• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

TV via IP is volkomen onbetrouwbaar, DVB-C is prima

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 6393
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 6393

Wat ben ik blij dat UPC de tv zenders gewoon via DVB-C uitzendt op de MediaBox.
IPTV is volkomen onbetrouwbaar.
Mooi voorbeeld nu de herdenking van Michael Jackson wordt uitgezonden. Via internet totaal geen verbinding. Ook niet via UPC live.
Gewoon via de kabel op DVB-C gewoon perfect beeld op Nederland 3.
Internet loopt meteen dicht als er echt wat aan de hand is. Ook bijvoorbeeld buienradar. Zijn er buien dan is die site nagenoeg niet bereikbaar.
Totaal onbetrouwbaar dus.
Ik hoop echt dat UPC blijft bij echte volwaardige DVB-C streams in plaats van de onbetrouwbare IPTV rotzooi.
 
IPTV is basis van multicast. Dat werk heel anders dan jij hier voordoet. Capaciteit is nauwelijks een probleem, omdat de stream gewoon gekopieerd wordt naar de klant toe en zich alleen binnen het eigen netwerk bevind. Niet iedere klant maakt dus verbinding met de streamserver.
 
Allemaal mooi en aardig.
Het valt me toch iedere keer op dat als het er op aankomt het internet niet thuis geeft door overbelasting, terwijl de streams zoals DVB-C gewoon werken, ondanks het aantal kijkers.
Een hoop werk aan de winkel dus om de capaciteit uit te breiden voordat alle informatie in betrouwbare vorm IP-based kan worden, ook in drukke tijden.
Dat duurt nog jaren en tot die tijd ben ik blij met DVB-C als betrouwbaar, onafhankelijk van drukte, medium om televisie signalen tot mij te nemen.
 
Multicast werkt alleen binnen je eigen netwerk. Zodra een stream het internet opgaat is er geen sprake meer van multicast. Al die pakketjes kunnen overal vertraging oplopen...

Je eigen ISP zou dus de streams moeten gaan multicasten, dán zou het wel goed kunnen werken.

DVB-C is ook een vorm van 'multicast', maar dan niet basis van IP.
 
sylvester(rr) zei:
Je eigen ISP zou dus de streams moeten gaan multicasten, dán zou het wel goed kunnen werken.

Inderdaad en dat gebeurt ook bij een IPTV dienst. Wat UPC nu doet is gewoon een internet streampje. Was zelfs een paar wkn terug nog voor iedereen te zien. Ook zonder UPC abo
 
Zo heilig is het ook allemaal weer niet.
Laat iedereen maar eens ON-DEMAND aanspreken, dan krijgen een hoop media boxen geen stream aangeboden!
 
Mijn inziens heeft dat niet zozeer met de software te maken. De stelling dat IPTV onbetrouwbaarder zou zijn dan DVB-C werd door anderen al gepareerd omdat er een vergelijking gemaakt werd met UNI-cast en MULTI-cast.

Maar er is ook een ander verschil.
IPTV (via KPN, Tele 2, etc etc) wordt meestal gebruikt op netwerken zoals bijvoorbeeld op telefoonlijnen waarbij je aan de aanbieder verteld wat je graag wil zien en die zend dan de aangevraagde gegevens naar je media box. Dit komt omdat er maar beperkte bandbreedte beschikbaar is voor maximaal 1 video kanaal.

IPTV via internet is in de meeste gevallen UNI-cast oftewel on-demand. Hier is de afhankelijkheid de aangeboden bandbreedte van de host, backbone en jouw abonnement. Om dan een stream te bekijken wat wereldwijd in de belangstelling staat is bij voorbaat gedoemd om te mislukken omdat de host dit gewoonweg nooit alleen kan leveren.

DVB wordt gebruikt op ether netwerken (satelliet -S, coax -C, digitenne -T…) waar op verschillende frequenties alle TV, radio en andere interactieve gegevens in 1 keer naar de klant worden gestuurd. Hier hoeft de klant alleen maar af te stemmen met de media box op een bepaalde frequentie om dan de bepaalde informatie te destilleren. Het omschakelen van bijvoorbeeld het ene tv kanaal naar het andere zal dan ook wat sneller verlopen, afhankelijk van de encryptie en de processor in de media box.

Met DBV-C on-demand kom je dichter bij het “IPTV over internet principe” omdat je bij DVB-C on-demand ook een UNI-cast opbouw doet. Dus als iedereen gelijktijdig op de on-demand knop gaat duwen kan je, doordat iedereen individueel ongeveer 6 mbit/sec aan video gaat opvragen, ook verzadiging van bandbreedte in de infrastructuur van de aanbieder creëren.

Hardwarematig kan je dit uiteraard oplossen door zoveel mogelijk video servers te plaatsten op lokale netwerken, en zo dicht mogelijk bij de klant. Bij IPTV kan dit dmv proxies op lokale netwerken.

IPTV is bij voorbaat niet onbetrouwbaarder dan DVB. Het is in alle gevallen de infrastructuur van de aanbieder die hier een bepaling in heeft.
 
Dank jullie voor de antwoorden.
Zo leer je steeds weer dingen.
Als leek begrijp ik nu dat er een duidelijk verschil zit tussen echte IPTV zoals KPN dat toepast en de streams die ik oproep via internet zoals bijvoorbeeld kanalenkiezer.nl, uitzending gemist, tv kijken via upclive enz.
Toch blijf ik dan zeggen dat voor gewone uitzendingen, dus geen on demand, DVB-C wel een mooie techniek is omdat er geen onnodige bandbreedte wordt gebruikt. Je lockt op een bestaande stream.
 
Ja klopt maar deze QAM techniek is niet DVB specifiek. Ook adsl maakt hier gebruik van. Sterker nog, op de korte golf wordt op dit moment ook met QAM uitgezonden, dit wordt DRM genoemd waarmee je in stereo naar Radio Wereld Omroep kunt luisteren.
Op zijn jan bieren fluitjes uitgelegd: ze nemen een combinatie van amplitude en een fase modulatie waarmee vectoren in een kwadrant geadresseerd kunnen worden die op zijn beurt weer data kunnen bevatten van enkele bits. B.v. QAM 64 zijn 64 vector punten in 1 packet. Er kunnen zeg maar enkele miljoenen van deze pakketten per seconden verstuurd worden waarmee dan flinke bandbreedtes gemaakt kunnen worden.

Let wel, deze uitleg is een benadering van de werkelijkheid omdat daar weer factoren meespelen die van zware invloed kunnen zijn of het allemaal wel werkt of niet.
 
Terug
Bovenaan