• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Themazenders publieke omroep na 31 december op zwart.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter AW78
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A

AW78

De publieke landelijke omroep stopt op 31 december met het doorgeven van vijf publieke themazenders. De 12 overige kanalen blijven bestaan. Het einde van de vijf kanalen was al eerder aangekondigd. Een deel van de programmering van de te schrappen kanalen zal zijn plek moeten vinden bij de blijvende 12 kanalen alsmede deels al dan niet op aanvraag per programmatitel via Uitzending Gemist via internet beschikbaar blijven. Het gaat om de evangelische zender Omega TV (EO), de educatieve zender Nederland E (RVU-Teleac/NOT), Dier & Natuur TV (AVRO) en de alternatieve muziek-zender 3voor12 Central (VPRO) alsmede 3voor12 On Stage (VPRO). De 3voor12 zenders van de VPRO gaan wel op internet door. De zender /Geloven (nu nog van de NCRV) zal worden omgevormd tot ‘Spirit 24′ een kanaal dat meer in de breedte over religies en levensbebeschouwing gaat. Voor het combinatiekanaal Sport en Politiek24 alsmede een jongeren/jeugdkanaal (kinderen en ouders) loopt nog een aanvraag bij de minister van OCW. De woordvoerder van minister Plaster (PvdA) liet weten dat een voorgenomen besluit hiertoe ‘begin 2009′ aan de Tweede Kamer zal worden toegezonden. Eerder had de minister beloofd dit voor het eind van dit jaar te doen. Zolang de toestemming niet gegeven kunnen deze kanalen niet starten ter vervanging van twee bestaande kanalen. Opvoeden doe je Zo (KRO) en Politiek24 (NOS) blijven dan ook tot die tijd in de huidige vorm voortbestaan. Overigens dient de minister ook nog een oordeel te geven over een aantal themaradiokanalen waarvoor ook aanvragen zijn gedaan. Het gaat om Radio 2 Cabaret, Kleinkunst, levenslied, Radio 3FM Serious Talent, Radio 3FM Live, Radio 3FM Mega Top 50, Radio 3FM Alternative, Radio 4 Musica Religiosa, Radio 4 Young Professionals Klassiek, Radio 4/6 Eigentijdse muziek, Radio 5 Hollands Glorie, Radio 6 Young Professionals Jazz & Wereldmuziek alsmede FunX Flavours/Hiphop. Besluitvorming door de minister hierover zal ook begin 2009 volgen. Overigens heeft de landelijke publieke omroep met de grote kabelaars (UPC en Ziggo) nog geen overeenstemming over een nieuw distributiecontract voor de themakanalen. Het huidige contract verloopt op 31 december aankomende. De te schrappen themakanalen zullen per 31 december worden vervangen door verwijzende promo’s, waarna op 5 januari 2009 de uitzendingen hiervan zullen worden beëindigd.

Bron:
https://dutchmedia.nl/blog
 
Re:

Zie https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=15231

Ik ben er niet rouwig om. Omega gaat, zoals ik het begrijp, op in de omvorming van geloven.tv (zodra de tweede kamer akkoord gaat) en de andere zenders voegen niets toe (op 3 voor 12 na). Zodoende komt er weer ruimte voor nieuwe kanalen.

Ik heb al elders geschreven dat andere themakanalen ook samengevoegd kunnen worden. Met regelmaat zie ik overlapping tussen 2 kanalen.
 
was inderdaad al bekend dat de stekker uit deze kanalen werd getrokken door de publieke omroepen. Het zijn precies de zenders waar ik eigenlijk nooit naar kijk, dus ben er ook niet rouwig om.
 
was inderdaad al bekend dat de stekker uit deze kanalen werd getrokken door de publieke omroepen. Het zijn precies de zenders waar ik eigenlijk nooit naar kijk, dus ben er ook niet rouwig om.

Dat jij en ik er niet naar kijken zou niet een goede reden zijn om een zender te schrappen. Want als de "stem van het volk" bepalend zou zijn, hadden we alleen nog universele crap van RTL4 en SBS6 op de buis.

Het lijkt me echter wel dat de publieke omroep gewoon veel te veel mensen onder contract heeft staan en deze mensen werk wil verschaffen door extra zenders in het leven te roepen....niet om een (kleine) groep mensen een plezier te doen.

Zenders doen ook absoluut geen moeite om te laten zien wat ze uitzenden en wat de inhoud is. Zolang de belasting betaler er maar lekker geld in blijft pompen kunnen de omhoog gevallen presentatoren en technici lekker blijven door klussen.

Sterker nog: vroeger, toen er maar 2 publieke netten waren, was er voor relatief minder geld veel meer kwaliteit. Nu, met zoveel digitale kanalen, kan en mag blijkbaar alles.

Goed dat men eens ingrijpt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan