• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Technische toelichting blokjes probleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JimmyNL
  • Startdatum Startdatum
J

JimmyNL

Beste mede forummers,

Ik heb (zoals velen) problemen met blokjes in het beeld. We zijn onlangs verhuist en hebben de bekabeling volledig nieuw aangelegd. Ik ben zelf electricien geweest dus ik heb kennis van zaken als het om dergelijke installaties gaat.

Mijn bekabeling is top, alles is doorgemeten en ik heb geen verlies. Daarbij loopt de bekabeling vanuit binnenkomst onder het huis door en stijgt direct onder de tv naar boven door de vloer en is in het volledige traject extra shielded dus er kan geen storing optreden door externe bronnen.

Nou heb ik toch geregeld last van blokken. Vooral op veronica en dan ook nog eens vooral vaak op vrijdagavond. Ik probeer de oorzaak te begrijpen maar kom niet ver...

De bekabeling kan niet het ene uur wel en het andere uur niet goed zijn. (gezien de installatie zowiezo uitgesloten)
Waarom op vrijdagavond vaker dan op andere avonden?
Waarom op veronica wel en op bijvoorbeeld eurosport HD niet? Als het signaal gerelateerd is dan dit theoretisch toch bij elke zender optreden? Of zijn de zenders ingedeelt in subchannels en werkt dit bij verlies enkel in bepaalde subchannels door?
UPC zegt niets te willen ondernemen voordat we 100 procent op hun materiaal over gaan. Nou dit gaat niet gebeuren. Echter zullen ze altijd blijven zeggen dat dat het is...

Wie kan er wat meer diepte info geven?
 
Hoelang is het geleden dat je het beroep uitoefende?
Ben je op de hoogte van de juiste materialen?

Welke materialen heb je nu gebruikt?

Je zegt geen verlies te hebben, aan je profiel te zien heb je verschillende diensten.
Dus gebruik je in ieder geval splitters, die dus verlies geven van minimaal 3,5db.

73's
 
Haha, dat is een veel zeggende vraag ;-). Nou het is een jaar of tien geleden. Monteur sterk en zwakstroom installaties plus technicus telecom installaties + glasvezel ext.

Maargoed, tuurlijk is er een splitter, maar vanaf die splitter is er materiaal technisch amper tot geen verlies. Ruim binnen de norm in ieder geval, dus het materiaal kan ik met 100 procent zeker uitsluiten. Het enige waar ik over twijffel is de muurdoos, deze is namelijk nog origineel en heb ik dus geen grip op. Is een oude doos maar ik begrijp dat deze van UPC eigendom is en dus enkel door hun vervangen mag worden.

Belangrijkste vraag blijft, waarom het ene uur goed en het andere uur niet. Er moet toch iets bij UPC gebeuren als je het mij vraagt. Of andere zaken die 'op de kabel' plaats vinden...
 
ik kom vaak kunstwerkjes van maar-ik-ben-electriciens tegen waar de honden geen brood van lusten.

maar goed... jij bent een goeie, dat lees ik zo. ;)

je meet het door... hoe?
lijkt me sterk dat je het digitale signaal meet, anders zou je niet vragen waarom veronica stoort en eurosport niet. die zitten op verschillende frequenties. en veronica (zelfde stream als bijvoorbeeld cnn, dus die zal ook storen) zit op een frequentie waar ook digitenne op uitzendt en als het ergens niet goed is afgeschermd of gestript dan krijg je storingen.

de signaalsterkte kan hoog zijn, kwaliteit is belangrijker en daar heb je een digitaal meetapparaat voor nodig.

dat het soms wel en soms niet stoort heeft ook te maken met atmosferische invloeden, zonnewind, verzin het maar... de ene keer komt het signaal van digitenne beter je huis in dan een andere moment...

analoog kom je nog met kroonsteentjes weg, digitaal luistert het erg nauw, soms is een paar mm extra buitenmantel verwijderen voldoende om ongestoord te kijken.
 
Ik heb de kabels laten meten met een spectrum analyzer. Mijn TV calibratie 'kennis' voert dit uit. Maar ik heb zonder meer goed materiaal dus daar zou ik eerste instantie al niet aan twijffelen. Je hebt het over digitenne, maar digitenne is toch een draadloos gebeuren? Wat heeft dat met het digitale netwerk van UPC te maken?

Mijn beste gok blijft dat het signaal af en toe weggedrukt lijkt te worden door 'iets'...
 
JimmyNL zei:
Je hebt het over digitenne, maar digitenne is toch een draadloos gebeuren? Wat heeft dat met het digitale netwerk van UPC te maken?

Mijn beste gok blijft dat het signaal af en toe weggedrukt lijkt te worden door 'iets'...

Lees je reactie eens terug die ik gequote heb...
Een KPN Digitenne zendmast in de buurt?
 
JimmyNL zei:
Ik heb de kabels laten meten met een spectrum analyzer. Mijn TV calibratie 'kennis' voert dit uit.
ik zie niet in hoe je het digitale signaal van upc kunt meten met een spectrum analyzer.
jullie denken nog te "analoog", wat analoog werkte geldt niet voor digitaal.
Je hebt het over digitenne, maar digitenne is toch een draadloos gebeuren? Wat heeft dat met het digitale netwerk van UPC te maken?

Mijn beste gok blijft dat het signaal af en toe weggedrukt lijkt te worden door 'iets'...
idd ... door interferentie met digitenne

kun je vergelijken met je analoge signaal en een rottig tweetaktje die storingen veroorzaakt... is ook interferentie
 
Het enige waar ik over twijffel is de muurdoos, deze is namelijk nog origineel en heb ik dus geen grip op. Is een oude doos maar ik begrijp dat deze van UPC eigendom is en dus enkel door hun vervangen mag worden.
Heb zelf ook last gehad met de muur doos, deze zelf verwijderd en de upc decoder direct op aangesloten, en het probleem van de blokjes was weg, later ook nog een splitter er tussen gezet voor de upc modem probleem van de blokjes nog steeds weg daarna nog een splitter er tussen gezet voor naar mijn hd recorder en nog steeds geen blokjes.

dus mijn conclusie is dat het aan de muurdoos heeft gelegen nou was deze ook denk ik al 20 jaar oud en toen stak het allemaal niet zo nauw.

dus ik zou als ik jou was de muurdoos verwijderen en het proberen.
 
Als het de wandcontactdoos is en die is tevens je AOP dan dient UPC dat gratis voor je te vervangen. Je kan het wel zelf doen op eigen risico, maar doe er dan wel één met galvanische scheiding. Je hebt de AOP niet in de meterkast zitten?

Het is logisch dat Digitenne kan storen, deze zendt namelijk op een paar nagenoeg gelijke frequenties uit als UPC. Als dan ergens de bekabeling/splitters/wandcontactdoos niet goed is afgeschermd stoort dat...
 
En doet zo een digitenne dat op alle zenders, dat storen, of maar op een paar??
 
Terug
Bovenaan