• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Uitzoeken welk WiFi channel je het beste kunt gebruiken...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter CaptainHook
  • Startdatum Startdatum
C

CaptainHook

Woon je in een buurt waar veel WiFi AP's links en rechts om je heen stralen? Is het lastig een vrij kanaal te vinden?
En heb je een Android device?

Dan is een WiFi analyzer een heel handig tooltje om te bepalen welke kanaalinstelling je het beste kunt gebruiken. FF rondlopen met de WiFi analyzer geactiveerd op je Android en je weet/ziet welk kanaal (hopelijk) nog vrij is. Je kunt zelfs dit handige tooltje suggesties laten doen welk channelnumber je moet kiezen.
https://market.android.com/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=nl
channel-graph-land3.png


Er is ook een Youtube instructiefilmpje:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=M7PTIn-dW4c

Ik gebruik 'm ook om in bedrijfsverzamelgebouwen uit te zoeken welk kanaal je niet moet kiezen. ;)
 
ik gebruik deze ook vaak. Werkt uitstekend.

Op sommige kanalen zitten in een drukke straat/gebouw vaak meerdere routers/access points op hetzelfde kanaal, terwijl andere helemaal niet gebruikt worden.
Als je daar een beetje op let met je eigen router dan zit je lekker vrij.
 
Of je koopt een router die bij teveel drukte (afhankelijk van ingestelde gevoeligheid) automatisch naar een kanaal wisselt waar het rustiger is.
 
Was het maar waar, de 'Auto' functie werkt ook vaak tegen je. Als het AP+Client besluiten om vaak van channel te wisselen, is je uiteindelijke throughput erg slecht.
https://www.wirelessforums.org/alt-internet-wireless/how-well-does-autochannel-select-work-14104.html
 
Maar de praktijk bewijst dat het wel werkt. Nu maakt 1 zwaluw nog geen zomer, als het voor mij maar werkt! Geen gezeik met mindere snelheden door drukke kanalen. Maar om hiervan te kunnen genieten moet je verbinding natuurlijk ook wel goed zijn. Anders heeft het nog geen zin. Lage snelheid zal altijd laag blijven. Daar kan geen instelling iets aan veranderen. Maar hier heb je ook vast wel weer een tegenbewijs voor :)
 
En de Windows variant vind je hier:
https://www.metageek.net/products/inssider/
voor als je met je laptoppie wilt rondlopen en e.e.a. gaat testen/checken.
 
fred44nl zei:
hier heb je een variant die het met elk besturingssysteem doet:

https://tools.meraki.com/stumbler
Nou, dat is niet waar...
Kijk maar naar de navolgende melding - in Win7 - met gebruikmaking van Google Chrome als browser.
En Chrome ondersteunt Java wel degelijk.

Whoops!

The Meraki WiFi Stumbler Java applet may be having trouble loading. This can happen on currently unsupported operating systems (such as Linux), in browsers without Java support, or when the applet doesn't have enough privilege to run. Try restarting this browser or a different browser, and be sure to approve the Stumbler applet's requests.

..en een of andere firma zomaar (onbeperkte, want onbekende) 'privileges' te geven gaat mij iets te ver.
Trouwens: InSSIDer werkt overigens wel in Linux.
 
javvliet zei:
of je kan een kabeltje trekken
Het ging over WiFi, niet over kabeltjes... ;)

BTW: op m'n 'hoofd'-PC werk ik altijd bedraad. Wel zo stabiel. Maar voor een laptoppie of een tablet is WiFi toch wel handig...
 
Terug
Bovenaan