Telefoon van KPN naar Ziggo

Berichten
4
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik ga deze maand van telefoonaansluiting bij KPN over naar Ziggo. In mijn meterkast zit de aansluiting van KPN en volgens een man die voor iets anders in mijn meterkast moest zijn moet ik 1 kabeltje van KPN in de telefoon ingang van de modem van Ziggo aansluiten en dan is mijn huisbekabeling gewoon bruikbaar. De vraag is (de man wist het niet te vertellen) welk kabeltje van de twee KPN kastjes (zie foto's) moet in de Ziggo modem. Kan iemand me goede raad geven?

IMG_6277.jpg
IMG_6279.jpg
IMG_6278.jpg
 
Het lijkt op een wat gekunstelde huiscentrale waarop je 2 bedrade telefoons hebt aangesloten. De telefoonkabel die uit de vloer van je meterkast kast komt en naar 1 van de kastjes gaat loshalen. Vervolgens een nieuwe kabel van het modem aansluiten op het punt waar je de kpn kabel hebt losgehaald.
 
Dit is door KPN geïnstalleerd. De grijze draad die boven uit het middelste/rechter kastje komt gaat naar mijn telefoon in de huiskamer. Er zit dus maar 1 telefoon aan.
 
Dan die grijze draad in de telefoonuitgang van de Ziggo modem stoppen en klaar is kees.
 
Ik ga deze maand van telefoonaansluiting bij KPN over naar Ziggo. In mijn meterkast zit de aansluiting van KPN en volgens een man die voor iets anders in mijn meterkast moest zijn moet ik 1 kabeltje van KPN in de telefoon ingang van de modem van Ziggo aansluiten en dan is mijn huisbekabeling gewoon bruikbaar. De vraag is (de man wist het niet te vertellen) welk kabeltje van de twee KPN kastjes (zie foto's) moet in de Ziggo modem. Kan iemand me goede raad geven?

Bekijk bijlage 36923 Bekijk bijlage 36925Bekijk bijlage 36924
Dit (eerste foto, met zwarte tyrap er om) is duidelijk een ADSL-splitter ! Onderin komt links de binnenkomende telefoonlijn van de KPN naar binnen (Line), onderin rechts gaat dan naar je ADSL-modem (DSL), en bovenop gaat naar je telefoon (Phone). Het kabeltje dat nu in Phone zit, moet dus in het Ziggo-modem op de telefoonaansluiting komen. Veel succes !
 
Ik neem aan dat je behalve telefoon ook internet en tv gaat afnemen van Ziggo. In dat geval kan alle kpn meuk er uit. Dan heb je plaats om daar je Ziggo modem aan de wand (voorkeursplaats) te bevestigen. Een zeer behulpzame monteur van Ziggo heeft dat gratis voor mij gedaan. Tevens worden dan alle onderdelen die nodig zijn voor een goede ontvangst zoals AOP en connectoren en splitters vervangen. Voor het terugkijken van opgenomen programma's heb je van uit het modem naar je next box ook nog een utp kabelverbinding nodig of via wifi 5 GHz. Bij mij werkt alles prima via de wifi verbinding, er hoeft dan geen utp kabel te worden getrokken wat nogal een gedoe is. Een telefoonkabel wordt dan bijv. vervangen door een utp kabel.
De monteurs trekken direct het liefst in opdracht van Ziggo een utp kabel, je moet echt tegengas geven om dat te voorkomen.
Succes.
 
Een telefoonkabel is vergelijkbaar met CAT3. dus vervangen door een CAT5e (of beter) is geen slechte zaak.
Natuurlijk niet echt nodig als hij alleen voor telefoon word gebruikt. Maar CAT5e (of beter) is ongevoeliger voor storingen door instraling en misschien is dat de reden dat Ziggo hem graag vervangt. Om te voorkomen dat stoorsignalen in de telefoonpoort van de modem komen en problemen geven.
 
Ik ga deze maand van telefoonaansluiting bij KPN over naar Ziggo. In mijn meterkast zit de aansluiting van KPN en volgens een man die voor iets anders in mijn meterkast moest zijn moet ik 1 kabeltje van KPN in de telefoon ingang van de modem van Ziggo aansluiten en dan is mijn huisbekabeling gewoon bruikbaar. De vraag is (de man wist het niet te vertellen) welk kabeltje van de twee KPN kastjes (zie foto's) moet in de Ziggo modem. Kan iemand me goede raad geven?

Bekijk bijlage 36923 Bekijk bijlage 36925Bekijk bijlage 36924
Het is veel simpeler dan je denkt, zelfs voor een volstrekte leek met twee linker handen. Blijkbaar heb je het benodigde materiaal nog niet ontvangen, maar zodra dat het geval is zal je zien hoe eenvoudig het is. In het pakketje dat ik destijds kreeg zat gewoon alles wat wat het zo gemakkelijk maakte, een nieuwe wandcontactdoos, een heel duidelijke beschrijving en een kabeltje dat je aansluit op de daarvoor bestemde aansluiting op de modem. Het enige wat daarna nog overblijft is omprikken van de telefoon zodra je daartoe bericht krijgt of tot je merkt dat de oude verbinding dood is. Met de KPN wandcontactdoos bepaal je zelf of je die gewoon laat zitten of verwijdert met alles wat
er aanhangt.

PS:
Ik realiseer me achteraf dat mijn uitleg gebaseerd is op de woonkamer situatie en dat het hier om een meterkast gaat. Daardoor is het bericht van Edwin W beter.
 
Laatst bewerkt:
Een telefoonkabel is vergelijkbaar met CAT3. dus vervangen door een CAT5e (of beter) is geen slechte zaak.
Natuurlijk niet echt nodig als hij alleen voor telefoon word gebruikt. Maar CAT5e (of beter) is ongevoeliger voor storingen door instraling en misschien is dat de reden dat Ziggo hem graag vervangt. Om te voorkomen dat stoorsignalen in de telefoonpoort van de modem komen en problemen geven.
Zoals eerder gemeld sluit Ziggo het liefst met een utp kabel het modem aan op de next box. Als de next box in de kamer in de buurt van de telefoonaansluiting staat wordt de telefoonleiding gebruikt voor de utp kabel. De telefoonkabel wordt verwijderd en vervangen door de utp kabel . Je hebt dan geen telefoonaansluiting meer in de kamer! Om dat op te lossen zetten ze het basisstation van de dect telefoon in de meterkast en plaats je een draadloze telefoon in de woonkamer.
Deze oplossing stond mij niet aan, daarom koos ik er voor de next box via wifi te verbinden met het modem.
Het is goed om hier vooraf over na te denken omdat de monteurs haast hebben en het direct op hun manier willen oplossen.
 
Nog even voor alle duidelijkheid een vraag aan Edwin W.: jouw antwoord klinkt me als muziek in de oren. Maar voor ik iets verkeerd doe, bedoel je dat ik het stekkertje bij de rode pijl (figuur) in de modem moet steken?

IMG_6277 arrow.jpg

Dank voor alle reacties. Ter aanvuilling: Ik heb al internet en TV van Ziggo, maar had nog mijn oude telefoonaansluiting van KPN voor mijn alarm. Dat is nu digitaal geworden, dus heb ik KPN opgezegd en mijn nummer over laten nemen door Ziggo. De modem zit dus al in de stoppenkast en het kabeltje er in is geen grote operatie. Als het niet nodig is wil ik liever geen monteur laten komen.
 
Terug
Bovenaan