UPC Centre Arnhem een belachelijke vertoning

E

EdwinElk

In een eerdere thread gaf ik aan dat een factuur a EUR 67,35 onterecht was. Ik heb de boel nog eens door een onafhankelijk iemand na laten rekenen en er zat nog een BTW foutje in. Ik was nog EUR 0,62 verschuldigd. Met deze wetenschap maar eens het UPC Centre in Arnhem bezocht. Wat is dat een belachelijke vertoning!

13h00: Openingstijd
13h15: Ik arriveer, circa 6 klanten voor me, 2 balies open
14h00: Ik ben aan de beurt, dus een gemiddelde klant vergt 15 minuten.
15h15: We zijn er niet uitgekomen! Er staan inmiddels meer dan 12 klanten achter me. Als er geen nieuwe klanten meer binnenkomen zijn ze nog net voor sluitingstijd klaar denk ik en verlaat glimlachend het pand. :D

De medewerker M. heeft dus 1 uur en 15 minuten z'n best gedaan en uiteindelijk heeft ie een verschil gevonden tussen mijn en UPC's berekening van circa 15 EURO. Dat verklaart nog altijd niet de factuur van EUR 67,35 die ik heb. Ben ik dan voor niets geweest? Nee hoor, vroeg of laat komt het tot een rechtzaak en omdat ik op het scherm mee heb kunnen gluren heb ik weer de nodige bewijsjes kunnen vinden die ik daarbij nodig kan hebben. Zeer nuttig bezoekje dus.

Maar nu de leuke details:

1) De beste man gebruikt een eenvoudig zakjapannertje van het type dat geen "meneer-van-dale-wacht-op-antwoord" rekenregels kent. En dan intypen: 45.35 + 5*10.29 en niet snappen dat er 518.10 uitkomt in plaats van 96.8.

2) Enkele uitspraken van de medewerker:
a) "KUT REKENMACHINE" ..... "Sorry" :o
b) Na wat gerommel op z'n rekenmachine komt er een eindbedrag uit. Ik heb Excell dezelfde getallen laten optellen en komt circa 3 EURO anders uit. De reactie: "Ja ik heb wat zitten intypen op die rekenmachine en dan kan er best iets zijn misgegaan". :-\
c) "Wat een zootje, en het is pas maandag" en vervolgens een zucht. ;D
d) Eindelijk zijn we het eens over iets vreemds in de factuur van januari 2002. De beste man schrijft even later op een briefje EUR 20,48. Dat zal ik uit laten zoeken zegt ie vervolgens. Ik vraag waar die EUR 20,48 vandaan komt. De reactie: "Dat weet ik ook niet". ???
e) Ik zeg: "Maar u schrijft dat bedrag toch op, dan heeft u dat toch ergens vandaan". De reactie van de inmiddels duidelijk geirriteerde medewerker: "Meneer u blijft maar zeuren over die EUR 20,48". >:(
f) Ik: "U mag wel gewoon vriendelijk blijven hoor, ik wil gewoon weten hoe u aan die EUR 20,48 komt, u heeft toch niet gewoon willekeurig 4 cijfertjes opgeschreven?". Hierop draait de man met een woest gebaar zijn beeldscherm om en zegt op botte wijze "Kijk dan ... hier staat het". :-X
g) "O zeg ik, dat is dus EUR 17,29 excl. BTW, dat snap ik wel, dat staat op de factuur van februari". Ik laat de factuur zien en de beste man kan deze niet traceren in het systeem. "Mag ik een kopie maken van uw factuur" vraagt hij en dat mag natuurlijk. ::)
h) Hij zou deze niet traceerbare factuur naar het hoodkantoor sturen zodat ze het konden uitzoeken. Plus die fout in de factuur van januari (zie punt d) zeg ik. De reactie "fout in factuur januari?". De beste man is blijkbaar al weer vergeten dat we al een andere mogelijke fout gevonden hadden. ;)
i) De beste man denk van me verlost te zijn. Niets is minder waar want ik wil graag weten waarvoor er een bedrag a EUR 14.62 wordt geminderd op december 2001. De man kijkt op z'n scherm en zegt "Dat kan ik hier niet nagaan". Ik zeg "Maar dan kan ik toch niet nagaan of het correct is". De man: "Ik kan het ook niet nagaan". :-\
j) Kunt u wel nagaan waarom ik hier een factuur heb van - EUR 10.19, waarbij staat dat dit met de volgende factuur wordt verrekend terwijl op de volgende factuur weer gewoon het normale maandbedrag wordt berekend? Na wat gepeins en gestaar naar het scherm "Nee". Ik zeg "Goed, dan moet dat dus nog worden verrekend lijkt mij". De reactie: "Daar kan ik je niet mee helpen, ik mag wel geld innen, maar geen geld in mindering brengen". :P
k) "En dan heb ik hier nog een factuur die niet klopt. EUR 47,77 oude openstaande posten + EUR 10,29 nieuwe factuur = EUR 67,35" zeg ik verwijzend naar een bijlage waarop die EUR 47,77 staat genoemd. De reactie is opnieuw te gek voor woorden: "Dit soort facturen daar kan ik niet zoveel mee, die hadden ze u beter niet kunnen sturen". :o
l) Ik weet inmiddels genoeg. Deze man zal het niet voor me oplossen maar hij heeft z'n best gedaan. De vermoeidheid slaat toe bij deze M. en het zal niet goed gaan komen. "Ik zal die EUR 20,48 voor u laten uitzoeken" zegt M. Ik antwoord met "en die fout op de factuur van januari (zie punt d en h)". De reactie "welke fout bedoeld u?". >:( Grrrrr, het liefste had ik 'm over de balie gesleurd maar ik kon me nog net inhouden.

Tot slot nog wat algemene indrukken:
Er staan aleen maar klagende klanten daar. Iedereen klaagt. Mijn algemene indruk was dat men wel redelijk tevreden is over de kwaliteit maar niet over de financiele afwikkeling. Als je dan doorvraagt waarom men tevreden is over de kwaliteit dan blijkt dat er wel veel storingen zijn en dat sommige klanten een paar keer per dag het modem moeten herstarten enzo maar dat hoort er toch bij zeggen ze dan. Nou lijkt me niet, dan deugt de kwaliteit ook niet toch?

Jammer ook om te zien dat veel klanten UPC nog steeds als monopolist zien. ADSL en een schotelanttene voor de TV zijn het alternatief, dus is UPC geen monopolist.
 
Zo das een behoorlijk verhaal. Maar ik heb het gelezen en moet toegeven dat je een behoorlijk volhoudende klant bent. :) Het zou me niks verbazen als je er over twee weken weer staat omdat er weer een fout je vacturen zit. Klasse! 8)

EdwinElk zei:
Jammer ook om te zien dat veel klanten UPC nog steeds als monopolist zien. ADSL en een schotelanttene voor de TV zijn het alternatief, dus is UPC geen monopolist.

Hier ben ik het alleen niet helemaal mee eens. Een abbonement dat net zo snel is als chello zou moeten zijn kost minstens 2 keer zoveel en een schotel is ook niet echt goedkoop. :)
 
Dat er over 2 weken weer (nog) een foutje in de facturen zit weet ik wel zeker, zoals ik al aangaf, ik ben niet voor niets geweest want hoewel UPC nog steeds niet snapt wat er mis zit heb ik nu eindelijk gezien waar het is misgegaan. Het is alleen dusdanig ingewikkeld dat het ze niet uit te leggen valt. Ik heb het echter op drie verschillende manieren nagerekend nu in Excell en dat geeft alle drie op de cent na hetzelfde resultaat. Ik weet nu genoeg en hoef dus niet meer terug. Ik leg het tzt wel aan de rechter uit middels een accountantsverklaring. Ik heb m'n best gedaan.

En wat dat monopolie betreft moet ik je wel gelijk geven wat betreft het TV deel. Ik kijk alleen NL 1, 2 en 3 dus dan is een simpele antenne van een paar EURO genoeg. Een schotel is echter een forse investering die niet iedereen zich kan permiteren. Wat het internet deel betreft. Voor circa 48 EURO heb je een prima ADSL aansluiting die weliswaar iets langzamer is (upload is sneller overigens), doch dat vind ik een goed alternatief voor een snellere Chello aansluting die het vaak niet doet en een hoop ergenis geeft (plus kosten helpdesk, mijn ADSL helpdesk is normaal telefoontarief).
 
EdwinElk zei:
Wat het internet deel betreft. Voor circa 48 EURO heb je een prima ADSL aansluiting die weliswaar iets langzamer is (upload is sneller overigens), doch dat vind ik een goed alternatief voor een snellere Chello aansluting die het vaak niet doet en een hoop ergenis geeft (plus kosten helpdesk, mijn ADSL helpdesk is normaal telefoontarief).

Ik moet wel toegeven dat als het gedonder is met chello je er ook niet afkomt zonder je abbonoment op te zeggen. Maar als het goed werkt en je krijgt geen slechte facturen dan zou het ideaal zijn. Chello moet zich dat gaan realiseren. Ze moeten de service beter maken en dan rennen ze lachend weg met de klanten die nu adsl hebben.

Adsl word dan vanzelf goedkoper. :)

Maar ja, ik geef de samenleving niet veel kans dat chello ooit een goede service gaat krijgen. Mischien over 20 jaar of zo. Als chello failiet is en word overgenomen door een verantwoordelijk bedrijf, want wat ik hier op deze site allemaal over de service van UPC ees maakt mij niet gelukkig! :-\

Succes ermee.
 
Happy Athlon zei:
Ik moet wel toegeven dat als het gedonder is met chello je er ook niet afkomt zonder je abbonoment op te zeggen.

Zelfs als je je abo WEL opzegt (voor mij nu ruim een jaar terug en voor m'n TV ruim een half jaar) kom je er niet vanaf. :D

Happy Athlon zei:
Ze moeten de service beter maken en dan rennen ze lachend weg met de klanten die nu adsl hebben.

En laat ze dan meteen de voorwaarden aanpassen (eigen server draaien toestaan, meerdere PCs aansluiten). Dat mag op ADSL namelijk wel. Ok, ze gedogen het misschien, maar maak het dan gewoon officieel. En verdubbel de upload snelheid ook ff meteen, niet onbelangrijk om telewerkende ADSL klanten voor je te winnen namelijk.
 
Dit soort financiele perikelen komen me erg bekend voor. Upc is gewoon erg slecht in (financiele) administratie, dat is me ondertussen wel duidelijk geworden. In mijn geval heeft het nog altijd in m'n voordeel gewerkt, ik heb al eens teveel teruggekregen (door slechte interne communicatie). UPC goochelt vaak met allerlei bedragen en getallen achter de komma waar je echt niet wijs van wordt.
Ik ben voor de rest erg tevreden over de internetverbinding.
Ik adviseer je om een brief of fax te sturen, in mijn geval werkte dat (ze reageerden op mijn fax).
 
Laurens zei:
Ik adviseer je om een brief of fax te sturen, in mijn geval werkte dat (ze reageerden op mijn fax).

Bedankt voor je opbeurende woorden! Ik geloof echter nooit dat het sturen van een brief of fax gaat helpen. Ik heb al diverse faxen gestuurd, diverse brieven, diverse malen gebeld en nu dus ook bij ze langsgeweest. Het helpt allemaal NIETS. Je moet niet zo zeuren als klant, je moet gewoon betalen lijkt hun motto.

Laurens zei:
UPC goochelt vaak met allerlei bedragen en getallen

Daar ben ik na gisteren ook achter ja, ze snappen zelf niet waaruit bepaalde posten zijn opgebouwd. Ze zouden NOOIT samengestelde posten op facturen moeten vermelden, dan zou het wellicht beter gaan. Nu kunnen ze namelijk zelf niet meer nagaan of een bepaald bedrag wellicht EN in een samengestelde post zit verwerkt EN nog eens als normale enkelvoudige post op de factuur staat.

Maar ik snap intussen wat er bij mij is misgegaan en hoewel ik het hun niet duidelijk kan maken ben ik er van overtuigd dat ik dat wel kan uitleggen aan een rechter (eventueel middels een accountantsverklaring of met een advocaat). Met UPC communiceer ik vanaf nu niet meer rechtstreeks. Ik heb inmiddels gesprekken aangevraagd voor juridisch advies bij "Stichting de Ombudsman", "Bureau Rechtshulp" en overweeg nog advies te vragen bij de sociale raadsleden van de gemeente.
 
EdwinElk zei:
En laat ze dan meteen de voorwaarden aanpassen (eigen server draaien toestaan, meerdere PCs aansluiten). Dat mag op ADSL namelijk wel. Ok, ze gedogen het misschien, maar maak het dan gewoon officieel. En verdubbel de upload snelheid ook ff meteen, niet onbelangrijk om telewerkende ADSL klanten voor je te winnen namelijk.

Dit zijn inderdaad dingen die belangerijk zijn voor mensen maar de gewone gezinnen die krijgen ook allemaal adsl tegenwoordig, vanwege de lage prijzen en het constant online zijn.

Chello is twee keer zo snel voor een 10'tje meer, als ze het slim spelen hebben ze er zo heel veel klanten bij.

En ik ben het met je eens, servers, upload moet allemaal toegestaan/verhoogd worden. :D

De opslossing, Chello+ 8)
 
Re:Upc Centre Arnhem een belachelijke vertoning

Het heeft toch nog iets uitgemaakt. Ik heb een nieuwe factuur die weer zo'n 45 EURO lager is. Resteert nog ruim 10 EURO. Bijna goed gedaan dus van Joep. Ik raad ze aan voor die laatste 10 EURO het incassobureau in te schakelen, dan gaan ze namelijk sneller failliet.
 
Re:Upc Centre Arnhem een belachelijke vertoning

Dit schreef Edwin: "Jammer ook om te zien dat veel klanten UPC nog steeds als monopolist zien. ADSL en een schotelanttene voor de TV zijn het alternatief, dus is UPC geen monopolist.

reactie:

Happy Athlon zei:
Hier ben ik het alleen niet helemaal mee eens. Een abbonement dat net zo snel is als chello zou moeten zijn kost minstens 2 keer zoveel en een schotel is ook niet echt goedkoop. :)

Dit vind ik echt geweldig!!!! Dus als ik iets twee maal zo duur aanbied dan is mijn concurent een monopolist???????????? ;D

Ik zie gaarne je reactie!!! ;D
 
Terug
Bovenaan