• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Thomson lan ip aanpassen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter efcee
  • Startdatum Startdatum
E

efcee

heeft iemand al het lan ip adres verandert van een thomson?
als ik een andere range kies kan ik de webpage niet meer benaderen op oude en nieuwe ip.
kan wel het oude adres pingen.
als ik het modem uitzet krijgt ie weer het oude adres :( 192.168.0.1
 
Ik heb geen idee of dat specifiek met de Thomson te maken heeft, want ik heb dat apparaat zelf niet. Ik vermoed echter dat je iets probeert te doen dat netwerktechnisch niet mogelijk is.

In z'n algemeenheid: als je de modem/router een ander (vast) IP-adres wil geven, zorg dan wel dat het IP-adres buiten de DHCP pool van de router (= 4e segment van het IP-adres) ligt, maar binnen de range (= eerste 3 segmenten van het IP-adres) van het interne netwerk.

Als voorbeeld: de DHCP pool is 192.168.1.10-192.168.1.200. Geef dan de router b.v. 192.168.1.1. Met andere woorden: een DHCP pool zoals hierboven genoemd kan niet samengaan met een IP-adres van de router 192.168.0.1.

Vermoedelijk probeer jij het IP-adres van de router te veranderen in iets als 192.168.1.1, maar is de DHCP pool 192.168.0.x-192.168.0.y. Het gaat er dus om dat de eerste 3 segmenten gelijk zijn, dus b.v. allemaal 192.168.1. Alleen aan het 4e segment kan je naar behoeven rommelen, dus b.v. 1 voor de router en 10-200 voor de aangesloten apparaten.

Dus: IP-adres is aaa.bbb.ccc.ddd, waarbij aaa.bbb.ccc het deel is dat voor alle apparaten in het netwerk gelijk moet zijn en ddd is het variabele deel.
 
Precies, als je het het network adress veranderd naar bijvoorbeeld 192.168.2.0/24 en je pc heeft nog het ip adres 192.168.0.2 van het oorspronkelijke 192.168.0.0/24 netwerk dan kun je netwerk technisch je Thomson gewoon niet meer bereiken.

Oplossing is om na het veranderen van je adres even je pc handmatig een ip in het juiste subnet te geven en vervolgens de DHCP goed te zetten.
 
Of je computer even opnieuw starten zodat hij de juiste IP gegevens krijgt van de DHCP server in de modem/router.

Ook ipconfig /release en daarna ipconfig /renew in een commandoscherm (dosscherm) van de computer geeft dat resultaat.
 
Ja, maar ik vermoed dus dat hij het IP-adres van de router verandert zonder de IP-range van de DHCP pool daarmee in overeenstemming te brengen. Gevolg is dat de router na een herstart zijn eigen IP weer aanpast om dat in overeenstemming te laten zijn met de DHCP pool range.

Als je dus het interne IP van de router verandert dien je tegelijkertijd de IP range van de DHCP pool daarmee in overeenstemming te brengen alvorens de router te rebooten.
 
wow wat een hoop reacties :P
zal even wat duidelijker vertellen wat ik gedaan heb:
huidige adsl modem 192.168.1.1 (geen dhcp aanstaan)
upc modem 192.168.0.1 (geen dhcp aanstaan)
pc heeft als ip 192.168.1.10 en 192.168.0.10 (kunt 2e ip adres toevoegen, heb je alleen maar 1 gateway.
maar dit is niet zon probleem als je alleen router wilt bereiken.

toen ik dus upc modem van 192.168.0.1 naar 192.168.1.2 veranderde, is ie niet te bereiken onder 192.168.1.2 alleen 192.168.0.1 is te pingen.
modem uit en aanzetten is ie weer via website van 192.168.0.1 te bereiken.

zou dit een beveiliging vanuit upc/thomson zijn dat je dit niet kunt aanpassen? kan me voorstellen dat het voor de helpdesk support makkelijker is als bij iedereen dezelfde config actief is
 
Is dat ADSL modem nog steeds actief en aangesloten dan?

Zo ja, dan dien je gebruik te maken van 2 subnetten: 192.168.1 hou je voor ADSL, 192.168.0 voor UPC. Je kan de UPC modem/router dus wel een ander IP geven, maar alleen een IP dat begint met 192.168.0.

Wat jij probeert is het UPC modem in hetzelfde subnet onder te brengen als het ADSL modem en dat kan dus niet.
 
yep adsl nog steeds actief omdat monteur vandaag pas kabelaansluiting in orde gemaakt heeft.
wat mij betreft kan die adsl vervallen nu :D
zal vanavond nog eens proberen of ie nu wel werkt
 
efcee zei:
yep adsl nog steeds actief omdat monteur vandaag pas kabelaansluiting in orde gemaakt heeft.
wat mij betreft kan die adsl vervallen nu :D
zal vanavond nog eens proberen of ie nu wel werkt

Maar snap je mijn uitleg over subnetten? Je kan natuurlijk niet 2 gateways in hetzelfde subnet indelen.
 
thanks, ja snap ik.
maar ging erom dat ik beide apparaten kon managen, niet dat ik met beide kon internetten (had modem al aangesloten sinds afgelopen zaterdag, maar vanmorgen is kabelaansluiting pas in orde gemaakt)
 
Terug
Bovenaan