Misschien een beetje offtopic,
Maar ik zelf merk ook dat de snelheden vooral in de avond uren, verschillende servers buiten het ziggo netwerk aanzienlijker trager zijn dan bij concurrerende providers.
Ik zelf haal ook via de ziggo speedtest in de avond de volle snelheid.
Maar als ik diversen testservers test buiten en ziggo netwerk, dan is de snelheid echt toch stukken minder.
Ik heb ziggo hier ook als eens over gecontacteerd, die zeggen dat het dan aan de betreffende servers ligt.
Maar als ik vervolgens op de zelfde moment en tijdstip de zelfde servers test met SUFnet (overheids/onderzoek netwerk) en bijvoorbeeld fiber (doodnormale consumenten netwerk). Haal ik wel de volle snelheden.
Ik heb het gevoel dat ziggo geen goede peering geeft met diversen partijen, als ik ook regelmatig traceroutes onderzoek merk ik ook dat ze vaak de AMS-ix ook vermijden en het liever via hun eigen ¨Aorta¨ netwerk willen oplossen, wat vaak gewoon niet de goede keuze is, de betreffende parij waar de test servers achter hangen zitten gewoon met peering verbonden op de AMS-IX.
Ik heb vaker verhalen gehoord dat ziggo een extreme peering policy hanteert die niet vriendelijk is.
Vaak volgens mij om lekker geld te besparren.
Dus hou dit in je achterhoofd, een maat van mij is van de week nog van Ziggo afgestapt wegens de belabberde peering met buitenlandse partijen.