• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Uitzendingen in 50 of 60Hz?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter 330d
  • Startdatum Startdatum
3

330d

Ik wil binnenkort een Panasonic plasma gaan halen, nu is het bekend dat deze schermen nogal problemen hebben met snelle bewegingen in 50Hz uitzendingen.
Volgens een Panasonic/UPC gebruiker worden alle uitzendingen in Europa op Pal/50Hz uitgezonden. Dit geloof ik graag, maar hier lees ik in een oude topic dat wanneer je de digitale decoder de HDMI uitgang op AUTO zet wordt alles op 60Hz uitgezonden.
Hoe zit dit nou precies? En hoe zit het bij de CI+ kaartjes?
 
er zit een wezenlijk verschil tussen HZ op je tv, dan HZ in een uitzending.

in theorie veranderd het lichtnet 50x per seconde van polariteit, in wezen knipper het licht dus 50 keer per seconde, dit is met je bloote oog bijna niet te zien en hier hebben je aparaten geen last van.
echter hoe hoger de hoeveelheid HZ per seconde des te strakker en rustiger voor je ogen het beeld zal zijn.
meer technische uitleg laat ik over aan de rest van de members :) zo is het mij iniedergeval uitgelegt als leek :)
 
De door jou bedoelde problemen hebben te maken met de snelheid van de beeldverwerking en de responsetijd van het scherm.
Die beeldverwerking is oa de scaler. Een LCD en/of plasma TV moet het binnenkomende videosignaal omrekenen naar een signaal om het beeldscherm aan te sturen. Bij oude TV's ging dat soms iets te langzaam, maar nieuwe hebben hier eigenlijk geen last van.
De response tijd van het scherm kan bij snelle bewegingen vegen en naijlen geven als het te lang is.
Een LCD scherm heeft een bepaalde tijd nodig om een pixel van ondoorzichtig naar doorzichtig te schakelen en vv. Als die tijd (response tijd) te lang is kan een pixel (beeldpunt) nog donker zijn terwijl hij eigenlijk al licht had moeten zijn en uiteraard geld dat ook omgekeerd.
Bij een plasma is het de tijd die een pixel nodig heeft op te lichten en de tijd die hij nodig heeft om donker te worden. (nagloeien van fosforlaag).
Bij snelle bewegingen, bv een snel bewegende voetbal, zie je dus de bal en vaag een iets naijlend beeld daarvan.
Ook hier geld dat de nieuwere modellen hier veel minder tot geen last van hebben.

Rekening houdend met bovenstaande zou theoretisch een beeldverversings frequentie van 60 Hz de TV zelfs meer problemen geven als 50 Hz.
 
330d zei:
hier lees ik in een oude topic dat wanneer je de digitale decoder de HDMI uitgang op AUTO zet wordt alles op 60Hz uitgezonden.
Hoe zit dit nou precies?

Was een bug van de Mediabox icm bepaalde typen tv's.
Normaliter stuurt de box altijd 50hz uit. 60hz gebruikt men in Amerika.
 
Een TV beeld is in feite maar 25 Hz.
Dit komt dat het beeld interlaced wordt uit gezonden.
Eerst een half beeld dan weer een half beeld.
Ook bioscoop films zijn over het algemeen maar 24 beeldjes/seconde.
 
coco zei:
Een TV beeld is in feite maar 25 Hz.

Een 720p uitzending niet. ;) En als een camera in 1080i modus opneemt heb je per seconde ook 50 beelden (zij het halfframes, maar de slimme de-interlacer maakt hier 50 vol frames van, door ieder tussenliggend vol frame te laten bestaan uit een mix van het vorige én volgende halfframe. Eindresultaat is 50 unieke volbeelden per seconde.)

Alleen als het HD bronmateriaal met 24 of 25 fps progressive wordt geschoten is het eindresultaat 25hz.
 
Dit is het 50hz verhaal wat ik bedoelde:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=103294.0

Kort uitgelegd komt het er op neer dat de VT20 moeite zou hebben met snelle pans vanaf 50hz bronnen (DVDs, Digitale TV, etc)
Een extreme mate van motion blur vindt plaats waarbij de 'dubbele' weergave van het beeld geen correcte kleuren weergeeft, en dus paars, rood en groen kan ogen.

Het probleem is aan de orde gekomen bij de Engelsen die voetbal keken vanaf digitale HD televisie. Hierbij viel het erg op dat de middenlijn bij snelle camera pans van links naar rechts en andersom dubbel werd weergegeven, dus je ziet dan opeens 3 lijnen.
 
Zit dacht ik zo Pal is 25fps = 50Hz en ntsc is 30fps = 60Hz.

Iedergeval alle lcd panelen zijn native 60Hz.

Bij bluray heb je ook nog 24fps(x2 is dus 48Hz) en 29Hz(x2 is 58Hz) let wel die x2 is bij een maximale refreshrate van van 60Hz bij 100Hz tv's word het x3.
 
330d zei:
Ik wil binnenkort een Panasonic plasma gaan halen, nu is het bekend dat deze schermen nogal problemen hebben met snelle bewegingen in 50Hz uitzendingen.
Volgens een Panasonic/UPC gebruiker worden alle uitzendingen in Europa op Pal/50Hz uitgezonden. Dit geloof ik graag, maar hier lees ik in een oude topic dat wanneer je de digitale decoder de HDMI uitgang op AUTO zet wordt alles op 60Hz uitgezonden.
Hoe zit dit nou precies? En hoe zit het bij de CI+ kaartjes?

De Panasonic series [LCD & Plasma] die geschikt zijn voor UPC CI+ zijn de VT30-serie, GT30-serie, ST30-serie, G30-serie, S30-serie, U30-serie, C3-serie, DT35-serie, DT30-serie, E30-serie, E3-serie en de U3-serie.

https://www.tvinformatie.com/upc-ci-nu-ook-geschikt-voor-panasonic-televisies
 
330d zei:
Dit is het 50hz verhaal wat ik bedoelde:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=103294.0

Ik zou dus inderdaad geen VT20 aanschaffen maar gaan voor een nieuwe 30. Ik mag aannemen dat Panasonic het probleem hier mee geeft opgelost.
 
Terug
Bovenaan