• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

[TCM390] Beveiligingsniveau naar BPI ipv BPI+

Berichten
685
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Sinds de installatie van een router (Linksys WRT120N) is het beveiligingsniveau van het modem teruggevallen van BPI+ naar BPI. Dat gaat gepaard met regelmatig terugkerende waarschuwingen in de modemlog:
SUN SEP 05 19:47:07 2010 Warning (5) Map Reject - Downstream Traffic Flow Not Mapped to BPI+ SAID

Alles werkt verder perfect. Desondanks, is er hier toevallig iemand die kan bevestigen dat dit inderdaad aan (bepaalde instellingen van) de router ligt?

BTW: Een rondje googlen heeft niets opgeleverd, alleen tegenstrijdige en speculatieve antwoorden. Ook een update van de firmware naar de laatste versie gaf geen verandering, evenmin als een wijziging in de firewall-instellingen van de router (IDENT filtering uitschakelen).
 
Dit kan niet aan je router liggen. BPI is onderdeel van EuroDOCSIS, je router doet niets met EuroDOCSIS. Je kan het sowieso vrij eenvoudig uitsluiten door de router niet aan te sluiten... ;)
 
Dat laatste is natuurlijk helemaal waar. Het had inderdaad ook toeval kunnen zijn. :)

Maar wat blijkt: de betreffende waarschuwingen komen dan niet terug. Met de router er tussen zijn ze er weer.
 
Ergens gelezen dat deze melding soms voorkomt bij routers met verouderde firmware, maar ook bij een Apple computer met OSX rechtstreeks aangesloten op de modem.
Overigens is het een waarschuwing, geen melding van een fatale fout.

In Linksys WRT120N kun je lezen dat deze router niet altijd lekker omgaat met de internetverbinding via een docsismodem.
Je kunt door contact op te nemen met Linksys een beta firmware krijgen die dat moet oplossen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er een desktop met XP en een netbook met Windows 7 op aangesloten. Intussen ook met de laatste firmware-update van 15 oktober 2009 (ver.1.0.04 - Build 02). Ik weet niet of dat in router-termen al verouderd is. :)

Ik heb het ding pas een paar dagen, maar tot nu toe - even afkloppen gezien het WRT20N-topic - werkt het verder uitstekend, zowel bedraad als draadloos.

Wat me wel opviel is dat ook rechtstreeks aangesloten alleen BPI is geaktiveerd. Mogelijk was dat ook eerder al zo, want daar heb ik eigenlijk nooit zo op gelet. Daarvoor was het altijd BPI+, alleen in de beginperiode was het nog BPI.
 
TedZero zei:
Maar wat blijkt: de betreffende waarschuwingen komen dan niet terug. Met de router er tussen zijn ze er weer.
Erg vreemd dat een router, die niets doet op EuroDOCSIS-niveau, toch invloed heeft op de beveiliging tussen het modem en cmts (op EuroDOCSIS-niveau). Interessant...
 
Die melding in de log wil zoveel zeggen als dat de communicatie tussen modem en cmts niet beveiligd is met de nieuwste standaard BPI+ maar met de oudere variant BPI.

Waarom dat gebeurt zodra een router aangesloten wordt kan ik inderdaad niet verklaren...
 
Blijft dus merkwaardig. Zolang ik verder geen rare dingen tegenkom (in verband met beveiliging), laat ik het voorlopig maar zo.
 
Na een weekje ervaring een update:

Johnny54 zei:
Ergens gelezen dat deze melding soms voorkomt bij routers met verouderde firmware, maar ook bij een Apple computer met OSX rechtstreeks aangesloten op de modem.
Intussen heb ik gemerkt dat nieuwe waarschuwingen uitsluitend in de modemlog verschijnen op tijdstippen dat één van beide computers wordt aangesloten/aangemeld op de router/het netwerk (aanzetten, opnieuw opstarten). Echter: niet elke keer. Oozaak wellicht eerder verouderde firmware in mijn modem....? :)

Johnny54 zei:
In Linksys WRT120N kun je lezen dat deze router niet altijd lekker omgaat met de internetverbinding via een docsismodem.
Van het voortdurend kortstondig uitvallen van de internetverbinding, zoals in het WRT120N-topic wordt gemeld (daat gaat het inmiddels over een Ddir-Link router als ik het goed begrijp) heb ik hier tot nu toe niets gemerkt. Wel zag ik twee of drie keer de verbinding tussen router en netwerk heel kort uitvallen. Daarbij zag ik toevallig een keer dat de router zich toen zelf aan het opstarten was. Hoe dat nou kan?

Als dat zo blijft ga ik ook maar een andere halen, want het is kennelijk geen stabiliteitswonder. Na eerste installatie kon deze router ook al geen password onthouden, dus onderweg zal hij nog wel meer vergeten....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt nog proberen de laatste nieuwe firmware erin te zetten. Staat deze er al in, dan resetten naar fabrieksinstellingen, nieuwste firmware er nog een keer in zetten. Daarna opnieuw instellen.

Controleer, door bewegen van de kabels etc, dat de voeding van de router geen slecht contact maakt en kortstondig uitvalt.
Dit kan spanningpieken en spanningsdips geven die problemen veroorzaken.
 
Terug
Bovenaan