Ik heb een soortgelijk euvel, alleen bij mij is het de opname die (bij het afspelen) massieve storing te zien geeft, de zender(s) waar ik tijdens het opnemen naar kijk, hebben geen storing.
Vreemd genoeg betreft het maar een paar zenders; SBS6, VRT1 en zo nu en dan BBC1.
VRT1 was ook in het analoge tijdperk bij ons een drama, net alsof het signaal niet sterk genoeg was, digitaal is het tegenwoordig marginaal beter.
Ik zal m'n bekabeling nog eens nalopen, maar in verdenk eigenlijk de sterkte van het aangeboden signaal; ik heb een versterker tussen de aansluiting en de beide Humax' zitten (eentje in de kamer en eentje boven), waarvan ik de versterking traploos kan instellen.
Zodra de versterking onder driekwart van maximaal komt, hebben alle zenders massieve storing/vallen totaal weg.
Ik heb de signaal detectie gedaan terwijl er een opname liep en beide tuners dus in bedrijf waren.
Tuner 1 BER: 0 sterkte: 72%
Tuner 2 BER: 8 sterkte: 80% (VRT1 opgenomen)
Ter controle de versterker uit de signaalweg gehaald en alleen de Humax (IHDR 5050C) rechtstreeks aangesloten en hetzelfde verhaal nog eens gedaan.
Tuner 1 BER: 0 sterkte: 55%
Tuner 2 BER: 0 sterkte: 58% (VRT1 opgenomen)
Vervolgens de versterker er weer tussen gezet, waarna de beginwaarden weer terug waren, met als verschil dat de BER van tuner 2 nu schommelt tussen 8 en 36.
De kwaliteit blijft in alle gevallen op 100%
In beide situaties heb ik geen storing op tuner 1, om het even welke zender ik kies, heeft dit te maken met het feit dat er veel minder mensen TV kijken rond 14.00u?
Het opgenomen fragment van VRT1 was goed, op twee massieve storingen na, die het beeld volledig in blokjes deed veranderen.
Eigenaardig genoeg was opname gemaakt had op zaterdag avond 18-10 rond 20.30u (Sing that song), storingsvrij en op de opname van 11-10 van hetzelfde programma was er van 80% van de uitzending niks overgebleven, blokjesbeeld en zo nu en dan ook geen geluid...
Ik moet zeggen, dat ik er onderhand geen soep meer van kan maken.
Groeten, Jan.