• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ubee storing wifi

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

JeroenvRossum

Sinds een week klapt elke keer de wifi van de laptop eruit. Er verschijnt dan een driehoek in de wifi ontvangst rechtsonder. Als ik de wifi handmatig aan en uit zet doet hij het weer even voor een kwartier (maximaal). Er is niets veranderd in huis.

Moet ik iets veranderen in de modem?

heb al verschillende kanalen geprobeerd, niks helpt. Ziggo zegt dat dat het probleem moet verhelpen, niet dus.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen.
 
DHCP uitgezet, schijnt nu stabiel te zijn. Echt heel vreemd
 
Hallo Jeroen,

Ik had een tijdje terug hetzelfde probleem met de UBEE modem/router bij vrienden die mijn hulp inriepen. Specifiek gaf DHCP op die UBEE ook onverklaarbare problemen. Dit bleek verbonden met de UBEE (Ik gebruik zelf de Cisco naar grote tevredenheid) Ik heb een extra kwalitatief goede router/AP achter de UBEE gezet en die geeft als DHCP server nu de IP-adressen uit op het netwerk en fungeert dus ook als hoofdrouter. De UBEE dus slechts nog als kabel-modem.

De router-functie van de UBEE helemaal uit te schakelen c.q om laten zetten naar alleen modem/bridge-functie door de Ziggo helpdesk is een aanvullende optie, maar levert in de praktijk (vrijwel) geen snelheidswinst of andere voordelen op, ik meet op de extra router achter de UBEE al consequent de maximale snelheid a 90 Mbit/s, dus dik in orde. Bovendien kun je volgens mij dan bovendien niet meer de Ziggo WifiSpots functionaliteit gebruiken omdat het WiFi gedeelte volledig wordt uitgeschakeld inclusief de "Ziggo" Hotspots SSID-toegang, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet 100% zeker.

Mvg,

Maarten
 
Inderdaad, andere gebruikers (bijv. https://ziggo-gebruikers.nl/forum/archive/index.php/t-47404.html) bevestigen dat WiFi Hotspots niet meer actief is (en dat je dus zelf er ook op andere locaties geen gebruik meer van kunt maken) als je de UBEE of Cisco in Bridge-modus laat zetten.
Kortom, de router-achter-router oplossing voldoet het allerbeste.
Indien je intern ook apparaten wilt delen naar het internet (met point forwarding e.d.) dan is het zinvol aanvullend de DMZ-oplossing te gebruiken. Echter, voor de meeste 'gewone' gebruikers zonder speciale wensen kun je gewoon een extra router achter de UBEE of Cisco plaatsen, en die 2e router een eigen private IP-subnet geven en in die range via DHCP adressen laten uitgeven, bijvoorbeeld 192.168.1.x. (enige voorwaarde is dat deze verschillend moet zijn van die van de 1e Ziggo UBEE of Cisco modem/router, zijnde 192.168.178.x)
 
En niet zelden geven de ingebouwde WiFi Access Points in de Ubee/Cisco Ziggo-modems ook problemen en kampen met instabiele internetverbindingen. Punt is dat WiFi feitelijk RF-techniek is en blijft, en dus gebonden aan natuurwetten. Betere resultaten zijn echter te bereiken met nieuwer(e), krachtiger(e) Access Points, al dan niet gecombineerd met extra gevoelige MIMO (of zelfs richt-) antennes, afhankelijk van andere WiFi-zenders, storingen en reflecties in het bedrijfsgebouw of huis. Ikzelf heb uitstekende ervaringen met EnGenius, maar ook de 'gewone' Cisco, NetGear en Asus apparaten. Af en toe helpt uiteraard ook het beroemde 'spelen' met de kanalen wel, soms biedt het uitwijken naar de 5 GHz band soelaas, in een extreem geval echter ook niet (ik heb nu zo'n geval bij vrienden waar WiFi vrijwel niet stabiel te krijgen is, welke apparatuur dan ook gebruikt wordt.. Analyse met de WiSpy leverde ook geen stoorbronnen op. Ik ben niet zo bijgelovig, maar daar lijkt er echt iets in dat huis of de muren te zitten...)

Samenvattend: Ook hier zul je waarschijnlijk wel van dat onstabiele internet afkomen door de router-achter-router methode in te zetten, waarbij je ook de AccessPoint functie van de 2e router gaat benutten.
 
Ha die Maarten,

Bedankt voor je reactie, ik heb wifi uit late zetten op de modem. Daarna een router er achter gezet. Nu is alles stabiel en valt er niet meer uit. Heb meerdere malen met ziggo aan de lijn gezeten ze verschuilen zich achter, dat ze wifi niet kunnen garanderen. Of ik moest effe 35 euro betalen aan de monteur voor,voorrijkosten. Zit er echt aan te denken om over te stappen, want ik vind de service echt dramatisch.. Router had ik nog liggen , dus die heb ik maar weer van zolder gehaald. Maaar het feit blijft dat het heel vreemd is dat plotseling het wifi dramatisch is, terwijl er niet is veranderd in huis. Ook niet bij de buren. En heb geen draadloos modem genomen om er daarna weer een router achter te hangen.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Groeten,

Jeroen van Rossum
 
Hallo Jeroen,

Ik moet Ziggo gelijk geven; ze krijgen weliswaar vaak de zwarte piet toegespeeld als om slechte of instabiele WiFi ontvangst gaat, maar in de praktijk ligt het veelal niet aan de (WiFi-)apparatuur die gebruikt noch de kwaliteit en stabiliteit van het Ziggo-signaal dat binnenkomt (dat is meestal nagenoeg perfect als je het bekabeld op de Ziggo-router meet). Juist de RF-omstandigheden waaronder WiFi zijn werk moet doen of zelfs gebruikte bouwmaterialen kunnen van (bijzonder) negatieve invloed zijn. Echter, onder normale omstandigheden, zelfs in drukbezette zal echter vrijwel ieder modern Access Point (ook die met gecombineerde modem/router/WiFi functies) zijn werk goed doen, maar er zijn situaties waaronder dit niet het geval is. Hier is dan uitvoeriger analyse van de WiFi- frequentieband (meestal 2,4 GHz) nodig met (semi-)professionele meetapparatuur, moet uitgeweken worden naar de 5 GHz band of zelfs een bekabeld netwerk.

Mvg,

Maarten
 
Hallo mroset,

Ik moet Ziggo ongelijk geven. Het wifi gedeelte van hun routers is nou niet echt denderend te noemen. Ik zie wel erg veel problemen langskomen die over wifi gaan. En vaak worden ze opgelost door een 2e router er achter te hangen. Blijkbaar gaan andere routers beter met storingen van buitenaf om.
Ik snap ook wel dat Ziggo niet alle routers kan gaan omruilen, maar jammer dat dit niet vantevoren uitgebreid getest is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan