je serieus in jouw reactie? waarom zou NAT het overbodig maken? Ik snap overigens wel wat NAT inhoud. al ben ik geen expert.

Wij krijgen dan wel een dynamisch ip adres, maar zakelijke klanten niet. Wat als de markt groeit? Beweegredenen om bv particulieren geen vast ip te geven ontgaan mij ook. De behoefte aan ip adressen neemt toe, naarmate het aantal speeltjes van de consument toeneemt. Neem bv mij. Ik ben geen typische techneut en toch heb ik een ftp server (NAS) draaien. Ik sluit niet uit dat ik ook een webserver ga draaien.

Een beetje bedrijf houd toch rekening met de beperkte houdbaarheid van ipv4 ik neem aan dat ook UPC hier wel over nadenkt. (naast het voorlopige NAT verhaal)
 
sylvester(rr) zei:
Ik heb een keer viavia gehoord dat UPC simpelweg NAT gaat toepassen mochten de IPv4-adressen opraken. :) IPv6 is dus nergens voor nodig. ;D

Verklaar s.v.p.! Dit kan toch nooit echt een oplossing zijn als de hele wereld gaat overschakelen naar IPv6. Zo las ik vandaag in de VK dat India per 2012 alle overheidsdiensten verplicht wil overzetten naar IPv6.
 
Dat verhaal van de indiaase overheid heb ik ook gelezen. Ik ben inmiddels dit topic aan het doorspitten op tweakers.net

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1308304/30
 
Kijk eens goed naar wat er vóór "Re: UPC en IPv6" staat... ;)

Ik ben het met jtech eens dat IPv4 en IPv6 prima naast elkaar zouden kunnen bestaan. Bestaande klanten zou je dan gefaseerd/vrijwilig kunnen overzetten op IPv6. Het direct overzetten van alle bestaande klanten op IPv6 zou zomaar eens een ramp kunnen worden denk ik, want no way dat iedereen IPv6 compliant apparatuur heeft.
 
trojan222 zei:
Dat verhaal van de indiaase overheid heb ik ook gelezen. Ik ben inmiddels dit topic aan het doorspitten op tweakers.net

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1308304/30

Ja, ben ik ook al eens meerdere keren mee bezig geweest. Klopt het overigens dat IPv4 routers en switches straks gewoon bruikbaar blijven binnen een intern netwerk dat hangt aan een IPv6 netwerk van een provider? M.a.w.: is een en ander backwards compatible?
 
sylvester(rr) zei:
Kijk eens goed naar wat er vóór "Re: UPC en IPv6" staat... ;)

Ik ben het met jtech eens dat IPv4 en IPv6 prima naast elkaar zouden kunnen bestaan. Bestaande klanten zou je dan gefaseerd/vrijwilig kunnen overzetten op IPv6. Het direct overzetten van alle bestaande klanten op IPv6 zou zomaar eens een ramp kunnen worden denk ik, want no way dat iedereen IPv6 compliant apparatuur heeft.

ja, dat bedoelde ik dus. Maar levert dat niet gigantische problemen/kosten op, omdat alles per definitie dan dubbel moet worden uitgevoerd binnen het WAN netwerk?
 
Terug
Bovenaan