• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ubee EVW3200; 16 dBmV downstream; stabiliteitsproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

AndriesLouw

Sinds enige tijd ben ik de trotse beheerder van een Ubee EVW3200 WiFi-modem. Het WiFi gedeelte valt nogal tegen, maar dat is niet hinderlijk, alle PC's zijn goed bedraad aangesloten (CAT-5E of CAT-6).

Nu, wat is dan wel het probleem? De verbinding zakt in na een uur of 24 tot 36 na opstarten van het modem. Dit vertaald zich in een inzakkende internet snelheid. De eerste 24 uur is er eigenlijk niets aan de hand, keurige snelheden (40/4 zoals beloofd, waarvoor dikke pluim!), lage latencies, niets aan de hand.

Maar dan, na een dag, soms anderhalf, zakt de snelheid dramatisch in, telefoneren wordt problematisch (immers; Alles-in-1 Plus, dus VOIP), en een remedie is dan om simpel de modem van de stroom te trekken, weer aan te sluiten, en voila, niets meer aan de hand.

Nu begon dat ritueel (stroom eraf, erop, wachten) na een weekje te vervelen. Een digitale tijdschakelklok was hier de oplossing, reeds een paar maanden draait alles zonder klachten door de modem om 4:00 uit te schakelen, en om 4:01 weer in te schakelen.

Een goedkope oplossing, maar volgens sommigen niet de bedoeling, daarom aan jullie de vraag: Wat is hier aan de hand?

Na zelf onderzoek te hebben verricht, valt me eigenlijk maar 1 zaak op: Hoge power downstream waardes in het modem:
full.png


Nu las ik, in een DOCSIS-spec van een amerikaans bedrijf, dat deze power-downstream-waardes bij voorkeur tussen de -15 dBmV en +15 dBmV horen te liggen, mijn waardes lijken dus aan de hoge kant van die grenzen.

Dit is echter het enige wat ik kan constateren, verder is het modem helemaal top, en het draait, behalve dit probleem, ook prima en zonder problemen.

Omdat ik niet Ziggo zijn helpdesk onnodig wil belasten, leek het mij slim om de experts hier eens om hulp te vragen, concreet: Zijn deze hoge signaalwaardes een indicator van een probleem? En zouden deze als oorzaak, of indicator, van het door mij beschreven probleem kunnen zijn?

Achterliggende netwerk informatie: Er is/wordt getest vanaf 6 verschillende systemen, met verschillende besturingssystemen (1 is Win XP, 4 zijn Win 7 en 1 is Win 8), 3 bekabeld direct naar het modem, en 3 via een gigabit-switch, 4 systemen hebben Gbit/s links, en 2 systemen hebben een 100 Mbit/s link. Overdracht tussen systemen is geen probleem als het probleem zich voordoet, het gaat echt om de snelheid richting "het internet".

Het Ubee modem vervult hier de volgende functies: DHCP, modem, gateway, en VOIP-server voor onze telefonie. Bij Firewall staan alle vinkjes uit. Parental Control staat uit. Wireless is disabled. VPN is disabled. Ons internet gedrag is niet bijzonder, geen torrents of ander P2P verkeer (dus vollopen van poorten lijkt me uitgesloten), een spelletje in het weekend, en doordeweeks voornamelijk e-mail checken.
 
Lijkt eerder op een probleem in het router gedeelte dan het modem.
 
Helaas is dat niet iets wat ik kan uitsluiten, daar we het modem dus ook als router gebruiken. Om dat apparaat nu door Ziggo in pass-through modus te zetten, om het zo te onderzoeken, zou meer problemen creëren dan oplossen ben ik bang.

Is er verder iemand met (meer) verstand van de signaalwaardes? Of maak ik me zorgen om iets wat heel normaal is?
 
Ehhh, je signaalwaardes zien er prima uit.
Anders waren het aantal uncorrectables wel hoger.
 
power levels zijn wel aan de hoge kant, maar... wat je als consument niet kan zien is de signaal ruis verhouding.
dus toch advies: helpdesk bellen en je 8 kanalen laten controleren op rsa.
(rechtstreeks op cmts)

ben benieuwd.

berrie.
 
power levels zijn wel aan de hoge kant, maar... wat je als consument niet kan zien is de signaal ruis verhouding.
dus toch advies: helpdesk bellen en je 8 kanalen laten controleren op rsa.
(rechtstreeks op cmts)

Ik zie de SNR (Signal to Noise Ratio) er toch echt bij staan, maar misschien bedoel je iets anders. Waar staat RSA voor eigenlijk? Heb gegoogled, maar kon niets in deze context vinden.
 
Bij mij was na het installeren van de nieuwe UBEE de dBmv waarde +/- +8dBmv, de monteur vond dit wat te hoog en heeft er een demping tussengezet van 6dB, de waardes liggen nu op +/- +2dBmv.
Misschien dat er bij jou ook zo'n filter tussen moet, maar dan van 10dB.
De monteur hier vond dus dat het beste waarde 0dB is, maar zeker niet hoger dan +5dB.
Ik zit nl vlakbij de straatkast, misschien jij ook wel?

René.
 
Die downstream power is echt te hoog, en dat je ook problemen met telefonie krijgt toont ook aan dat het niks met de router te maken heeft. Het aantal timeouts zegt niet zoveel; ten eerste zie je alleen absolute waarden en geen unerroreds, daarnaast kan het modem net gereset zijn.

Hoe is de aansluiting? Zo te zien heb je ITV, het modem moet dan op de 0dB aansluiting van de breedbandversterker zitten, met een korte kabel, en verder geen splitters of signaalverdelers. De breedbandversterker met een heel kort kabeltje rechtstreeks op de hoofdaansluiting.
Als dat allemaal goed zit, zou ik toch de helpdesk bellen. Als ze hetzelfde zien en het modem is verder correct aangesloten, zal er toch een monteur moeten kijken. Die tijdschakelaar is wel een creatieve oplossing, maar dat is toch niet zoals het hoort...
 
Beeblebrox:

Alles is exact aangesloten zoals je aangeeft, korte kabel naar versterker, en vanaf de 0 dB poort kort naar het modem. Het modem reset niet uit zichzelf (ik houd hem 24/7 in de gaten met smokeping-achtige tools), de counters blijven de hele dag op die waardes staan, vanaf opstarten tot vlak voor de tijdschakelklok zijn ding doet. Overigens kan ik mij ook niet herinneren dat die counters wel opliepen als het probleem zich voordoet.

De monteur heeft in het verleden wel iets tussen neus en lippen genoemd over hoge waardes hier, en de meterkast zit ook niet meer dan 30 meter van de straatkast (hemelsbreed). Monteu heeft destijds verder geen aandacht geschonken aan de hogere waardes, zolang de boel werkte hoefde ik me geen zorgen te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan