• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

uitgerekt beeld cisco HD.

Berichten
660
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Zoals de tite al zegt heb ik sinds dat ik de Cisco HD box heb bij een aantal zenders uitgerekt horizontaal beeld.
Bijvoorbeeld bij MGM, Discovery science en Discovery world.
Deze zenders horen in 4:3 letterbox uitgezonden te worden maar de box forceerd ze gewoon uitgerekt als 16:9 wat ik ook instel in het menu 16:9 4:3 plat het haald niks uit.
En aand de tv ligt het niet die staat immers gewoon op standaard zoals hij bij de zwarte thomson box jaren prima gewerkt heefd.
ter informatie het gaat hier om een lg 16:9 lcd tv.

Als ik deze naar 4:3 zet is het beeld wel goed maar dat lijkt me niet de oplossing het hoorrd namelijk op origineel gewoon goed te werken.
En ook op scannen is het beeld uitgerekt wat dus betekend dat het binnenkomende signaal ook gewoon 16:9 is ipv 4:3

zijn er mensen bij wie deze zenders wel gewoon werken in 4:3 of is dit een flaw in de box?
Of zijn er mensen diehier de fix voor gevonden hebben?
Het forum doorzoeken heefd me niks geholpen en kwam alleen berichten over vertikaar uitgerekt beeld tegen wat niet mijn probleem is.

Het beeld is zo niet om aan te zien en constant het menu van de tv in om dit te wijzigen is echt niet leuk meer en zou gewoon niet nodig zijn.
 
In het menu van je box bij beeld instellingen zet je de beeld instelling op auto.
Uiteraard zet je in hetzelfde menu het beeld formaat op breedbeeld maar dat spreekt voor zich lijkt mij.

Ga nu naar een zender waarvan je zeker weet dat zij uitzenden in het 4:3 beeld formaat en pak de afstandbediening van je TV en druk op de aspect ratio knop en navigeer in het beeld menu naar de 4:3. Druk op de OK knop zodat de keuze bevestigd word.

Als je het goed gedaan hebt dat worden alle zenders die programma’s uitzenden in 4:3 formaat juist weer gegevens en niet zoals nu uitgerekt.

Suc6
 
AntS zei:
In het menu van je box bij beeld instellingen zet je de beeld instelling op auto.
Uiteraard zet je in hetzelfde menu het beeld formaat op breedbeeld maar dat spreekt voor zich lijkt mij.

Ga nu naar een zender waarvan je zeker weet dat zij uitzenden in het 4:3 beeld formaat en pak de afstandbediening van je TV en druk op de aspect ratio knop en navigeer in het beeld menu naar de 4:3. Druk op de OK knop zodat de keuze bevestigd word.

Als je het goed gedaan hebt dat worden alle zenders die programma’s uitzenden in 4:3 formaat juist weer gegevens en niet zoals nu uitgerekt.

Suc6


de box staat al op 16:9 en beeldformaat op auto.

en ja als ik de tv op 4:3 zet word het goed weergegeven dat had ik al gezegd het is alleen niet wenselijk om iedere keer als ik zender wissel de aspect ration van de tv te moeten veranderen.
met mn vorige thomson was hij gewoon altijd goed als de box op 16:9 stond en de tv op origineel(auto).

de tv naar 4:3 zetten is geen optie omdat 16:9 uitzendingen dan weer niet goed zijn en ik constant het menu in moet voor aspect ratio.
Als de thomson box het wel goed kan moet deze box het toch zeker ook goed weer kunnen geven?

maargoed ik ga maar een geforceerde update proberen.
 
Ik vrees dat een geforceerde update niet zal helpen, omdat het aan je TV ligt. Mijn TV heeft ook geen unieke instelling die het beeldformaat voor alle zenders correct weergeeft. Deze beeldformaatinstelllingen hebben op elk TV-merk helaas weer andere benamingen. Mijn Philips TV schakelt automatisch tussen "niet-geschaald" (= alle pixels ongewijzigd doorgeven) bij HD-zenders en "breedbeeld" bij de SD-zenders.

Bij letterbox-zenders, zoals MGM en dergelijke, moet ik het formaat echter ook handmatig instellen, in mijn geval op "auto-zoom" (=originele aspect-ratio en schalen naar 16:9) om de goede beeldverhoudingen te krijgen.
 
hutjeflut zei:
de box staat al op 16:9 en beeldformaat op auto.

en ja als ik de tv op 4:3 zet word het goed weergegeven dat had ik al gezegd het is alleen niet wenselijk om iedere keer als ik zender wissel de aspect ration van de tv te moeten veranderen.
met mn vorige thomson was hij gewoon altijd goed als de box op 16:9 stond en de tv op origineel(auto).

de tv naar 4:3 zetten is geen optie omdat 16:9 uitzendingen dan weer niet goed zijn en ik constant het menu in moet voor aspect ratio.
Als de thomson box het wel goed kan moet deze box het toch zeker ook goed weer kunnen geven?

maargoed ik ga maar een geforceerde update proberen.
Op alle Panasonic TV's werkt het op deze manier perfect en maakt het niet uit of uitzendingen in 16:9 worden weergegeven. Het gaat om het punt dat het 4:3 beeldmateriaal goed wordt weergegeven. En dat heeft niets met de Ciscobox te maken maar meer hoe de TV omgaat met het beeldmateriaal.

Ik heb al jaren een Panasonic TV en bij mij werkt het op de manier die ik beschreef uitstekend. De instelling voer je bij een Pana 1 maal uit en iedere keer als een programma in 4:3 wordt uitgezonden geeft de TV dit ook weer. En zoals al opgemerkt is een geforceerde update zal daar niets aan veranderen.
 
Nou het probleem is toch opgelost na de geforceerde firmware update.

Voor de update negeerde de box de setting voor auto/720p/1080i en nu reageerd hij er wel op.
op 1080 en 720 zijn de 4:3 kanalen uitgerekt maar bij auto is het beeld weer netjes 4:3 met de tv op origineel/auto.

Geen idee hoe dit kan maar het is dus opgelost.

Ik weet helaas niet of er een nieuwere firmware upgezet is nu omdat ik vergeten ben te kijken welke versie er op stond.
 
Uit je eerdere reacties begreep ik dat je de HDMI resolutie-instellingen van de box al had uitgeprobeerd en op "auto" had staan. Je had dus blijkbaar een ander probleem dan je in de openingspost beschreef. Iig mooi dat het is opgelost.

Ik had hier overigens ook wel eens dat de TV-formaat-instelling bleef "hangen" bij letterbox-zenders. Dat lag dan aan mijn TV, en de oplossing was dan een keer schakelen naar een andere HDMI-bron.
 
Terug
Bovenaan