A
AndriesLouw
Sinds enige tijd ben ik de trotse beheerder van een Ubee EVW3200 WiFi-modem. Het WiFi gedeelte valt nogal tegen, maar dat is niet hinderlijk, alle PC's zijn goed bedraad aangesloten (CAT-5E of CAT-6).
Nu, wat is dan wel het probleem? De verbinding zakt in na een uur of 24 tot 36 na opstarten van het modem. Dit vertaald zich in een inzakkende internet snelheid. De eerste 24 uur is er eigenlijk niets aan de hand, keurige snelheden (40/4 zoals beloofd, waarvoor dikke pluim!), lage latencies, niets aan de hand.
Maar dan, na een dag, soms anderhalf, zakt de snelheid dramatisch in, telefoneren wordt problematisch (immers; Alles-in-1 Plus, dus VOIP), en een remedie is dan om simpel de modem van de stroom te trekken, weer aan te sluiten, en voila, niets meer aan de hand.
Nu begon dat ritueel (stroom eraf, erop, wachten) na een weekje te vervelen. Een digitale tijdschakelklok was hier de oplossing, reeds een paar maanden draait alles zonder klachten door de modem om 4:00 uit te schakelen, en om 4:01 weer in te schakelen.
Een goedkope oplossing, maar volgens sommigen niet de bedoeling, daarom aan jullie de vraag: Wat is hier aan de hand?
Na zelf onderzoek te hebben verricht, valt me eigenlijk maar 1 zaak op: Hoge power downstream waardes in het modem:
Nu las ik, in een DOCSIS-spec van een amerikaans bedrijf, dat deze power-downstream-waardes bij voorkeur tussen de -15 dBmV en +15 dBmV horen te liggen, mijn waardes lijken dus aan de hoge kant van die grenzen.
Dit is echter het enige wat ik kan constateren, verder is het modem helemaal top, en het draait, behalve dit probleem, ook prima en zonder problemen.
Omdat ik niet Ziggo zijn helpdesk onnodig wil belasten, leek het mij slim om de experts hier eens om hulp te vragen, concreet: Zijn deze hoge signaalwaardes een indicator van een probleem? En zouden deze als oorzaak, of indicator, van het door mij beschreven probleem kunnen zijn?
Achterliggende netwerk informatie: Er is/wordt getest vanaf 6 verschillende systemen, met verschillende besturingssystemen (1 is Win XP, 4 zijn Win 7 en 1 is Win
, 3 bekabeld direct naar het modem, en 3 via een gigabit-switch, 4 systemen hebben Gbit/s links, en 2 systemen hebben een 100 Mbit/s link. Overdracht tussen systemen is geen probleem als het probleem zich voordoet, het gaat echt om de snelheid richting "het internet".
Het Ubee modem vervult hier de volgende functies: DHCP, modem, gateway, en VOIP-server voor onze telefonie. Bij Firewall staan alle vinkjes uit. Parental Control staat uit. Wireless is disabled. VPN is disabled. Ons internet gedrag is niet bijzonder, geen torrents of ander P2P verkeer (dus vollopen van poorten lijkt me uitgesloten), een spelletje in het weekend, en doordeweeks voornamelijk e-mail checken.
Nu, wat is dan wel het probleem? De verbinding zakt in na een uur of 24 tot 36 na opstarten van het modem. Dit vertaald zich in een inzakkende internet snelheid. De eerste 24 uur is er eigenlijk niets aan de hand, keurige snelheden (40/4 zoals beloofd, waarvoor dikke pluim!), lage latencies, niets aan de hand.
Maar dan, na een dag, soms anderhalf, zakt de snelheid dramatisch in, telefoneren wordt problematisch (immers; Alles-in-1 Plus, dus VOIP), en een remedie is dan om simpel de modem van de stroom te trekken, weer aan te sluiten, en voila, niets meer aan de hand.
Nu begon dat ritueel (stroom eraf, erop, wachten) na een weekje te vervelen. Een digitale tijdschakelklok was hier de oplossing, reeds een paar maanden draait alles zonder klachten door de modem om 4:00 uit te schakelen, en om 4:01 weer in te schakelen.
Een goedkope oplossing, maar volgens sommigen niet de bedoeling, daarom aan jullie de vraag: Wat is hier aan de hand?
Na zelf onderzoek te hebben verricht, valt me eigenlijk maar 1 zaak op: Hoge power downstream waardes in het modem:

Nu las ik, in een DOCSIS-spec van een amerikaans bedrijf, dat deze power-downstream-waardes bij voorkeur tussen de -15 dBmV en +15 dBmV horen te liggen, mijn waardes lijken dus aan de hoge kant van die grenzen.
Dit is echter het enige wat ik kan constateren, verder is het modem helemaal top, en het draait, behalve dit probleem, ook prima en zonder problemen.
Omdat ik niet Ziggo zijn helpdesk onnodig wil belasten, leek het mij slim om de experts hier eens om hulp te vragen, concreet: Zijn deze hoge signaalwaardes een indicator van een probleem? En zouden deze als oorzaak, of indicator, van het door mij beschreven probleem kunnen zijn?
Achterliggende netwerk informatie: Er is/wordt getest vanaf 6 verschillende systemen, met verschillende besturingssystemen (1 is Win XP, 4 zijn Win 7 en 1 is Win

Het Ubee modem vervult hier de volgende functies: DHCP, modem, gateway, en VOIP-server voor onze telefonie. Bij Firewall staan alle vinkjes uit. Parental Control staat uit. Wireless is disabled. VPN is disabled. Ons internet gedrag is niet bijzonder, geen torrents of ander P2P verkeer (dus vollopen van poorten lijkt me uitgesloten), een spelletje in het weekend, en doordeweeks voornamelijk e-mail checken.