- Berichten
- 9.286
- Internet
- Ziggo
- Digitale TV
- Ziggo
Goed nieuws voor de fervente internetter en alle afgeleide technieken daarvan, denk aan streaming media e.d. Dit laatste is bij uitstek geschikt om via glasvezel te benutten.
Hoe de regering hierop gaat reageren is nog niet bekend maar van mij mag het zo snel mogelijk gebeuren. Uit diverse onderzoeken in binnen- en buitenland blijkt dat de grootschalige toepassing van glasvezel voor een breed publiek én voor het bedrijfsleven de economie een flinke boost kan geven.
Het netwerk zou een open karakter moeten krijgen wat dus inhoud dat iedere ISP daarop zijn diensten kan gaan aanbieden, analoog naar het Amsterdamse model. Tot zover is niet duidelijk geworden dat bestaande ISP’s geen gebruik zouden mogen maken van dit aan te leggen netwerk. Het zou dus zo maar kunnen dat deze bestaande ISP’s ook hun diensten kunnen en gaan aanbieden en daaronder zou natuurlijk ons aller UPC kunnen zitten.
Voor een bestaande ISP is het even wat eenvoudiger om de diensten op het glas uit te rollen, zij hebben immers al een verkoopapparaat, technische ondersteuning en veel know how in huis om snel een volwaardig pakket te kunnen introduceren.
Voor UPC en ook voor b.v. Ziggo is dit de ideale gelegenheid om hun verzorgingsgebied te kunnen uitbreiden, minimale investering en maximaal bereik. Verder kunnen op een glasnetwerk het aantal diensten aanzienlijk uitgebreid worden, denk daarbij aan bibliotheken, rondleidingen door musea, scholen die zieke kinderen life de lessen thuis kunnen laten bijwonen, beveiliging van huizen en bedrijven, doctorsconsulten en medische informatie betreffende de patiënt voor zowel ziekenhuizen als huisartsen, enz. enz. enz. Hierbij kunnen erg veel kosten bespaard worden en een hogere efficiëntie bereikt worden.
Dan rijst natuurlijk de vraag, zou UPC dit willen. Ze hebben in het verleden al eens aangegeven om best wel op het netwerk van KPN hun diensten te willen aanbieden. Wel hebben ze furieus gereageerd op het besluit van de gemeente Amsterdam om een open glasnetwerk aan te leggen en er veel energie in gestoken om dit voornemen dwars te zitten wat voor hun helaas niet gelukt is.
Nog verder kijkend zou het kunnen zijn dat bij een goed dekkend landelijk glasnetwerk UPC haar eigen netwerk opdoekt en volledig overgaat op het aangeboden glasnetwerk. Tot op heden is er nog geen reactie gekomen van de zijde van UPC. Ik ben reuze benieuwd hoe die reactie er gaat uitzien en of UPC het vermogen heeft hun verdienmodellen aan te passen. Het lijkt mij voor dit bedrijf geen lolletje om een landelijk dekkend glasnetwerk in hun rug te laten hijgen en daar ongetwijfeld klanten aan kwijt te raken.
We gaan het zien of er in het bestuur van UPC ook visionairs zitten die de uitdaging van de toekomst aan durven.
© den Tsaar
Laatst bewerkt door een moderator: