• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

UPC / Chelloo meeting 2012

  • Onderwerp starter Onderwerp starter René
  • Startdatum Startdatum

René

Moderator
Berichten
10.059
Internet
  1. Plinq
upc_kabelweg.png

Woensdag 29 februari is er overleg geweest tussen een aantal leden van Chelloo en UPC. Dit overleg vond plaats op initiatief van UPC in Amsterdam waar het hoofdkantoor zich bevindt. De leden die uitgenodigd zijn door UPC hadden zelf aangegeven interesse te hebben om deel te nemen aan het overleg. Een soortgelijk overleg is 2 jaar geleden ook al eens gehouden met een kleinere groep en wegens succes nu voor de 2e keer gehouden.

Bij dit overleg waren marketing- en productmanagers van UPC aanwezig plus een aantal leden van het webcareteam. In totaal waren er 8 mensen van UPC. Vanuit Chelloo waren er 11 leden.

Aan de hand van een presentatie vertelde UPC wat er de afgelopen periode is gebeurd, wat er nu speelt en wat er komen gaat. Daaruit bleek ook dat UPC precies wist welke onderwerpen op dit moment actueel zijn op Chelloo. De presentatie werd regelmatig onderbroken door vragen van onze kant, daar was gelukkig genoeg ruimte voor. Iedereen was zeer open en eerlijk.
Graag wil ik UPC, namens de leden die hebben deelgenomen, bedanken voor deze informatieve sessie.

Hieronder een samenvatting:

Televisie
  • DTV Firmware update 4.1 - In deze update zit de beloofde sorteer functie alsmede een aantal bugfixes en andere nieuwe features. Exacte uitrol datum is niet bekend, maar er wordt druk getest. Op de vraag of er voortaan niet door een aantal Chelloo leden getest kan worden werd positief gereageerd. Echter is het technisch niet altijd mogelijk om per gebruiker een update uit te rollen. Soms moet het per regio. UPC benadrukt ook nogmaals dat deze update geen vertraging oploopt door de komst van Horizon. Er wordt door twee bedrijven onafhankelijk van elkaar gewerkt aan de firmware van de gewone mediabox en Horizon. Daarnaast wil UPC ook zo snel mogelijk de 4.1 firmware uitrollen aangezien de mediaboxen gewoon blijven bestaan, ook na Horizon.
  • Horizon - De eerst 'fieldtests' zijn inmiddels begonnen. Deze test zal in Q2 worden uitgebreid. Naar verwachting voor het einde van dit jaar beschikbaar voor iedereen. Ook hier is aangegeven dat Chelloo leden graag willen mee testen. Nederland is daarbij het eerste land dat op het Horizon platform zit. Horizon komt als aanvulling op het huidige digitale tv platform. Je kunt straks dus kiezen of je 'normale' digitale tv wilt, of Horizon. De Horizonbox kun je eventueel naast je bestaande mediabox gebruiken maar er is verder geen communicatie tussen die twee. De Horizonbox kun je gewoon op coax aansluiten. Extra decoders (clients) kun je ook weer via coax of wifi/utp aansluiten. Deze clients zullen pas later, na de introductie van Horizon, leverbaar zijn. Verder zal het mogelijk zijn om met tablets live tv te kijken binnenshuis. Je kunt niet onderweg gebruik maken van live tv. Dit heeft alles te maken met rechten van de content aanbieders zoals RTL. Die hebben dat contractueel vast gelegd.
  • HBO - Licht aangetipt maar verder nog weinig informatie over. Ik kreeg de indruk dat UPC het graag wil maar dat dit alles met contracten te maken heeft.
  • Analoog - Volgens UPC zijn er voorlopig geen plannen om analoge tv af te slanken of op te heffen. Er is simpelweg nog steeds teveel vraag naar analoog.

Internet
  • Minimaal 25 Mb - De snelheid van het laagste abonnement wordt nog dit jaar verhoogt naar 25 Mb. Iedereen met een internetabonnement dat lager is dan 25 Mb krijgt automatisch de nieuwe snelheid.
  • Capaciteitsproblemen - Via Chelloo en COAX kunnen mensen doorgeven wanneer ze vermoeden dat er capaciteitsproblemen in de buurt zijn. UPC geeft aan dat ze zelf ook precies in kaart hebben waar de capaciteitsproblemen zijn, maar dit is wel een 'ongoing business'. Het uitbreiden gebeurt continue volgens een strakke planning. Met behulp van de meldingen via dit forum kunnen ze de planning hier en daar aanpassen. Het kan namelijk voorkomen dat er een gebied is met capaciteitsproblemen, maar niemand heeft er last van terwijl er een andere wijk is met fanatieke downloaders die daar wel last van hebben.
  • Mail problemen - Dit item staat hoog op de agenda. De problemen rondom mail zijn UPC niet ontgaan. Er wordt gewerkt aan een stabieler platform met een verbeterde interface die moet gaan concurreren met gratis diensten als gmail. Het gerucht dat UPC de maildienst zou willen afstoten of niet serieus neemt wordt hiermee ontkracht.
  • IPv6 - Dit stond ook op 1 van de sheets voor 2012 maar we hebben het er verder niet over gehad. Vermoedelijk wordt het dit jaar mogelijk om IPv6 aan te vragen bij UPC.
  • Upload snelheid - Er zijn nog geen plannen om de uploadsnelheid te verhogen. Volgens UPC is die behoefte er ook niet vanuit de markt. We kunnen wel voorspellen dat upload steeds belangrijker gaat worden, dus UPC zal hier toch iets mee moeten gaan doen.

Algemeen
  • Changelogs - Er zijn verschillende voorstellen gedaan om voortaan meer informatie te verschaffen na een firmware update. Op Chelloo bestaat de behoefte van een 'changelog'. Het is niet eenvoudig om alle veranderingen in een changelog bij te houden, zoals je ook wel eens ziet bij software, maar toch vond UPC dit wel iets om aandacht aan te besteden. Er wordt gekeken of er voortaan meer informatie over een firmware update kan worden gegeven. Dit zou om te beginnen op Chelloo gepubliceerd kunnen worden.
  • Prijsverhogingen - UPC geeft aan, zoals eerder ook al bericht, een fout te hebben gemaakt bij een kleine groep abonnee's. Mensen waren naar een nieuwe pakket-structuur omgezet zonder te zijn geïnformeerd. Dit is later recht gezet. Echter blijkt niet iedereen het daar mee eens te zijn en was dit slechts een deel van het probleem. Er ontstond wat discussie. Omdat er nog teveel andere onderwerpen waren hebben we dit item verder gelaten voor wat het is. Mocht de prijsverhoging nog steeds niet duidelijk zijn, of niet kloppen, neem dan even contact op met webcare zodat het persoonlijk kan worden uitgezocht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer goed verslag, helder en duidelijk beschreven.
Bedankt :6
 
Ziet er goed uit :6. Zoals verwacht zijn natuurlijk niet alle onderwerpen aan bod gekomen die mensen graag besproken hadden willen hebben. Voor mij zijn een aantal dingen wel duidelijker geworden. Ik begrijp alleen niet waarom een testfirmware moeilijk uit te rollen zou zijn voor specifieke testpersonen. Men wil altijd maar wat graag de MAC-adressen van de modems hebben, hetzelfde geldt voor de nummers van de smartcard (met bijbehorende indentificatie welke in de decoders zit). Beide 'units' zijn toch specifiek te benaderen?

Ik laat het even op me inwerken, want de 'pijlen staan nog steeds gericht' op een andere provider.
Hopelijk is er snel duidelijkheid over de Horizon-clients. Aan de andere kant, de decoder boven werkt nog goed :).
 
Wel opmerkelijk dat ze de uploadsnelheid niet belangrijk vinden. Zelfs een doorsnee klant zal in de zeer nabije toekomst wel merken dat ze meer aan hebben aan een hogere upload.
 
Bedankt voor het verslag! Fijn dat er ook een open gesprek werd gevoerd.

Analoog - Volgens UPC zijn er voorlopig geen plannen om analoge tv af te slanken of op te heffen. Er is simpelweg nog steeds teveel vraag naar analoog.

Pas werd nog bekend gemaakt dat meer dan 50% reeds digitaal kijkt en het grootste obstakel voor de analoge kijkers is gewoon het niet beschikbaar zijn van een digitale basis pakket (analoge pakket ook vrij digitaal). Het afslanken zou minstens al ingezet kunnen worden. CAIW liet zich ook niet afschrikken en daar hoor je nu niet meer over het gemis van analoog.
 
C0re zei:
CAIW liet zich ook niet afschrikken en daar hoor je nu niet meer over het gemis van analoog.

Volgens welingelichte kringen van UPC is dat niet waar, hebben ze heel wat over zich heen gekregen...
 
Creative Solution zei:
Beide 'units' zijn toch specifiek te benaderen?
Dat klopt, maar in sommige gevallen moet er meer worden ge-upgrade dan alleen de decoder. Als bijvoorbeeld ook een bepaalde head-end / server tegelijk met de decoder moet worden ge-upgrade wordt het lastig.
Ze gaven overigens aan dat het niet altijd mogelijk was om selectief te upgraden, niet dat het nooit mogelijk is.
 
Terug
Bovenaan