• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Uitleg over IPv6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Berichten
1.053
Vanwege het ontbreken van enige uitleg over IPv6 bij Ziggo heb ik zelf maar een verhaaltje geschreven. Hierbij het resultaat:

[FONT=Arial Black, sans-serif] Een beknopte uitleg van IPv6[/FONT]

[FONT=Arial, sans-serif]In de naar wij hopen niet al te verre toekomst zal Ziggo zijn klanten IPv6 gaan aanbieden. Dit document heeft als doel heel globaal duidelijk te maken wat dat is, waarom het moet worden ingevoerd, en wat de gevolgen zijn voor de thuisgebruikers. Het is geen uitgebreide technische verhandeling over IPv6, daarvoor is de nodige informatie te vinden op het internet en zijn diverse handboeken te koop. [/FONT]


Wat is IPv6?
[FONT=Arial, sans-serif]Op het internet maken we gebruik van het Internet Protocol, afgekort IP. Van oudsher maakten we gebruik van IP versie 4, afgekort IPv4. Bij de ontwikkeling van IPv4 heeft men nooit voorzien dat het gebruikt zou worden voor wat vandaag het internet heet. Ieder apparaat dat op het internet wordt aangesloten heeft een eigen uniek adres nodig, en zo'n twintig jaar geleden werd al duidelijk dat het concept van IPv4 niet toereikend is om de toekomstige groei in adressen mogelijk te maken. Men heeft toen besloten een geheel nieuwe versie van IP te ontwikkelen, en die versie heet IPv6. Overigens zijn de IPv4 adressen nu op, Ziggo heeft er nog wel genoeg voor de eigen klanten, maar wereldwijd zijn ze echt op. [/FONT]


[FONT=Arial Black, sans-serif]Wat zijn de gevolgen van de invoering van IPv6 voor mij?[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Dat is een beetje afhankelijk van de vraag van wat voor soort gebruiker u bent. Er van uit gaande dat u een doorsnee gebruiker bent die een beetje browst op het internet, wat bestandjes download, en e-mails verstuurt en ontvangt wat zijn dan de consequenties?[/FONT]

  • [FONT=Arial, sans-serif]U heeft een router nodig die IPv6 ondersteund, de modem/routers die Ziggo al enige tijd uitlevert zullen na een firmware update zeker IPv6 ondersteunen. Heeft u een eigen router, dan zult u moeten nagaan of die IPv6 ondersteunt, al dan niet na een firmware upgrade. Is dat niet het geval, dan zult u wellicht een passende modem/router van Ziggo kunnen krijgen of anders zelf een nieuwe router moeten kopen.[/FONT]
  • [FONT=Arial, sans-serif]Ziggo moet IPv6 activeren op het modem of de modem/router (en dat duurt nog ?????)[/FONT]
  • [FONT=Arial, sans-serif]Wat moet u doen om op uw PC IPv6 te installeren? Met 99% waarschijnlijkheid niets, alle PC's met een bijgewerkte versie Windows XP en hoger hebben standaard IPv6 geïnstalleerd.[/FONT]
  • [FONT=Arial, sans-serif]Wat moet u doen om IPv6 te activeren op uw PC? Niets, het staat al aan (behalve bij Windows XP, daar moet u het wel activeren).[/FONT]
  • [FONT=Arial, sans-serif]Wat moet u doen om uw applicaties (zoals de browser) gebruik te laten maken van IPv6? Niets, ze gaan er automatisch gebruik van maken als ze IPv6 ondersteunen, en alle browsers doen dat.[/FONT]
  • [FONT=Arial, sans-serif]Wat merkt u er van als de applicatie gebruik maken van IPv6? Niets, u werkt zoals u altijd werkt.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Conclusie: de meeste gebruikers merken er niets van als IPv6 geactiveerd wordt.[/FONT]


[FONT=Arial Black, sans-serif]En nu wat meer technische achtergrond.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Het voorafgaande was een hele korte samenvatting van wat IPv6 is, en welke invloed het zal hebben op het werken met internet voor de meeste gebruikers. De volgende paragrafen gaan wat meer op technische details in. Begrijpt u het niet helemaal? Lees dan rustig door, verder op staat zeker wel iets dat u wel weer zult begrijpen.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif][FONT=Arial Black, sans-serif]Gaat IPv6 het bestaande IPv4 vervangen? [/FONT][/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Het antwoord op deze vraag is heel duidelijk, ja en nee. Om met het laatste te beginnen, als met deze vraag bedoeld wordt of IPv4 uitgezet wordt als IPv6 aan gezet wordt, dan is het antwoord nee. Netwerk programmatuur bestaat uit een vele kleine stukjes programmatuur die bij elkaar horen. Denk bijvoorbeeld aan http dat u gebruikt bij het browsen, of smtp dat u gebruikt bij het verzenden van email. Al die stukjes bij elkaar noemen we een stack. In de IPv4 stack zitten de nodige onvolkomenheden, en daarom heeft men voor IPv6 een volledig nieuwe stack gebouwd. Oppervlakkig gezien lijkt die wel heel sterk op de IPv4 stack, maar onder de motorkap zijn er toch vele verschillen. Hoewel het denkbaar geweest zou zijn dat de IPv6 stack ook met de kleinere IPv4 adressen om zou kunnen gaan, is dat dus daarom niet mogelijk. U gaat dus IPv6 naast IPv4 gebruiken, en dat heet in het jargon in dual stack draaien. Echter op den duur zal IPv4 uitsterven, en houden we alleen IPv6 over. Dus in die zin is het antwoord op de vraag ja, uiteindelijk vervangt IPv6 het oude IPv4.[/FONT]


[FONT=Arial Black, sans-serif]IPv4 en IPv6 adresruimte en adressen.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]De adresruimte van IPv4 is 32 bit. Dat betekent dat er 2³² = 4.294.967.296 adressen mogelijk zijn, variërend van 0.0.0.0 tot 255.255.255.255 . Die ca. vier miljard adressen lijken heel veel, maar het zijn er veel te weinig. Neem bijvoorbeeld een gezin met vier personen, hoeveel apparaten met een netwerk aansluiting kun je dan tegenkomen? Laten we eens tellen, drie PC's, vier smartphones, een smart TV, een bluray speler, een NAS, een printer, een router, en dan zitten we al op twaalf adressen. Als er maar een half miljard van dat soort gezinnen zijn, dan komen we al op zes miljard adressen. [/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Voor IPv6 heeft men daarom gekozen voor een 128 bit adresruimte, ofwel de astronomische adresruimte van [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]340.282.366.920.938.463.463.374.607.431.768.211.456 (ca. [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]4 miljard x 4 miljard x 4 miljard x 4 miljard) adressen. Je kunt daarmee met het grootste gemak iedere zandkorrel op het aardoppervlak van een hele serie adressen voorzien.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Een IPv4 adres wordt meestal geschreven in de zogenaamde dotted decimal notation, ofwel decimale schrijfwijze met puntjes. Eén van de IPv4 adressen van youtube.com is bijvoorbeeld [FONT=Courier New, monospace]74.125.235.37[/FONT]. Ieder groepje van cijfers representeert 8 bits, en heeft daarmee de maximale decimale waarde van 255. In de automatiseringswereld is dit feitelijk een heel vreemde manier van weergave, veel gebruikelijker is een hexadecimale notatie. Je zou dat adres dan hebben kunnen schrijven als [FONT=Courier New, monospace]4a.7d.eb.25[/FONT]. [/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Voor IPv6 heeft men daarom wel gekozen voor deze veel gebruikelijker hexadecimale notatie. Het IPv6 adres van youtube is [FONT=Courier New, monospace]2404:6800:4001:c01::5d[/FONT]. Ieder groepje van 4 cijfers representeert hier 16 bits, en er zouden dus 8 groepjes moeten zijn (8 x 16 = 128). Hier staan echter maar 5 groepjes, en niet ieder groepje is 4 cijfers groot. Om met het laatste te beginnen, voorloop nullen mogen worden weggelaten, dus [FONT=Courier New, monospace]005d[/FONT] mag geschreven worden als [FONT=Courier New, monospace]5d[/FONT]. Tussen [FONT=Courier New, monospace]c01[/FONT] en [FONT=Courier New, monospace]5d[/FONT] staat “[FONT=Courier New, monospace]::[/FONT]”. Dat betekent dat daar de ontbrekende 3 groepjes staan, en dat ieder groepje als waarde [FONT=Courier New, monospace]0000[/FONT] heeft. Je mag het adres daarom ook schrijven als [FONT=Courier New, monospace]2404:6800:4001:0c01:0000:0000:0000:005d[/FONT]. Om begrijpelijke redenen kan die “[FONT=Courier New, monospace]::[/FONT]” maar op één plaats in het adres voorkomen, als op een andere plaats in het adres ook groepjes van nullen staan dan moet dat geschreven worden als bijvoorbeeld [FONT=Courier New, monospace]0:0[/FONT].[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Degenen die gewend zijn zelf IPv4 adressen uit te geven zullen zich nu vertwijfeld afvragen hoe ze dit soort adressen moeten bedenken. Dat doe je normaal gesproken ook niet. Bij IPv6 is het gebruikelijk (maar niet verplicht) om de adressen automatisch toe te laten kennen, bijvoorbeeld via DHCPv6. Dit komt later nog aan de orde. Bij sommige apparatuur is dat ook de enige mogelijkheid. Overigens zullen de meeste gebruikers hun IPv4 adressen ook al automatisch via DHCP laten toekennen.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Als laatste hebben we dan nog het masker. Bij IPv4 zijn we gewend het masker op te geven, we hebben dan bijvoorbeeld het IPv4 adres [FONT=Courier New, monospace]192.168.112.30[/FONT] met masker [FONT=Courier New, monospace]255.255.255.0[/FONT] . Bij dit masker zien we dat van de 32 bits de eerste 24 bits op staan. Een modernere notatie van dat adres plus het masker is daarom [FONT=Courier New, monospace]192.168.112.30/24[/FONT] . Het (sub)netwerk waartoe dit adres behoort is [FONT=Courier New, monospace]192.168.112.0/24[/FONT]. Deze notatie met “[FONT=Courier New, monospace]/24[/FONT]” wordt de CIDR notatie genoemd (Classless Inter-Domain Routing), en die notatie wordt gebruikt bij IPv6.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Er bestaan verder meerdere soorten IPv6 adressen, maar ook daarover later meer.[/FONT]


[FONT=Arial Black, sans-serif]Uw router en IPv6 bij u thuis.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Tenzij u een PC direct op een modem heeft aangesloten, zult u thuis een router gebruiken. Zo'n router heet in het vakjargon een Customer Edge Router, dus vertaald een klant router aan de rand van het internet. Strikt genomen gedraagt zo'n router zich bij IPv4 niet als router maar als end node. Dat behoeft natuurlijk enige uitleg. U krijgt van Ziggo maar één IPv4 adres, en dat adres wordt gebruikt door de WAN (Wide Area Network = Ziggo kant) poort van uw router. De apparatuur aan de LAN kant van de router heeft natuurlijk ook IPv4 adressen, maar dat zijn adressen uit de zogenaamde private address ranges. Dat zijn groepjes adressen die niet op het internet gebruikt worden, en die u daarom thuis kunt gebruiken. Die ranges zijn [FONT=Courier New, monospace]10.0.0.0/8,[/FONT] [FONT=Courier New, monospace]172.16.0.0/12,[/FONT] en [FONT=Courier New, monospace]192.168.0.0/16 [/FONT]. Surft u nu met uw PC naar bijvoorbeeld Google, dan wordt dat private address van uw PC vervangen door het IPv4 adres van de WAN poort van de router. Dit heet Network Address Translation, afgekort NAT. Voor Google lijkt het dus alsof de router iets opvraagt, en niet de PC. Zou de PC een echt internet IPv4 adres gehad hebben, en zou de router zich gedragen als een 'echte' router, dan zou Google het adres van de PC zien. Het internet heeft dus geen weet van alle apparatuur op uw LAN, het internet ziet alleen maar die ene WAN poort van de router bij IPv4 adressen. Vandaar dus dat bij IPv4 de router zich gedraagt als end node.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Bij IPv6 werkt het heel anders. U krijgt dan niet één adres, of een paar adressen van Ziggo, nee als Ziggo zich aan de aanbevelingen houdt dan krijgt u een /56 netwerk. Dat betekent dat u zelf 128 – 56 = 72 bit aan adresruimte heeft. U kunt thuis in uw eigen LAN dus 256 x 4 miljard x 4 miljard adressen uitgeven,. Anders gezegd, u krijgt in uw privé netwerk 1000 miljard keer de adresruimte van het gehele IPv4 internet, dus dat lijkt voorlopig wel voldoende. Standaard IPv6 (sub)netwerken waarop PC's, servers, printers etc. worden aangesloten zijn /64 netwerken. De IPv6 stacks van die apparatuur gaat daar vaak van uit. U kunt dus thuis maar liefst 256 van die /64 subnetten bouwen met de aangeboden adresruimte. De router krijgt van Ziggo dat /56 netwerk aangeboden, en zal dat onderverdelen. Momenteel zullen van die 256 mogelijk netwerken slechts één of twee direct gebruikt worden met een standaard IPv6 CE router. Dat tweede netwerk kan het zgn. guest WiFi netwerk zijn dat veel routers kennen. Alle adressen die uitgegeven worden zijn wereldwijd unieke adressen die ook op het internet gebruikt worden. De router functioneert nu dus wel als echte router, en geeft de IPv6 adressen die op het LAN gebruikt worden door aan de web sites etc. op het internet die bezocht worden. Google ziet dus nu wel het (IPv6) adres van de PC. De WAN poort van de router is niet opgenomen in deze adresruimte! Bij IPv6 heeft de WAN poort een adres dat thuis hoort in de adresruimte van de backbone van Ziggo. [/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Om IPv6 te kunnen gebruiken heb je dus een router nodig, want alleen die router kan de IPv6 adressen uitdelen. Ziggo zal niet de twaalf individuele IPv6 adressen aan de apparatuur uit het eerdere voorbeeld van het gezin gaan uitdelen, en dat wil je ook niet zoals straks bij de veiligheid ter sprake zal komen.[/FONT]


[FONT=Arial Black, sans-serif]Veiligheid.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Bij de zojuist besproken IPv4 NAT werking treedt een neveneffect op. Meerdere PC's op het LAN kunnen tegelijkertijd verbindingen opbouwen naar het internet. De router houdt al die verbindingen uit elkaar, en als er data terug gestuurd wordt vanaf het internet, dan weet de router naar welke PC op het LAN die data gestuurd moet worden. Je kunt echter niet zomaar vanaf het internet een verbinding opzetten naar een PC op het LAN. Immers, je kunt vanaf het internet alleen maar de WAN poort van de router aansturen, en die kan daar zelf niets mee en weet (zonder aanvullende configuraties) ook niet welk apparaat op het LAN wel aangestuurd moet worden. Het gevolg is dus dat alle apparaten op het LAN niet zonder meer vanaf het internet toegankelijk zijn. Dat biedt dus een grote mate van veiligheid, ook al is dat slechts een neveneffect van NAT. Als je nu toch bijvoorbeeld een webserver wil laten draaien op je LAN, dan moet je gebruik maken van portforwarding. Port 80 is bijvoorbeeld de standaard port van web servers. Je kunt nu op de router opgeven dat een aanvraag voor een verbinding met port 80 op de WAN poort van de router wordt doorgegeven naar port 80 van het adres van één bepaalde PC op de LAN kant van de router. Dit heet portforwarding. Maar wat als ik nu een tweede webserver wil opzetten op mijn LAN? Dat kun je alleen maar doen door een ander port nummer te gebruiken aan de WAN kant, bijvoorbeeld port 2080. Dan wordt port 2080 aan de LAN kant doorgegeven aan port 80 van de tweede PC. In het eerste geval kun je met https://mijnserver naar de webserver van de eerste PC (omdat port 80 de standaard port voor http is), in het tweede geval moet dat met https://mijnserver:2080 , en dan kom je bij de webserver van de tweede PC. [/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Zou een CE router bij IPv6 net zo functioneren als een normale IPv6 router, dan zou het mogelijk zijn om vanaf het internet toegang te krijgen tot alle IPv6 apparaten op het lokale LAN. Alle IPv6 adressen aan de LAN kant zijn immers echte internet adressen. Toch is dat niet het geval, een CE router blokkeert standaard al het binnenkomend IPv6 verkeer vanaf het internet. Als dus beweert wordt dat bij IPv6 alle apparaten helemaal openstaan voor het internet omdat ze een echt IPv6 internet adres hebben, dan is die bewering onjuist. Om vanaf het internet toch toegang te krijgen tot apparaten op het LAN moet op de router de toegang tot de betreffende ports van die apparaten open gezet worden. Al met al lijkt de situatie bij IPv6 heel sterk op de situatie bij IPv4. Het grote verschil is wel dat bij IPv6 altijd de adressen van de PC's op het LAN gebruikt worden in plaats van het adres van de WAN poort van de router. Bij IPv6 wordt in principe geen NAT gebruikt wordt, hoewel IPv6 NAT wel bestaat.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Applicaties kunnen ook zelf de router opdracht geven om ports open te zetten, dat gaat dan via UPnP (Universal Plug and Play). Dit werkt zowel bij IPv4 als bij IPv6.[/FONT]


[FONT=Arial Black, sans-serif]Soorten IPv6 adressen.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Bij IPv4 zijn we gewend dat een interface slechts één adres heeft. Dat is het meest gebruikelijk, maar het kunnen er overigens wel meer zijn. Bij IPv6 is het regel dat een interface meerdere adressen heeft. [/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Zodra het IPv6 protocol aangezet wordt op een interface (er hoeft dus geen IPv6 netwerk actief te zijn!) wordt er meteen een link-local address gegenereerd, en dat adres begint met [FONT=Courier New, monospace]fe80:[/FONT] . Als u bij Windows in de command prompt, dos box, of hoe u het scherm wilt noemen, het commando [FONT=Courier New, monospace]ipconfig /all [/FONT]geeft, dan zult u bij alle interfaces zo'n adres zien, zoals bijvoorbeeld een adres als [FONT=Courier New, monospace]fe80::290:f5ff:fed9:a55f%11[/FONT] . Het tweede gedeelte van dit adres (vanaf [FONT=Courier New, monospace]290[/FONT]) is het zogenaamde EUI-64 address dat wordt afgeleid van het hardware of MAC adres (in dit geval [FONT=Courier New, monospace]00-90-F5-D9-A5-5F[/FONT]) van de interface (de [FONT=Courier New, monospace]%11[/FONT] hoort niet bij het adres, het is een zone index in de PC, en dat is hier niet verder van belang). Twee apparaten die op een switch zijn aangesloten kunnen via deze adressen met elkaar communiceren. Deze adressen zijn niet routeerbaar, twee apparaten kunnen dus niet via een router met elkaar communiceren als ze dit type adressen gebruiken. Denk er aan dat bij een router met vier LAN poorten die poorten deel uitmaken van een switch. [/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Een tweede type adres dat uitsluitend lokaal op het LAN gebruikt wordt is het Unique Local Address (ULA). Deze adressen vallen binnen het netwerk [FONT=Courier New, monospace]fc00::/7[/FONT][FONT=Arial, sans-serif]. Ze kunnen beschouwd worden als de IPv6 vervanger van de [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]private address range [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]bij IPv4. Ze kunnen wel gerouteerd worden, maar uitsluitend binnen het eigen LAN. Deze adressen kunnen dus net zo als bij IPv4 niet gebruikt worden voor verbindingen van en naar het internet. Een voorbeeld van zo'n adres is [/FONT][FONT=Courier New, monospace]fd00::290:f5ff:fed9:a55f[/FONT][FONT=Arial, sans-serif]. Merk op dat het adres sterk lijkt op het voorafgaande [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]link-local address[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] omdat het ook weer het [/FONT]EUI-64 address[FONT=Arial, sans-serif] bevat. [/FONT][/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]En dan krijgen we tenslotte de [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]global[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] IPv6 adressen zoals ze door Ziggo zullen worden uitgegeven. Het ziet er naar uit dat Ziggo de klanten adressen gaat uitgeven uit de adresruimte [/FONT][FONT=Courier New, monospace]2001:1c00::/23[/FONT][FONT=Arial, sans-serif]. Een IPv6 adres van een PC van een Ziggo klant zou er dan bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: [/FONT][FONT=Courier New, monospace]2001:1c01:2222:3301:[/FONT][FONT=Courier New, monospace]290:f5ff:fed9:a55f[/FONT][FONT=Arial, sans-serif]. Ook in dit voorbeeld bestaat het adres weer gedeeltelijk uit het [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]EUI-64 addres[/FONT][FONT=Arial, sans-serif]. Dat is echter bij Windows niet standaard het geval. Om maximale bescherming en privacy op het internet te waarborgen genereert Windows willekeurige ([/FONT][FONT=Arial, sans-serif]random[/FONT][FONT=Arial, sans-serif]) adressen binnen het eigen netwerk. Zoals eerder vermeld is een standaard IPv6 netwerk een /64 netwerk, dus in dit geval zou Windows binnen het netwerk [/FONT][FONT=Courier New, monospace]2001:1c01:2222:3301:/64[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] willekeurige adressen genereren, en dat kunnen er vele zijn! Het gedeelte [/FONT][FONT=Courier New, monospace]2001:1c01:2222:3301:[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] heet de [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]prefix[/FONT][FONT=Arial, sans-serif]. Het is wel mogelijk Windows zo in te stellen dat [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]slechts één [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]global[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] IPv6 adres gegeneerd wordt dat bestaat uit de [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]prefix[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] plus het [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]EUI-64 address. [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]Dat kan erg handig zijn als IPv6 [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]portforwarding [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]op de router ingesteld moet worden.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Resumerend zult u bij één interface altijd een [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]link-local address[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] adres vinden, zeer waarschijnlijk een [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]Unique Local Address[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] (afhankelijk van de router en zijn instellingen), en zeer waarschijnlijk meerdere [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]global [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]IPv6 adressen. Om het helemaal makkelijk te maken kunnen sommige routers ook gebruikt worden om aansluitingen te krijgen op twee ISP's. Dan komt er dus nog een reeks [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]global[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] IPv6 adressen (of één) uit een ander netwerk bij.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Als laatste hebben we dan nog het [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]loopback[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] of [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]local host[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] adres. Bij IPv4 is dat [/FONT][FONT=Courier New, monospace]127.0.0.1[/FONT][FONT=Arial, sans-serif], bij IPv6 is het [/FONT][FONT=Courier New, monospace]::1[/FONT][FONT=Arial, sans-serif].[/FONT]


[FONT=Arial Black, sans-serif]Hoe worden adressen uitgegeven?[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Het is natuurlijk mogelijk om op een apparaat zelf handmatig een IP adres te configureren. Echter meestal zal gebruik gemaakt worden van het Dynamic Host Configuration Protocol. Bij IPv4 is DHCPv4 de enige mogelijkheid om automatisch een adres toegekend te krijgen, bij IPv6 bestaat naast DHCPv6 de mogelijkheid om via het Neighbour Discovery Protocol IPv6 adressen toe te kennen. [/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Via DHCP kunnen vele instellingen opgehaald worden, niet alleen maar het IP adres. Die instellingen heten bij DHCP options, en met de options kunnen de instellingen voor DNS servers, de default gateway, de domeinnaam, timeservers en nog vele andere zaken opgehaald worden. De WAN poort van de CE router haalt via DHCPv6 ook de adresrange binnen die de router mag uitgeven op zijn LAN poorten.[/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Aan de LAN kant van de CE router kunnen IPv6 adressen worden uitgegeven op twee manieren. De eerste is via [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]Stateless Address Autoconfiguration (SLAAC) [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]waarbij gebruik gemaakt wordt van het [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]Neighbour Discovery Protocol[/FONT][FONT=Arial, sans-serif]. De router stuurt berichten uit met daarin o.a. het [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]prefix[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] gedeelte van zowel de [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]ULA[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] als de [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]global [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]adressen. De IPv6 stack van het apparaat dat een adres moet hebben vult die prefix zelf aan, vaak met het [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]EUI-64 [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]adres gedeelte. Ook het adres van de default gateway (router) kan met [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]SLAAC[/FONT][FONT=Arial, sans-serif] worden geconfigureerd, echter gegevens van DNS servers niet![/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]De tweede methode is via [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]Statefull Address Autoconfiguration [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]waarbij gebruik gemaakt wordt van DHCPv6. Via DHCP kunnen veel meer instellingen geconfigureerd worden, dus ook de adressen van de DNS servers. [/FONT]


[FONT=Arial, sans-serif]Een combinatie van beide is ook mogelijk, het adres wordt geconfigureerd met [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]SLAAC[/FONT][FONT=Arial, sans-serif], en vervolgens worden alle andere relevante instellingen via DHCP geconfigureerd. Dit heet [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]stateless DHCPv6[/FONT][FONT=Arial, sans-serif].[/FONT]


[FONT=Arial Black, sans-serif]Nawoord.[/FONT]
[FONT=Arial, sans-serif]Het voorafgaande is bedoeld om een geïnteresseerde gebruiker zoveel informatie te geven dat hij een globaal idee heeft van de werking van IPv6 op zijn thuisnetwerk. De informatie is zeker niet volledig, daarvoor bestaan boeken over IPv6. Ik hoop dat de informatie echter wel voldoende is om alles wat aan IPv6 informatie te zien is op routers en PC's te kunnen begrijpen.[/FONT]​

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een uitstekend en zeer helder verhaal :thumb up: Ik heb een paar kleine opmerkingen.

alle PC's met een bijgewerkte versie Windows XP en hoger hebben standaard IPv6 geïnstalleerd.
Windows XP heeft IPv6 wel standaard aan boord, maar het is niet geinstalleerd. Dat moet je zelf doen via het configuratiescherm of met netsh interface ipv6 install op de CMD prompt. Linux en Mac OS X hebben ook standaard IPv6 geinstalleerd (wie weet vanaf welke versies?).

Bij IPv6 is het gebruikelijk (maar niet verplicht) om de adressen automatisch toe te laten kennen, bijvoorbeeld via DHCPv6.
Correct, met de aantekening dat je in een thuisnetwerk in het algemeen geen DHCPv6 zult gebruiken, al is het maar om dat Windows XP geen DHCPv6 ondersteunt. Voor Windows XP is IPv6 Neighbor Discovery de enige methode die werkt.

De IPv6 implementatie van Windows XP is sowieso zeer beperkt. Het is een minimale implementatie om IPv6 te kunnen gebruiken in een dual stack omgeving. IPv6-only gaat niet omdat bv. DNS over IPv6 niet is geimplementeerd.

Tenzij u een PC direct op een modem heeft aangesloten, zult u thuis een router gebruiken. Zo'n router heet in het vakjargon een Consumer Edge Router, dus vertaald een consumenten router aan de rand van het internet.
De term CE router betekent Customer Edge Router en heeft met consumenten niets te maken. De customer kan uiteraard een consument zijn.

Anders gezegd, u krijgt in uw privé netwerk 100 miljard keer de adresruimte van het gehele IPv4 internet, dus dat lijkt voorlopig wel voldoende.
LOL !!

Het voorafgaande is bedoeld om een geïnteresseerde gebruiker zoveel informatie te geven dat hij een globaal idee heeft van de werking van IPv6 op zijn thuisnetwerk. De informatie is zeker niet volledig, daarvoor bestaan boeken over IPv6. Ik hoop dat de informatie echter wel voldoende is om alles wat aan IPv6 informatie te zien is op routers en PC's te kunnen begrijpen.
Dit is een van de begrijpelijkste IPv6 intros die ik ooit heb gelezen :thankyou:
 
Een uitstekend en zeer helder verhaal :thumb up: Ik heb een paar kleine opmerkingen.


Windows XP heeft IPv6 wel standaard aan boord, maar het is niet geinstalleerd. Dat moet je zelf doen via het configuratiescherm of met netsh interface ipv6 install op de CMD prompt.

Ik heb een tablet PC met Windows XP (ja, die bestaan ook :) ), en dan zal ik die opdracht waarschijnlijk wel eens gegeven hebben, want ik heb daar IPv6 actief.

Linux en Mac OS X hebben ook standaard IPv6 geinstalleerd (wie weet vanaf welke versies?).

Inderdaad, en Apple was één van de eerste fabrikanten met een IPv6 ready router.

Correct, met de aantekening dat je in een thuisnetwerk in het algemeen geen DHCPv6 zult gebruiken, al is het maar om dat Windows XP geen DHCPv6 ondersteunt. Voor Windows XP is IPv6 Neighbor Discovery de enige methode die werkt.

Mijn Fritz!box heeft wel degelijk DHCPv6 aan boord, maar je kunt zelf geen IPv6 adressen opgeven. Dat zou betekenen dat stateless DHCPv6 gebruikt wordt, en dat zal waarschijnlijk de standaard gaan worden. Je wilt tenslotte wel graag DNS informatie etc. hebben.

De IPv6 implementatie van Windows XP is sowieso zeer beperkt. Het is een minimale implementatie om IPv6 te kunnen gebruiken in een dual stack omgeving. IPv6-only gaat niet omdat bv. DNS over IPv6 niet is geimplementeerd.

XP begint nu toch wel erg bejaard te worden .......

De term CE router betekent Customer Edge Router en heeft met consumenten niets te maken. De customer kan uiteraard een consument zijn.

Klopt, was een slip of the pen (keyboard). Ik heb het aangepast.

Dit is een van de begrijpelijkste IPv6 intros die ik ooit heb gelezen :thankyou:

Dank, ik heb het helemaal geschreven vanuit de ervaringen die ik zelf heb opgedaan bij mijn pogingen te begrijpen wat ik allemaal tegenkwam bij IPv6. Als je dit allemaal begrepen hebt dan kun je goed plaatsen wat je tegen zult komen, en dat is m.i. het belangrijkste.
 
Mijn Fritz!box heeft wel degelijk DHCPv6 aan boord, maar je kunt zelf geen IPv6 adressen opgeven. Dat zou betekenen dat stateless DHCPv6 gebruikt wordt, en dat zal waarschijnlijk de standaard gaan worden. Je wilt tenslotte wel graag DNS informatie etc. hebben.
Dat kan in principe ook met de Recursive DNS Server (RDNSS) optie in Router Announcements (RFC 5006). Maar dit is vooralsnog een kansloze route. De Fritz!Box ondersteunt dit, Linux ook, maar Windows niet. En er valt uiteraard nog meer te configureren dan DNS.

Dus IPv6 adres/netmask en default gateway via neigbor discovery en SLAAC (werkt out of the box met Linux, Mac OS X en Windows), stateless DHCPv6 voor de rest. Servers geef ik altijd ook een vast IPv6 adres.

XP begint nu toch wel erg bejaard te worden .......
XP is een krasse knar :wink: In grotere organisaties zul je het nog best veel tegenkomen en dan zal je IPv6-ontwerp het moeten ondersteunen. Met dual stack is dat geen probleem, en tegen de tijd dat de wereld IPv6-only gaat zal XP ongetwijfeld tot het grijze verleden behoren.
 
Dat kan in principe ook met de Recursive DNS Server (RDNSS) optie in Router Announcements (RFC 5006). Maar dit is vooralsnog een kansloze route. De Fritz!Box ondersteunt dit, Linux ook, maar Windows niet. En er valt uiteraard nog meer te configureren dan DNS.

RFC5006 was ik ook al tegengekomen. Dat de Fritz!box die optie heeft is wel logisch, want hij is tenslotte gebaseerd op Linux (welke router niet?). Ik vind het ook niet netjes om overal doublures aan te brengen door twee of meer protocollen dezelfde functionaliteit te geven.

Dus IPv6 adres/netmask en default gateway via neigbor discovery en SLAAC (werkt out of the box met Linux, Mac OS X en Windows), stateless DHCPv6 voor de rest. Servers geef ik altijd ook een vast IPv6 adres.
Met de EUI-64 methode bereik je dat ook nagenoeg, behalve als je van ethernetkaart wisselt.

XP is een krasse knar :wink: In grotere organisaties zul je het nog best veel tegenkomen en dan zal je IPv6-ontwerp het moeten ondersteunen. Met dual stack is dat geen probleem, en tegen de tijd dat de wereld IPv6-only gaat zal XP ongetwijfeld tot het grijze verleden behoren.
Dat mag ik hopen. 64 bit Windows 7 is toch echt een verademing vergeleken met 32 bit Windows XP.

Er zit trouwens nog een enorm hiaat in de opzet van IPv6 voor consumenten, en dat heeft te maken met DNS. Er is een in RFC's vastgelegde regel dat ieder apparaat dat op het internet zichtbaar is ook voorzien moet zijn van een DNS naam. Alle apparatuur met IPv6 die we thuis krijgen kan op het internet zichtbaar worden, mijn TV kan YouTube benaderen bijvoorbeeld. En stel nu dat ik vanaf mijn werkplek de kamerthermostaat (met IPv6) een paar graadjes hoger wil zetten omdat ik naar huis ga, dan wil ik dat wel via een global DNS naam doen, en niet via een onmogelijk lang IPv6 adres. Kortom, ik zou mijn eigen domein moeten hebben waarin al mijn apparatuur automatisch geregistreerd wordt. Ik vind ook dat dit domein op de DNS servers van mijn ISP (Ziggo dus) geregistreerd moet zijn, tenslotte is Ziggo de eigenaar van de adresruimte. Ik vind niet dat de CE router als DNS server aan de WAN (internet) kant actief zou moeten zijn, daarvoor heb ik te weinig vertrouwen in de kwaliteit en veiligheid van de software. Wel zou de CE router met bijvoorbeeld https opdrachten de DNS server van de ISP moeten bijwerken, zoals nu ook al gebeurd als je een registratie bij bijvoorbeeld Dyndns hebt. Maar op dit gebied is nog niets geregeld bij mijn weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het DNS hiaat waar ik het over had is blijkbaar opgepakt door de IETF. Dat was in het voorjaar nog niet het geval toen ik AVM vroeg hoe dit geregeld zou moeten zijn. Het blijkt dat mijn ideeën over dit probleem aardig overeenkomen met wat de IETF voorstelt.

Zie deze documenten:

https://tools.ietf.org/html/draft-mglt-homenet-naming-delegation-00
https://tools.ietf.org/html/draft-mglt-homenet-front-end-naming-delegation-01
https://tools.ietf.org/html/draft-ietf-homenet-arch-06 (paragraaf 3.7.3)
 
Dit is een van de meest duidelijke beschrijvingen die ik tot nu toe gelezen heb. Vooral het gedeelte met de "gevolgen" is erg duidelijk voor iedereen :) Top en bedankt hier voor!
 
Ten eerste hartelijk dank voor de duidelijke uitleg.

Het hele IPv6 "verhaal" levert toch nog een aantal vragen bij mij op.
Met name hoe ik gemakkelijk remote bij mijn eigen PCs kan komen.

Op dit moment heb ik het zo ingesteld dat mijn router zijn WAN ip vertelt aan een externe service nl. dyndns. Hiermee kan ik dank NAT en dus de aanvulling van een poort nummer achter mijn dyndns adres elke PC bereiken die ik ingestelt heb.

Wat is de gemakkelijkste methode om een dergelijk systeem in de toekomst met IPv6 te hebben? Op elke PC een dyndns client zetten en een betaalde variant nemen van mijn huidige dienst nemen. Of wordt het wellicht handiger om zelf ergens bind te draaien en een eigen domein te beheren met hostnames voor elke van mijn apparaten.

Zelf vrees ik namelijk dat ik de mac adressen van 1 pc nooit ga onthouden laat staan een stuk of 10.

Alvast bedankt voor het mee denken.
 
Uitstekende vragen.

Ik heb ook een dyndns client op mijn router, die geeft het IPv4 en het IPv6 adres van de WAN poort van de router door aan dyndns.

Als je een dyndns client op je PC draait, dan geeft hij ook het IPv4 adres van de WAN poort van de router door. Ik weet niet of hij ook een IPv6 adres doorgeeft, en welk adres dat dan is: van de WAN poort van de router of dat van de PC zelf.

Men is bij de IETF blijkbaar pas een half jaar bezig met deze materie, treurig maar waar. De consensus lijkt te zijn dat iedere abonnee een eigen sub-domein bij zijn provider krijgt, dus bijvoorbeeld voor mij grunnsat.ziggo.nl. Je router moet er dan voor zorgen dat al je IPv6 apparaten daar geregistreerd worden. Dat is ook wel logisch, want bij reversed name lookup (adres > naam) kun je alleen terecht bij de eigenaar van de adressen, dus Ziggo. Maar het is nog niet zover, routers noch providers zijn daar op ingericht. Je gaat geen DNS server aan de WAN kant van je router draaien!

De MAC adressen van je apparatuur heb je niet nodig, wel eventueel de IPv6 adressen. Alleen zijn die nog groter :cry: .

Kortom, op dit moment is er nog geen echte oplossing.
 
ipv6

Vreemde oplossing, waarom geen of en lettersgebruiken zoals op kentekenborden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan