• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ubee modem is kwalitatief erg slecht

Status
Niet open voor verdere reacties.
B

Bert0210

Ik heb sinds 16 april Alles-in-1 Plus en kreeg daarbij een Ubee-modem in bruikleen. Omdat het draadloze bereik daarvan erg slecht was (5 meter uit de buurt van de meterkast is al te ver), heb ik zowel op de eerste als tweede etage van mijn huis een range extender erbij gezet (beide Linksys RE1000). Het bereik was daarmee wat beter, het signaal nog niet.
Het modem verbreekt de verbinding met internet meerdere keren per dag. Steeds weer opnieuw opstarten (en de verbinding op de verbonden computers ook 'herstellen') is erg vervelend. Ook ontdekte ik dat zo'n beetje iedereen in de buurt op hetzelfde kanaal (6) zit. Ik wilde het vrije kanaal 14 instellen, maar een telefoontje met de helpdesk leerde dat de kanalen 10-14 zijn geblokkeerd 'anders zou het modem te duur worden'. Wel heb ik op aanraden van de helpdesk toen een vast kanaal (1) ingesteld in plaats van een steeds door het modem automatisch te kiezen kanaal. Maar daarmee was het probleem van de slechte instabiele verbinding niet verholpen.
Ik was dus van plan om zelf een nieuw modem te kopen. Aan de andere kant dacht ik dat dat nogal belachelijk zou zijn: ik betaal een duur abonnement, waar gebruik van het modem inclusief is. Ik zou dus mogen aannemen dat Ziggo mij ook van een fatsoenlijk werkend en stabiel modem, met een goed draadloos bereik, kan voorzien.
Ik heb al een aantal keren contact opgenomen met de helpdesk over dit probleem. Een keer moest ik dus een vast kanaal instellen, een andere keer heeft een monteur de 'slechte datakabel' (tussen signaalsplitter en modem) vervangen ... maar niets helpt.
Mijn vraag is nu: hoe lost Ziggo dit voor me op? Misschien dan wel via het Webcare-team??
Al vast bedankt ... hoop ik ... :roll:
 
maar een telefoontje met de helpdesk leerde dat de kanalen 10-14 zijn geblokkeerd
Dat is pure onzin, je moet gewoon de gebruiksaanwijzing lezen. Als je voor brede kanalen kiest wordt er een tweede kanaal gebruikt dat 4 kanalen hoger (of lager) ligt dan het ingestelde. Dat is de enige reden waarom je die kanalen niet meer kunt kiezen. Brede kanalen werken echter alleen op het platte land, want het 802.11n protocol is zo dat brede kanalen niet gebruikt worden als er meerdere wifi zenders in de buurt zijn, ongeacht de instellingen.
Of het 802.11g protocol ook het extra kanaal uit zet bij drukte weet ik eigenlijk niet. Maar dat zou dan betekenen dat als het tweede kanaal storing krijgt, de gehele verbinding slecht wordt.

Als je die brede kanalen uitzet kun je wel alle kanalen van 1 t/m 13 kiezen. (14 mag niet in Nederland gebruikt worden en zou dus geen enkel modem mogen aanbieden)

Maar nogmaals, dat staat alles in de handleiding en heb je geen slechte helpdesk bij nodig. (slecht omdat ze hier onzin verkopen als ze het echt zo verteld hebben als jij nu schrijft)

NB. Ik geloof dat 'brede kanalen' een airport term is en bij de Ubee 'bandwith 20/40 MHz' heet.

De handleiding schrijft:
Past u de 40MHz kanaalbreedte alleen toe indien er geen overlap is met andere draadloze netwerken in de buurt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst: haal niet de woorden modem en router door elkaar.
Jouw Ubee is een gecombineerde modem en router, jouw klachten zo te zien betreffen alleen het router deel, niet het modem deel.

De routerfunctie in de modem/router van Ubee is inderdaad niet de beste router ooit. Met de modemfunctie is niet veel mis.

Beste oplossing is de routerfunctie in de Ubee te laten uitzetten door de helpdesk en zelf een goede router te kopen. Heb je beter bereik en veel meer opties.

Overigens is het niet zo vanzelfsprekend hoor dat je provider een router levert. Ziggo doet dat pas sinds kort en alleen voor nieuwe klanten. Heb zelf een Ubee modem zonder router functie in combinatie met een eigen router.
Wat Ziggo je gratis levert is een basis router die voldoet voor de meeste mensen voor huis tuin en keuken gebruik. Alleen als je meer nodig hebt, bv omdat het bereik in jouw huis/situatie niet afdoende is kan je het beste zelf een router kopen.

Niet vergeten om de router in de Ubee uit te laten zetten als je een andere router koopt, twee routers achter elkaar levert veel meer problemen.
 
Allereerst: haal niet de woorden modem en router door elkaar.
Jouw Ubee is een gecombineerde modem en router, jouw klachten zo te zien betreffen alleen het router deel, niet het modem deel.
Dat weet ik nog niet zo zeker. Hij klaagt dat de internet verbinding regelmatig uitvalt. Dat kan ook het modem gedeelte (slecht signaal) zijn.
 
@Briolet:
Tsja, zo vertelden ze het wel bij mijn laatste telefoongesprek met de helpdesk. 'De kanalen 10-14 zijn softwarematig afgeschermd. Dat kunt u ook niet zelf veranderen, anders zou zo'n modem veel te duur worden voor Ziggo.' Ik was ook niet tevreden met zo'n antwoord, aangezien ik bij mijn vorige ISP's gewoon alle instellingen in modem/router kon aanpassen ...
Ik heb alleen een online handleiding gevonden en die heb ik ook (echt wel :wink:) gelezen. Ik wist alleen niet dat het met die ene instelling van de kanaalbreedte (ik heb die mogelijkheid trouwens nog niet gezien ook, bij het inloggen op het modem) wel mogelijk zou zijn om zelf een kanaal boven de 10 te kiezen. Daar ga ik eens naar op zoek als ik weer thuis ben. Bedankt!

@Xahmol:
Volgens mij zit het probleem juist niet in de routerfunctie (de netwerkverbinding blijft namelijk bestaan), maar juist in de instabiliteit van de modemfunctie: de internetverbinding wordt steeds onderbroken. En pas als die internetverbinding (modem) weer opnieuw tot stand is gebracht, moet ik op de verbonden computers de verbinding (router) herstellen. Bij een instabiele modemfunctie lost het plaatsen van een eigen router achter het (dan alleen als modem werkende) Ubee-modem volgens mij het probleem niet op ...
Sorry dat ik in mijn eerste post het verschil tussen modem- en routerfunctie misschien niet zo duidelijk heb omschreven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat weet ik nog niet zo zeker. Hij klaagt dat de internet verbinding regelmatig uitvalt. Dat kan ook het modem gedeelte (slecht signaal) zijn.
Daar ben ik dus ook bang voor. Zoals ik al schreef: een monteur van Ziggo had doorgemeten dat het bijgeleverde datakabeltje slecht was en dat vervangen. maar ook dat loste het probleem niet op. Volgens mij is dat hele modem bagger; ik word er een beetje gek van onderhand.
 
Daar ben ik dus ook bang voor. Zoals ik al schreef: een monteur van Ziggo had doorgemeten dat het bijgeleverde datakabeltje slecht was en dat vervangen. maar ook dat loste het probleem niet op. Volgens mij is dat hele modem bagger; ik word er een beetje gek van onderhand.

OK. Kan inderdaad de modem functie zijn.

Reden waarom ik aannam dat het in het router deel zat is dat de routerfunctie van de Ubee idd berucht is, maar de modem functie bepaald niet.
De Ubee modems zijn gewoon stabiel en strak over het algemeen.

Kan natuurlijk zijn dat je een brak model hebt of gewoon een brakke verbinding van Ziggo krijgt.

Maar in ieder geval: een modem voor kabelinternet kun je niet zelf kopen. Niet legaal in ieder geval. Dat zal echt via Ziggo moeten.
 
OK. Kan inderdaad de modem functie zijn.

Maar in ieder geval: een modem voor kabelinternet kun je niet zelf kopen. Niet legaal in ieder geval. Dat zal echt via Ziggo moeten.

Check. Maar ik vind dus ook nog steeds dat Ziggo dit fatsoenlijk werkend behoort te leveren ...
Ik hoop dat ook iemand van Webcare dit leest, reageert en het probleem weet op te lossen.
 
Bert0210 zei:
Ik heb alleen een online handleiding gevonden en die heb ik ook (echt wel :wink:) gelezen. Ik wist alleen niet dat het met die ene instelling van de kanaalbreedte (ik heb die mogelijkheid trouwens nog niet gezien ook, bij het inloggen op het modem) wel mogelijk zou zijn om zelf een kanaal boven de 10 te kiezen.

Bij nalezen van de handleiding, staat het er ook niet zo expliciet als ik boven schreef. Alleen met de kennis van nu lees je het zo.:). Dit was iets waar ik ook eens tegenaan liep en eerst niet boven de 9 kon instellen. Maar als je 9 kiest komt dat 2e kanaal al op 13 te zitten. 3 kanalen ertussen is om overlap te voorkomen. En als je juist kiest om dat extra kanaal op een lagere frequentie te nemen, kun je allen kanaal 5 t/m 13 kiezen. Dat dat extra kanaal bij drukke ether sowieso niet gebruikt wordt staat weer niet in de manual, maar staat in het 802.11n protocol. Alleen bij tests lees je dat lang niet alle modems dit op de officiële manier implementeren. Op de Apple airport worden die brede kanalen op de 2.4GHz band nooit gebruikt, ook al stel je dat in. :shock:
Je kunt ook proberen het zend vermogen te verlagen. Schijnt soms te helpen omdat je dan je buurman minder stoort en zijn wifi ook rustiger blijft. Ik heb b.v. met 25% vermogen al een voldoende ontvangst. Maar ik heb de zender dan ook in de zelfde ruimte als de ontvanger. (Woonkamer de Ubee, rest van het huis de Airport)

Alleen vreemd dat de help desk hun eigen product afkraakt met foute redenen. Als ze hier geen verstand van hebben moeten ze hun mond houden en geen verhaaltjes in de wereld helpen.:?

Dit trekt echter ook alle andere adviezen van zo'n helpdesk in twijfel. Zeggen ze maar wat of klopt die andere helft wel.:giveup:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit trekt echter ook alle andere adviezen van zo'n helpdesk in twijfel. Zeggen ze maar wat of klopt die andere helft wel.:giveup:

Dat gevoel heb ik ook ... Het begint ook elke keer weer met een poging om de modem/router weer te resetten naar de fabrieksinstellingen. En als ik dat dan niet wil, omdat ik dat soort dingen heus zelf al geprobeerd heb voordat ik een kwartier 'in de wacht' van de helpdesk ga hangen, krijgen ze zoiets van 'zoek het dan lekker zelf uit' en luisteren ze slecht naar de klachtomschrijving ... :?
Daarom probeer ik het nu maar eens via het forum ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan