• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

(te) Traag Internet en problemen met Veronica HD - is er een relatie?

Berichten
118
Allen,

Sinds enige tijd heb ik HDTV en FiberPower 30 (en Bellen EU) als pakket. Vanaf dat moment constateer ik echter 2 hardnekkige problemen:
- Mijn Internetverbinding komt doorgaans niet boven de 15Mbps (meestal minder)
- Veronica HD blijft zwart. Alle overige TV (SD en HD)-kanalen werken als een zonnetje

Ik heb alles nagelopen, van kabels tot WCD en alles (lijkt) in orde. Mijn WCD's zijn van het type Hirschmann ECD1000 en ik gebruik de Hirschman Koka799 kabels als hoofdgeleider door mijn huis. Pluggen zijn ook van Hirschmann en de kabels van WCD naar apparatuur zijn nergens langer dan 1 meter.

Ik heb een AOP (een gesloten variant, in elk geval niet de Tratec TS1000 waar ik veel over lees op dit forum), die een 3-tal jaar geleden door UPC is geleverd en is aangesloten. Het is, zoals gezegd, een gesloten variant met een witte plastic afdekking met daarop de letters UPC. Type en merk zijn me onbekend. Ik kan dat wel nagaan, maar dan moet de ik de plastic afdekking er even afschroeven.
Van dat AOP loopt een kabel (Hirschmann) van 20 cm naar de FDU-44 versterker.
Vanaf de versterker heb ik 3 actieve lijnen en de vierde is getermineerd met een afsluitweerstand:
- lijn 1: naar Kabelmodem (Arris TM502B), kabellengte 25 cm
- lijn 2: naar 1e verdieping, eindigend op een Hirschmann EDC1000, kabellengte 8 meter
- lijn 3: naar woonkamer, eindigend op een Hirschmann EDC1000, kabellengte 10 meter (schat ik)
- lijn 4: getermineerd

Lijn 1:
De kabelmodem is met een UTP-kabel verbonden met een USRobotics bedrade router, waaraan vervolgens weer 2 PC's hangen op 2 UTP kabels. Interne netwerksnelheid (LAN) is dik in orde en loopt op 100Mbps. Netwerkkaarten in PC's zijn allemaal Gigabit (1Gbps) en staan ingesteld op 100 Mbps full duplex. Ook 1Gbps geprobeerd, maar dat maakt geen verschil (router ondersteunt slechts tot 100Mbps) in doorvoersnelheid.
>>toevoeging: ook zonder router tussen modem en PC haal ik dezelfde lage downloadsnelheid<<

Lijn 2:
Geen bijzonderheden. Er hangt een TV (analoog signaal) en een tuner aan. Geen problemen daar.

Lijn 3:
Vanaf de WCD loopt een Hirschmann kabel (lengte 40cm) naar de receiver (voor FM) en een Hirschmann kabel (lengte 40cm) naar de Cisco DVR8485 Mediabox. Deze is vervolgens via een 1,5 lange HDMI kabel verbonden met mijn Panasonic plasma TV.
Alles werkt prima, behalve Veronica HD, dus.

Lijn 4:
Getermineerd.

Zoals gezegd een opstelling waar volgens mij alles netjes mee zou moeten kunnen werken. Maar helaas, zowel internetsnelheid
(download blijft ver achter bij de beloofde 30Mbps, upload is met 3Mbps wel volgens afspraak) en Veronica HD (scherm blijft zwart) doen niet wat ze moeten doen.
De enige onbekende in dit verhaal is de AOP, maar ik mag toch aannemen dat als UPC (redelijk recent) dat ding zelf heeft aangesloten de kwaliteit toch wel in orde zal zijn? Of ben ik wat te naïef nu?

Heeft iemand eventuele suggesties of verbetervoorstellen voor mijn installatie, of is de volgende stap een telefoontje naar UPC?

Help. Please?
Alle hulp en suggesties zijn welkom en worden zeer gewaardeerd. Dank alvast!
 
Als het binnenkomende signaal of het AOP niet in orde zijn, dan is er inderdaad een relatie, maar in eerste aanleg moet je het even los van elkaar zien.

Wat betreft je internet kun je nog 1 ding testen, namelijk de router weglaten en even een pc direct op het modem aansluiten. Indien dat niet het gewenste resultaat geeft, dan lijkt mij het internet probleem bij UPC te liggen.

Wat betreft je DTV kun je ook nog 1 ding testen, namelijk de mediabox direct aan het AOP aansluiten. Als dit nog geen verbetering wat betreft Veronica HD oplevert, dan lijkt mij het TV-signaal probleem bij UPC liggen.

Kortom, als je deze 2 zaken nog werkelijk uit kunt sluiten, lijkt het mij dat je alles aan jouw zijde geanalyseerd hebt en ook uitgesloten. Ik zou dan met een gerust hart een UPC-monteur laten komen om het signaal op het AOP te controleren.
 
Het probleem met Veronica HD ligt denk ik bij UPC Almere, want dat had ik gisteravond opeens ook, evenals met Eredivisie Live HD (en mogelijk nog een of meer andere zenders).
Vandaag nog niet opnieuw geprobeerd. Het gaat (wat HD-zenders betreft) alleen om Veronica HD en Eredivisie Live HD, die nog steeds zwart beeld geven.

Ik heb overigens alleen TV van UPC.
 
Je hebt het modem pas na de versterker?

UPC vertelde mij uitdrukkelijk om via een splitter het signaal na het AOP af te takken voor het modem enerzijds en TV toestellen anderszijds.
 
Sun0000 zei:
Je hebt het modem pas na de versterker?

UPC vertelde mij uitdrukkelijk om via een splitter het signaal na het AOP af te takken voor het modem enerzijds en TV toestellen anderszijds.

Zolang je versterker maar volledig retour-geschikt is. Mijn modem zit zelfs achter twee versterkers en het werkt voortreffelijk.
Maar bij problemen uiteraard altijd even je modem rechtstreeks op het AOP aansluiten om interne problemen uit te sluiten.
 
Wat betreft het probleem met Veronica HD, ik heb zojuist een halfuur met de helpdesk doorgebracht en daar vertelde men mij dat deze zender (evenals EL-HD) op dezelfde transportstream zit als Boomerang en Nick Hits (kanaal 507 en 514), die inderdaad ook zwart zijn.
Volgens de HD is er in mijn buurt geen interferentie met Digitenne en ligt het waarschijnlijk aan mijn (15 jaar oude) aansluitpunt. Er komt volgende week een monteur om dat te vervangen.

Toch vreemd dat twee mensen dit opeens in Almere hebben.
 
Allemaal dank voor de reacties tot nu toe.

Even een paar puntjes arresteren:
- Aansluiten van PC rechtstreeks op modem (zonder router) heb ik, zoals gezegd, al geprobeerd en biedt geen oplossing:
Snelheid (traagheid, zeg maar) blijft hetzelfde.
- De modem rechtstreeks aansluiten op de AOP gaat niet zondermeer, omdat het AOP bij mij een gesloten kastje is en de kabel die eruit komt aan de korte kant is. Maar ik kan eens kijken of ik wat kan regelen door het AOP open te maken en een wat langere kabel aan te sluiten die ik naar de modem leidt.
- Mijn HD DVR even rechtstreeks op mijn AOP hangen is niet aan de orde, omdat ik dan ook mijn loodzware plasma TV even moet verhuizen naar de gang waar de meterkast staat. Lijkt me niet echt handig en ik heb geen andere HDTV in huis.
- De opstelling van het kabelmodem ná de versterker is door de UPC-monteur destijds zo gemonteerd. Hij heeft toen de AOP én de signaalversterker gemonteerd, naar aanleiding van eerdere klachten over slechte signalen e.d. (als gevolg van hobbywerk door vorige eigenaar). Die klachten waren na het werk van de monteur destijds (2007) wel netjes verholpen.

Ik ga in elk geval vanavond even kijken of die 2 andere kanalen die genoemd werden (Boomerang en Nick Hits (kanaal 507 en 514)) ook zwart zijn. Die heb ik inderdaad niet bekeken. Dat laat ik later nog even weten.

Het begint er steeds sterker op te lijken dat wellicht het AOP de boosdoener is. Maar ik wil nog even een paar zaken uitsluiten.
Nogmaals dank voor ieders adviezen en tips.
 
Als het echt het AOP is, dan valt die in elk geval onder verantwoording van UPC.
 
Heb je zo'n AOP?

UPC_AOP.jpg


Die zijn vrij modern dacht ik zo.

Zal eens kijken of bij mij de genoemde zenders ook op zwart staan, gezien mijn postcode zal dat wel het geval zijn.
 
@ Robert Koopman:
Zonder het ding opengemaakt te hebben kan ik niet 100% zeker stellen dat het er zo een is, maar gegeven het uiterlijk en de aanwezigheid van die UPC dekplaat, zou het zo maar kunnen. Ik bevestig een en ander vanavond (ben nu aan het werk, ahum...).
 
Terug
Bovenaan