Thuis wifi verbinding lijkt gestoord te worden door wifi-hotspot

Status
Niet open voor verdere reacties.
T

ThomFD

Ik ben pas overgestapt naar Ziggo en heb een Ubee router gekregen. Met mijn iPad werkt de 5 MHz verbinding prima, maar had soms problemen met Windows pc's met 2.4 MHz verbinding en mijn smartphone had vaak problemen met (opnieuw) verbinding maken op 2.4 MHz (helaas gaat wifi verbinding uit in standby). Handmatig kanalen kiezen lostte dit niet op. Viel me wel op, dat Ziggo hotspot hetzelfde kanaal aanhoudt als ingesteld op thuis netwerk. Met InSSIDer viel op dat kwaliteit niet hoger kwam dan 83, zelfs al werd kanaal gebruikt waar geen andere netwerken in buurt zaten.

Oplossing: heb in mijnziggo de Ziggo hotspot uitgezet en kwaliteit van thuiswerk nu 100 en smartphone en pc's maken nu snel verbinding! De Ziggo hotspot lijkt dus te interferen met het thuisnetwerk.

Kan er geen mogelijkheid komen om Ziggo hotspot op een afwijkend kanaal in te stellen van het thuisnetwerk? Als dat gescheiden wordt, mag de hotspot weer aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Of een andere router achter je modem zetten, ben je ook klaar.
 
Kan er geen mogelijkheid komen om Ziggo hotspot op een afwijkend kanaal in te stellen van het thuisnetwerk? Als dat gescheiden wordt, mag de hotspot weer aan.

Nee, want het is gewoon hetzelfde apparaat. Er is ook geen aparte 'zender' of zo die je uitzet. De ziggo wifispot kan dan ook niet 'storen' op je eigen netwerk. Je eigen wifi kanaal is gewoon via 2 SSID's bereikbaar en op netwerk niveau worden die gescheiden.
 
Als die niet kan storen, prima (ik zie inderdaad een indicatie van Co-Channel). Maar ik zie wel een verschil in linkkwaliteit in InSSIDer (thuis SSID link score 100 -maximaal- als het Ziggo hotspot uit staat en beide (SSID thuis en SSID ZIGGO) link score rond 83 als deze wel aanstaat. Mijn mobiele telefoon had steeds problemen met koppelen aan een van de 2 toen ze beide aanstonden en nu met hotspot uit, geen problemen meer om de wifi verbinding te maken.
Dus waar de verstoring ook vandaan komt, de extra wifi verbinding van de hotspot geeft mij wel problemen :sad:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn dochter had dezelfde problemen toen de ziggo hotspot aanstond.
Ze kreeg geen verbinding met haar laptop of de verbinding viel opeens weg.
Vele telefoontjes met ziggo helpdesk gaven geen oplossing.

Uiteindelijk hotspot uitgezet en sindsdien geen problemen meer.
Alles werkt weer zoals het deed voor de hotspot er bij kwam.
 
In theorie mag het niets uitmaken, maar het blijkt bij sommigen wel uit te maken. Blijkbaar veranderd er meer dan alleen een extra SSID toevoegen.

Ik heb en Ubee 3200 router en daar maakt het b.v. een groot verschil of de Ubee zelf wel of niet dhcp verzorgt. Als hij dhcp verzorgt, dan heb ik vrijwel direct verbinding. Doet hij dat niet, dan duurt het bijna een volle minuut voordat ik verbinding heb. De reden voor het trage verbinden is dat het bijna een minuut duurt voordat mijn laptop of tablet een IP toegewezen krijgt.
Dus heb ik de Ubee een andere SSID moeten geven dan mijn Airports om hem te kunnen vermeiden voor normaal wifi gebruik. Dit had ik al voordat de WifiSpot actief waren, maar zoiets kan ook aan de hand zijn als de WifiSpot actief zijn. (als je het echt wilt weten, moet je de inlog met Wiresharks volgen)

Als ik nu op de WifiSpot zelf inlog, duurt het ook altijd een veelvoud van 1 volle minuut voor ik verbinding heb. (0, 1, 2, 3 of meer) Dat heb ik een keer met Wireshark gevolgd. De authenticatie verloopt niet altijd vlekkeloos en breekt vaker af dan dat hij slaagt. Echter, er wordt niet direct een nieuwe poging gedaan. De computer wacht steeds een volle minuut voordat er vanuit de router een nieuwe autenticatie gestart wordt. Lukt die weer niet, dan moet je weer een volle minuut wachten. Ik weet niet of die wachttijd in de Ubee of in de radius server van Ziggo zit. Op de computer zie je een icoontje die de indruk geeft dat hij heel druk aan het verbinden is, maar hij is gewoon aan het wachten. Met Wireshark zie je geen data uitgewisseld worden en na elke minuut komt het initiatief vanuit de router.

Ik heb me inmiddels aangewend om bij een WifiSpot inlog, mijn netwerk dialoog te openen. En als ik daar zie dat hij niet direct een geslaagde authenticatie heeft, breek ik de inlogpoging af en start hem opnieuw. Dat scheelt gewoon 1 minuut voor niets wachten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als die niet kan storen, prima (ik zie inderdaad een indicatie van Co-Channel). Maar ik zie wel een verschil in linkkwaliteit in InSSIDer (thuis SSID link score 100 -maximaal- als het Ziggo hotspot uit staat en beide (SSID thuis en SSID ZIGGO) link score rond 83 als deze wel aanstaat. Mijn mobiele telefoon had steeds problemen met koppelen aan een van de 2 toen ze beide aanstonden en nu met hotspot uit, geen problemen meer om de wifi verbinding te maken.
Dus waar de verstoring ook vandaan komt, de extra wifi verbinding van de hotspot geeft mij wel problemen :sad:
Wat ook misschien kan is dat je telefoon probeert met het hotspot netwerk te verbinden ipv je eigen netwerk van tijd tot tijd ? Heb je het bijvoorbeeld ook als je de hotspot verbindingen weggooit op je mobiele apparaten zodat ze niet uit zichzelf daarmee verbinding proberen te maken ?
 
Wat ook misschien kan is dat je telefoon probeert met het hotspot netwerk te verbinden ipv je eigen netwerk van tijd tot tijd ? Heb je het bijvoorbeeld ook als je de hotspot verbindingen weggooit op je mobiele apparaten zodat ze niet uit zichzelf daarmee verbinding proberen te maken ?

De smartphone maakte inderdaad soms verbinding met mijn thuisnetwerk, soms met Ziggo SSID (kan geen prioriteit opgeven op de Windows phone). Als ik de Ziggo SSID weghaal van mijn telefoon, zal het vast beter gaan, maar de link score blijft iets minder en dan heb je dus nooit een Ziggo hotspot verbinding (of elke keer buiten Wifispot weer toevoegen met user en password en thuis weer weghalen? :?). Blijft dus het probleem, dat thuisnetwerk en Ziggo hotspot niet goed samen gaan. Daar moet toch iets op te vinden zijn?
 
Bedoel je met een link score -83 db of 83%? Waarschijnlijk zijn het procenten, maar het zijn natuurlijk db absoluut of db als signaal/ruis die dan volgens een formule naar procenten vertaald worden.

En wanneer is het 100%? Dat is gewoon een arbitraire waarde die op 100% gesteld wordt. Want, als hij 100% is en je gaat nog dichter bij de zender staan, zou de signaalsterkte boven de 100% moeten uitkomen. Dat zou heel gek zijn, dus die 100% is geen vaste waarde.
Kan het niet gewoon zijn dat als er twee SSID signalen uitgezonden worden, hij de 100% anders definieert? In elk geval is een signaalsterke uitgedrukt in db veel meer zeggend als je nauwkeurig wilt vergelijken.
 
Het doet er niet zo veel toe. Als ik met hotspot deze Ziggo SSID thuis steeds moet verwijderen en buiten de deur steeds opnieuw moet inloggen, heeft het geen zin. Dan maar zonder hotspot (uitgeschakeld). Ik heb nu al dagen geen probleem meer. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan