• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

UPC beperkt bandbreedte HD zenders of over naar VBR?

Berichten
16.432
Internet
  1. Odido
Digitale TV
  1. Odido
Weet niet wat upc van plan is, maar bijna alle HD zenders zijn gewoon met 5a6Mbit/s verlaagd als ik TS analyzer mag geloven, rtl4/5 van 12 naar 7,5mbit/s gegaan ook alle film kanalen incl hbo hd zitte nu op 5a6mbit/s.....
 
Dat klinkt niet goed. Ik mag hopen dat dit een foutje is. Ik zag ook al bericht op Totaaltv omtrent Ziggo naar UPC stream switch.
 
Ja vandaar dat ik even zelf ging kijken op me pc met dvb-c kaart, maar toen kwam ik er dus achter dat rtl4/5HD maar op 7,5Mbit/s zat hbo 1/2/3HD op 5a6Mbit/s idem als natgeowild hd en disco hd.

Npo1/2/3 zitten nog wel op 12mbit/s.
 
Misschien verlaagd omdat bepaalde Ziggogebieden nog verouderd zijn en daardoor minder capaciteit hebben. De streams zijn namelijk overal gelijk.
 
Als ik dit zo lees betekent de overgang van Ziggo naar UPC dus een grote verslechtering van beeldkwaliteit. Het begint er steeds meer op te lijken dat klanten beter kunnen overstappen naar de glasvezel aanbieders, want daar gaat de beeldkwaliteit juist omhoog i.p.v. naar beneden zoals bij Ziggo/UPC. In ieder geval kunnen we vaststellen dat vanaf heden bij Ziggo/UPC de HD kanalen niet 1-op-1 worden doorgegeven. Iedere vorm van hercodering of transcodering door een provider betekent per definitie een verslechtering van de kwaliteit.
 
Devil-Strike.net zei:
Ja vandaar dat ik even zelf ging kijken op me pc met dvb-c kaart, maar toen kwam ik er dus achter dat rtl4/5HD maar op 7,5Mbit/s zat hbo 1/2/3HD op 5a6Mbit/s idem als natgeowild hd en disco hd.

Npo1/2/3 zitten nog wel op 12mbit/s.
Verhaaltje wat op TotaalTV over Ziggo staat is natuurlijk ook voor UPC van toepassing, het zijn immers de UPC streams die ze doorgeven. UPC past al een tijdje VBR op de meeste HD kanalen toe, dat verklaard waarom bijv HBO HD bij jou zo laag ligt. Deze is VBR en komt hier gemiddeld (na paar minuten) uit op 7,2 mbit/s met piek op 10,9

De HD kanalen van NPO, RTL en SBS lijken ze nog met vaste waarde door te geven.
NPO 11,6
RTL 10,6
SBS 11,8
 
C0re zei:
Misschien verlaagd omdat bepaalde Ziggogebieden nog verouderd zijn en daardoor minder capaciteit hebben. De streams zijn namelijk overal gelijk.
Dat is een fabeltje verspreid door de bedrijfsfantasten van Ziggo. Je kan op Gathering of Tweakers zien dat er gewoon 9 Transport Streams zijn bijgekomen in Gorredijk en dat de Transport Streams tegenwoordig dezelfde inhoud hebben als bij UPC. In mijn coax segment heeft Ziggo op dit moment zelfs 11 extra lege transport streams actief waarvan er straks na de overgang 9 gevuld zullen zijn samen met de 30 al in gebruik zijnde transport streams.
 
Ter info: De RTL HD kanalen hebben bij Ziggo een bitrate van 11.0 Mbps (CBR), de HD kanalen van NPO en SBS een bitrate van 12.3 Mbps (CBR). Tijdens weergeven van deze kanalen varieert de bitrate van de NPO en SBS kanalen tussen de 11.9 en 12.1 Mbps en van de RTL kanalen tussen 10.6 en 10.8 Mbps. Het verschil zijn dus de opvul bytes (null bytes) in de MPEG stream om er een constante bitrate van te maken.
 
@ArChie met welke tool kijk jij bitrates van tv zenders? ook gewoon ts analyzer van dvbviewer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Devil-Strike.net zei:
@ArChie met welke tool kijk jij bitrates van tv zenders? ook gewoon ts analyzer van dvbviewer?
Met twee tools van DVBViewer, namelijk met TS analyzer om de "bruto" bitrate van de Elementary streams van een kanaal vast te stellen. Zie onderstaand voorbeeld voor de NPO HD kanalen:
gvilyzx.png


Ook gebruik ik de "DVB Source" component van DVBViewer zelf (via het menu Settings -> Filters) om te bepalen wat de "netto" bitrate van de weergegeven elementary stream componenten is. Zie onderstaand voorbeeld voor NPO 1 HD:
0FgKLZI.png


De netto bitrate is dus de bitrate na aftrek van de opvul bytes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan