• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

UPC begint test met wifi-hotspots!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Dave670
  • Startdatum Startdatum
D

Dave670

UPC begint op 1 juli in Zutphen een test een speciaal wifi-netwerk waarmee internetklanten van het kabelbedrijf gratis mobiel kunnen internetten. Deze nieuwe dienst is vergelijkbaar met de WifiSpots van Ziggo.

De aankondiging van UPC komt niet als verrassing. Bij de introductie van de Ziggo WifiSpots kondigde UPC al een soortgelijke dienst en samenwerking met Ziggo aan. Net als Ziggo zet UPC bij haar klanten in Zutphen op 1 juli de publieke wifi-functionaliteit in de bruikleen geleverde draadloze modems aan. Internetklanten van UPC uit de gemeente kunnen dan eenvoudig en veilig via dit wifi-netwerk met hun mobiele apparaten het internet op, wanneer zij bij elkaar op bezoek zijn. UPC informeert haar klanten in Zutphen in de aankomende dagen over de test.

Op één modem kunnen tot drie gasten tegelijkertijd inloggen.

De bronnen zijn:
https://www.nu.nl/internet/3506674/upc-begint-test-met-wifi-hotspots.html

https://www.totaaltv.nl/nieuws/13115/
 
Hebben we, als klanten nog zeggenschap over als we het NIET willen dat de modem, die we in bruikleen hebben, als een hot spot gebruik zal gaan worden.

Ik ben er vierkant op tegen, dat mijn modem als een hot spot gebruik zal gaan worden.
 
Blij dat mijn 3212 gewoon een dom modem is, geen last van mensen die op mijn modem verbinding gaan maken ;D
 
Fuck upc met deze onzin hoor, komt er gewoon opneer dat je wifi zelf mag gebruiken MAAR je gelijk toegang geeft aanandere upc klanten, optie om dat uittezetten is er WEL maar dan heb je ZELF ook geen wifi meer, echt omgekeerde wereld bij upc.
 
Gaat UPC haar klanten hiervoor een vergoeding geven in de vorm van een korting?
En gaat UPC haar klanten garanties geven over het feit dat deze hotspot functie volledig vrij is van invloed op de bandbreedte van haar klanten?
 
Invloed op bandbreete gaat het zeker hebben(zie de klachten bij ziggo die nu ineens beroerde snelheden overhoude na dat wifi spot aangezet is)

Of ze moeten config file zo aanpassen dat je 130 krijgt en 120 naar je eigen en 10 reserve houd voor die hotspot, maar upc kennende zal dit neit zo gaan en gaat het wel degelijk van je eigen bandbreete af.
 
Rikrik zei:
Blij dat mijn 3212 gewoon een dom modem is, geen last van mensen die op mijn modem verbinding gaan maken ;D
Precies mijn gedachte ook toen UPC mij lang geleden na een pakketwijziging een wifi modem wilde aansmeren. Nee dank u, doe mij maar gewoon een dom modem, dan blijf ikzelf wel de beheerder van alles aan deze kant van de meterkast ;D
 
super dat is net zo'n succes als de horizon update en het android apje voor horizon tv
 
Devil-Strike.net zei:
Invloed op bandbreete gaat het zeker hebben(zie de klachten bij ziggo die nu ineens beroerde snelheden overhoude na dat wifi spot aangezet is)

Of ze moeten config file zo aanpassen dat je 130 krijgt en 120 naar je eigen en 10 reserve houd voor die hotspot, maar upc kennende zal dit neit zo gaan en gaat het wel degelijk van je eigen bandbreete af.
Als het invloed heeft op je eigen bandbreedte lijkt het me uitgesloten dat mensen hiermee akkoord gaan. Verklaard wel waarom UPC opeens mijn modem nu wel wil vervangen. Terwijl ik jaren lang te horen kreeg dat ik geen nieuwe kreeg zolang mijn huidige combinatie arris en EP3000 niet kapot waren.
 
Onbekend maar onbemind....

Zover ik begrepen heb wordt er een compleet nieuw netwerk gemaakt wat volledig gescheiden is van je eigen privé netwerk. Gasten zullen dus (in theorie) nooit in jouw netwerk kunnen snuffelen. Dit aparte netwerk krijgt ook een eigen provisioning profiel waardoor dit niet afgaat van je eigen snelheid. Het netwerk zou voldoende capaciteit moeten hebben om dit erbij te kunnen draaien. Daarnaast krijgt jouw verkeer een hogere prioriteit.

Je bent ook niet verantwoordelijk voor wat de "gasten" doen via jouw netwerk, iedere gast moet zich identificeren. Ik hoop dat dat gaat via de SIM van je smartphone of via een certificaat bij apparaten zonder SIM.

De beschikbare bandbreedte zal, denk ik, enkele megabits per seconden zijn dus verwacht geen 100 Mbps ofzo.

Ik zie er wel voordelen van dat ik ook bij anderen nu gebruik kan maken van WiFi en dus een snellere verbinding heb dan mobiel internet.

Tenslotte: ik heb ook een "dom" modem zonder Wi-Fi. Echter heb ik ook een Horizon box. Wat mij betreft gaat UPC via Horizon dan een gastnetwerk opzetten.
 
Terug
Bovenaan