• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Storingen telefonie met Thomson TWG870U

  • Onderwerp starter Onderwerp starter pienjo
  • Startdatum Startdatum
P

pienjo

Hallo,

Sinds een paar dagen heb ik problemen met mijn telefonieaansluiting. Ik begrijp niet helemaal wat er mis gaat, maar dit is het scenario:

Er wordt gebeld, ik neem op. Na een paar seconden valt de verbinding 'dood', er is alleen nog maar stilte te horen. Ik heb het ook zelf meegemaakt, toen ik met mijn GSM naar huis belde. Mijn GSM beweerde "Call dropped". Als ik de telefoon neerleg en weer opneem krijg ik nog een keer een kiestoon te horen, maar nadat ik een nummer intoets valt de lijn weer dood; ik krijg nu ook geen kiestoon meer. Tegelijkertijd kan ik ook niet meer gebeld worden, de tegenpartij krijgt te horen dat "het nummer niet reageert". Als ik op de statuspagina van mijn modem kijk valt me maar een ding op: de "Basic status: Cm State" pagina van het VOIP gedeelte (http://192.168.64.1/CmState.asp) staat dat Line 1 "Off-Hook" is, terwijl de telefoon wel degelijk neer is gelegd. Sterker nog, als ik mijn telefoon uittrek staat daar nog steeds "Off-hook".

Een power-cycle van het modem lost mijn probleem op. Ik kan weer bellen en gebeld worden, maar ik weet niet voor hoe lang. Knap vervelend, dus.

Mijn internetverbinding is in orde, ook als telefonie het niet doet. Ik heb geen nieuwe telefoon ofzo, en er hangt ook maar een telefoon aan het modem. Ik ben een maand geleden overgestapt naar een ander abbonnement, en hierbij heb ik een nieuw modem gekregen. Dit heeft een maand goed gewerkt.

Enige suggesties? Ik weet dat het een beetje een onsamenhangend verhaal is, dus ik ben een beetje huiverig om de helpdesk te bellen als ik op dat moment geen problemen heb. Waarschijnlijk is het verstandiger om te bellen als het weer is uitgevallen, maar dit zou betekenen dat ik met mijn GSM moet bellen - dat wordt een kostbare aangelegenheid, gezien de gemiddelde wachttijd bij UPC :(
 
Heb je al contact gehad met buren die ook telefonie van UPC hebben? Want dit lijkt toch echt een storing buiten jouw woning. Mijn inschatting is dat meerdere mensen met UPC telefonie in jouw wijk een soortgelijk probleem zouden moeten hebben, als het probleem inderdaad bij UPC ligt.

Wat je nog zou kunnen proberen is het aansluiten van een ander telefoontoestel. Dat het altijd goed gewerkt heeft met je bestaande toestel is natuurlijk geen garantie dat je toestel nu ook nog goed werkt. Met andere woorden: probeer eerst uit te sluiten dat het niet bij jou ergens fout gaat. Een andere mogelijkheid is jouw toestel bij iemand anders even te testen.
 
Heb ook problemen hier mee gehad was maar 1 oplossing zij de UPC monteur
Thomson TWG870U weggehaald en Cisco er voor terug gehangen en problemen waren opgelost
 
Wat zijn j modemwaardes???? Er zijn genoeg mensen waarbij de Thomson
wel prima werkt.Het kan zijn dat je waardes niet goed zijn en de Thomsom daar
minder goed mee omgaat dan de Cisco.Wat al geopperd is probeer een andere
telefoon met andere kabel. Nieuw of niet nieuw het is electronica het kan stuk
of niet naar behoren functioneren.
 
Even een toestel met kabeltje van buren lenen en dit direct op het modem aansluiten.

Wanneer het probleem er nu nog is, dan zit het in het modem of in het UPC netwerk, wanneer het probleem nu weg is, is het iets in je eigen bekabeling of telefoon.

Meest simpele test om daar duidelijkheid over te krijgen.
 
Hm, en ik maar denken dat ik in ieder geval gedeeltelijk duidelijk was :'(

Mijn telefoon *is* niet meer dan een gewone telefoon met een gewoon kabeltje, en uiteraard was een andere telefoon gebruiken het het eerste wat ik geprobeerd heb. Sterker nog, aangezien het modem beweert dat de telefoon off-hook blijft als de telefoon is uitgetrokken (dat wil zeggen: kabeltje losgetrokken, en ja, dan bedoel ik de telefoonkabel!) is dat niet mijn eerste verdachte.

Tenslotte, aangezien mijn telefoonnummer als ik gebeld word tijdens een storing een ingesproken tekst laat horen, met de mededeling dat 'het nummer niet reageert' (dus niet een telefoon die voor de tegenpartij lijkt over te gaan maar bij mij niet rinkelt) heeft het er alle schijn van dat het probleem iets minder onbenullig is als een telefoon die nukken heeft. En ja, een powercycle van het modem lost het probleem in ieder geval tijdelijk op.

Zoals ik ook al had vermeld is mijn internetverbinding dik in orde ook tijdens mijn telefoniestoring. 6 downstream channels (SNR rond de 40 dB, power varieert tussen 1.9dbmV en 2.5 dbmV), upstream power 45.86 dbmV. Voor zover ik weet zijn dat correcte waarden.Er is wat variatie op deze getallen, maar niet veel. Geen noemenswaardige last van packet loss, maar als UPC mij een Cisco wil geven zeg ik daar geen nee tegen :) Modem is met de meegeleverde splitter aangesloten, direct naast het AOP, met de meegeleverde bekabeling.
 
Blijft dus over om indien mogelijk even bij buren te informeren of die soortgelijke problemen hebben of anders de HD te bellen.
 
pienjo zei:
Hm, en ik maar denken dat ik in ieder geval gedeeltelijk duidelijk was :'(

Mijn telefoon *is* niet meer dan een gewone telefoon met een gewoon kabeltje, en uiteraard was een andere telefoon gebruiken het het eerste wat ik geprobeerd heb. Sterker nog, aangezien het modem beweert dat de telefoon off-hook blijft als de telefoon is uitgetrokken (dat wil zeggen: kabeltje losgetrokken, en ja, dan bedoel ik de telefoonkabel!) is dat niet mijn eerste verdachte.

Om alles 100% duidelijk te krijgen, trek je in dat geval het kabeltje uit de telefoon, of uit het modem?

En om dan maar meteen alle open deuren in te trappen ;) :

Heb je inderdaad die andere telefoon ook werkelijk met een andere kabel getest, of met je eigen telefoonkabel?
Om echt goed te testen is dat van belang: telefoon met eigen kabel loskoppelen, nieuwe telefoon met nieuwe kabel aansluiten, modem resetten en dan naar je nummer bellen en kijken wat er gebeurt.

Indien je dat exact gedaan hebt en de storing blijft optreden, dan ligt het echt bij UPC (modem/netwerk).
 
Storingen van de telefoon lig 100% aan de modem, laten omruilen door een cisco en je bent er van af.
 
kees zei:
Storingen van de telefoon lig 100% aan de modem, laten omruilen door een cisco en je bent er van af.

Kees kan koffiedik kijken? ;)

Zolang je niet zeker weet of er correct getest is, kan je niet met 100% zekerheid stellen dat het aan het modem ligt. Het lijkt er wel op, maar pas als de TS bevestigt dat hij inderdaad getest heeft zoals ik voorstelde WEET je het zeker.
Het is een simpele test, en zorgt er wel voor dat je met 100% zekerheid kunt bepalen of het probleem in het modem zit of bij de gebruiker zelf.
 
Terug
Bovenaan