• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Thomson TWG870U, op 1 laptop wel verbinding router en modem, niet met internet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Hanneke73
  • Startdatum Startdatum
H

Hanneke73

Beste mensen,
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik weet het niet meer.
Wij hebben een UPC Internet 50mbps abonnement met daarbij de beruchte Thomson TWG870U.
Nu loopt dat over het algemeen redelijk. Er hangen wel behoorlijk wat apparaten aan de WiFi: 2 laptops, 2 telefoons, een tablet en een e-reader, maar wij hebben meestal weinig te klagen.

Nu heb ik af en toe (waaronder nu dus) een nogal vreemd probleem. Ik krijg met mijn laptop geen verbinding met het internet. Het gaat hier om een Windows 7 Home Premium (automatische updates) laptop.

In het netwerkcentrum zie ik dat er wel verbinding is met de WiFi router, en ook met het modem, maar *niet* met het internet. Het absurde is echter dat alle andere apparaten op dit moment wèl internetverbinding hebben. Ook de laptop van mijn vriend, die in hetzelfde thuisnetwerk zit en volgens het plaatje dat nu op het scherm van mijn laptop staat, ook geen verbinding zou moeten hebben. De conclusie van de probleemoplosser is overigens "De verbinding tussen uw toegangspunt, router of kabelmodem en internet is defect." Maar dat is dus niet zo want de rest heeft wel vrolijk verbinding...

Dit heb ik al eens eerder gehad en heeft zich toen na een uur frustratie mijnerzijds op een of andere manier opgelost. Maar gisteravond laat toen ik de laptop weer aanzette begon het opeens weer, en het is nu nog steeds.
Ook de telefoonverbinding doet het trouwens gewoon.

Uiteraard heb ik al diverse dingen geprobeerd (voor de duidelijkheid: na iedere hieronder vermelde poging heb ik mijn laptop ook uitgezet en weer opgestart):
- modem uit en weer aan zetten
- modem van de stroom halen, minstens een minuut
- kanaal van de WiFi wijzigen
- gekeken of er poorten geblokkeerd zijn in de modem (nee)
- gekeken of er in de firewall van de laptop iets geks zit (nee)
- de laptop via een draad met de modem verbonden
Niets van dit alles leverde resultaat.

In het event log van de modem zie ik het volgende staan op tijden dat ik de lptop wilde verbinden gisteren en vandaag:
Wed Aug 22 13:21:43 2012 Warning (5) Map Reject - Not Authorized for Requested Downstream Traffic ...
Wed Aug 22 13:11:49 2012 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=80:c6:ab:cf:3c:30;CMTS-MAC=0...
Time Not Established Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC...
Wed Aug 22 02:00:43 2012 Critical (3) Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - ...

De firmware versie van de modem is STBA.01.50

Ik heb UPC gebeld maar die zeiden dat ze niks konden omdat er op alle andere apparaten en op de telefoon wel verbinding is. En die foutmeldingen konden ze niks mee.
Ik heb tussen gisteravond 8 uur (toen ik de laptop die toen nog probleemloos internetverbinding had, in sluimerstand zette) en gisteravond half 11 (toen ik hem weer aanzette en de verbinding pleite was) niets veranderd, geen software geïnstalleerd, geen updates gedaan of wat dan ook. Ook mijn vriend heeft niet aan mijn laptop gezeten of in de modem gerommeld. Dit weet ik heel zeker, omdat hij toen niet thuis was maar aan het werk ;-)

Ik hoop echt dat jullie iets weten, want ik ben ten einde raad!
 
Misschien even zoeken wat voor netwerkkaart er in de laptop zit en kijken of je de laatste versie van de netwerkdriver gebruikt?
 
probeer eens om de laptop niet in sluimerstand te zetten, maar gewoon 's avonds helemaal afsluiten en 's morgens weer opnieuw opstarten, bij het opstarten van windows wordt er een nieuw ip-adres aangevraagd bij de dhcp-server in de router

misschien gaat het mis omdat het ip-adres dat de laptop nog denkt te kunnen gebruiken inmiddels niet meer geldig is
 
Wat je ook kunt doen is even de laptop opstarten in veilige mode met netwerkondersteuning en dan kijken wat er gebeurt.
In je bericht zie ik dat de meeste zaken die je geprobeerd hebt, in het modem zitten, terwijl het probleem daar waarschijnlijk niet zit (tenzij je per ongeluk ouderlijk toezicht hebt ingeschakeld waarbij je laptop maar bepaalde tijden online mag)
Als alle andere apparaten werken dan zou ik vanuit de laptop gaan zoeken. Veilige mode, drivers. Norton(!)(!).
Ook kun je even proberen een commandvenster te openen (windows-R -> CMD -> enter) en dan intikken : ping 8.8.8.8 gevolgd door enter. Dan even kijken of je een antwoord krijgt of een time out.

Dit probleem komt trouwens vaker voor bij laptops met een Atheros wifi.
 
Bedankt voor de reacties!
Helaas heeft het nog niet geholpen...

- Ik heb een Atheros AR9285 Wireless Network Adapter. Ik heb de drivers gedownload via de atheros.cz-site, en ze staan nu op versie maart 2012, 10.0.0.45.

- Dat het verstandiger is de laptop inderdaad 's avonds uit te zetten, heb ik inmiddels begrepen. Maar sinds gisteravond is hij al minstens 25 keer uit en weer aan gezet, dus met mijn beperkte logica zou dat nu op dit moment het probleem niet meer mogen zijn. (Toch?)

- Veilige modus heb ik inderdaad wel verbinding... zolang de draad eraan hangt. Via de WiFi dus niet. Maar in gewone modus doet ie het ook niet via de draad.
De PING geeft de melding dat er time-out is. 4 pakketten verzonden, 0 ontvangen, 4 verloren.

Als jullie nog suggesties hebben hoor ik het graag. Ik word er moedeloos van... En ga toch maar eens kijken of ik het garantiecertificaat van de extra garantie nog kan vinden... Ik heb drie jaar garantie (2 jaar bijgekocht, Paradigit Zorgeloos Genieten DeLuxe), en ook al een tijd een irritant probleem met mijn beeldscherm dat op zich eenvoudig op te lossen is maar wel mijn neus uitkomt inmiddels als ik dat drie keer per uur moet doen, dus ik ga er maar eens mee terug dan. En anders maar een nieuwe laptop of zo. Ik weet het ook niet meer...
 
Je zou nog eventueel kunnen kijken in het eventlog van Windows.
Open Windows verkenner.
Ga naar "computer", rechter muisknop en kies "beheren".
Kijk bij Windows-logboeken of er fout meldingen bij zitten.
Meld die eventueel hier.

Of anders een rigoureuze aanpak door Windows opnieuw te installeren.
 
Probeer eens een vast IP-adres in te stellen buiten de pool van de Thomson. Bijvoorbeeld 192.168.1.200 en stel dan als standaard gateway 192.168.1.1 in. Doe dit ook met de DNS. Dus ook 192.168.1.1

Heel af en toe wil het wel eens gebeuren dat deze informatie niet goed wordt opgepakt als je alles automatisch hebt staan. Het is het proberen waard.

Hoe je er precies bij komt weet ik even niet omdat ik op dit moment Linux draai. Maar dat zal eenvoudig te vinden zijn. Let wel op dat je dit doet bij de eigenschappen voor TCP/IP (versie 4 als dat er bij staat). De rest hoeft voorlopig niet.
 
Tonne2004 zei:
Probeer eens een vast IP-adres in te stellen buiten de pool van de Thomson. Bijvoorbeeld 192.168.1.200 en stel dan als standaard gateway 192.168.1.1 in. Doe dit ook met de DNS. Dus ook 192.168.1.1

Heel af en toe wil het wel eens gebeuren dat deze informatie niet goed wordt opgepakt als je alles automatisch hebt staan. Het is het proberen waard.

Hoe je er precies bij komt weet ik even niet omdat ik op dit moment Linux draai. Maar dat zal eenvoudig te vinden zijn. Let wel op dat je dit doet bij de eigenschappen voor TCP/IP (versie 4 als dat er bij staat). De rest hoeft voorlopig niet.

Oeps, gisteravond niet meer zo helder....

Ik had moeten typen: Vast IP-adres laptop: 192.168.0.200 en standaard gateway zowel als DNS: 192.168.0.1
 
Blackjack,
Daar staan HEEL VEEL foutmeldingen in... :o zoveel dat ik het niet snap. Onder andere iets met foutcode 16001 COM autorisaties (ik heb de laptop nu niet bij de hand dus doe het even uit het hoofd), en daar heb ik wel een oplossing voor gevonden op de site van Microsoft maar daar kwam ik niet uit (oplossing was ook voor XP, en ik heb W7, maar voor W7 stond er geen oplossing genoemd).

Tonne,
Dat staat inderdaad niet in het rijtje in de OP maar had ik ook al geprobeerd. Geeft ook helaas geen resultaat.

Al met al heb ik inmiddels vreselijk de pest in. Onze oude laptop is zo traag als de neten, daar kan ik niet op thuiswerken. Ik heb inmiddels gisterochtend dus maar een mail gestuurd naar Paradigit, met verwijzing naar dit topic (het vak voor de probleemomschrijving had ik al snel vol, en hier staat tenslotte ook alles wat ik al geprobeerd heb al vermeld, voor het geval ze zouden willen beginnen met "Heeft u uw modem al eens gereset mevrouwtje?" ;) )
En anders loop ik er vanavond even binnen. Wie weet kunnen ze me wel direct helpen... Zo niet, dan wordt het de computer leeghalen en inleveren.

Enne, iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken, super dat jullie ook voor nieuwelingen gelijk zo behulpzaam zijn! :6
 
Hanneke73 zei:
Dat staat inderdaad niet in het rijtje in de OP maar had ik ook al geprobeerd. Geeft ook helaas geen resultaat.

Maar heb je toen ook alle apparatuur aanwezig een ip adres gegeven? Kan best dat er een adres dubbel uitgegeven wordt. Hier laatst ook. Twee laptops (naast de andere mobiele apparaten) wilden wel elk los van elkaar verbinding maken, maar tezamen? Nee. Oplossing was beide laptops een eigen adres te geven. Baat het niet, dan schaadt het niet.
 
Terug
Bovenaan