• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Storingen bij opnemen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter karel5
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
K

karel5

Als ik iets opneem (Humax5200) krijg ik soms, niet altijd, een zware storing op sommige andere zenders. Als ik de opname stop ettert het nog even door maar dan is alles weer goed.
Ik heb een goede kabel. heb de Humax teruggezet naar fabrieksinstelling, maar nog steeds krijg ik soms deze storing. Blokjes en zo.
Weet iemand hier iets over?
 
Blokjes in beeld is 99,9% een slechter verbinding/coax/aansluiting.
Al veel topics voorbij zien komen over ik gebruik goede kabels etc. Helaas blijkt het elke keer hetzelfde probleem en hier kan Ziggo niet aan doen voor je. En inderdaad heb je soms dagen goed beeld en dan ineens is het weer raak.

Kijk in de Humax --> Menu --> Instellingen --> Systeem --> Signaaldetectie.
Je ziet daar 2x een Tuner staan.

Tuner 1 is meestal alleen actief. Als je een opname start krijg je Tuner 2 erbij. Beste kun je even een opname starten zodat beide Tuners actief zijn.

De belangrijkste Kwaliteit die moet 100% zijn eigenlijk.
Boven de tekst zie je een een tekst en aan het einde BER[E6]: en dat getal moet 0 zijn. Als je daar een waarde ziet die steeds veranderd of de Kwaliteit is niet 100% dan heb je dus een probleem met de aansluiting.

Dat betekend alle kabels/aansluiting/aansluitingen in de muur/ versterkers gaan controleren.

De kreet ik heb een goede kabel zegt niets. Als het een niet goed afgeschermde kabel is dan krijg je storingen. Zeker met de komst van 4G krijg je steeds meet last van dit soort problemen en als er maar ergens een oude aansluiting zit die niet goed is afgeschermd dan blijf je dit houden.

Het is een kwestie van alles nalopen en proberen totdat beide goed zijn.
 
Als het echt alleen gebeurt als je iets opneemt zou het ook nog kunnen dat je tweede tuner defect is, maar daar kom je op de bovenstaande manier ook achter.
 
Dank voor het advies. Heb de signaaldetectie getest en alles is daar goed,
Het gekke is dat ik die storing maar een enkele keer krijg en dan altijd als ik iets opneem.
Kan het aan het signaal van Ziggo liggen waar op dat moment?
Als het weer gebeurt zal ik nog eens de signaaldetectie checken.
 
Ik heb een soortgelijk euvel, alleen bij mij is het de opname die (bij het afspelen) massieve storing te zien geeft, de zender(s) waar ik tijdens het opnemen naar kijk, hebben geen storing.

Vreemd genoeg betreft het maar een paar zenders; SBS6, VRT1 en zo nu en dan BBC1.

VRT1 was ook in het analoge tijdperk bij ons een drama, net alsof het signaal niet sterk genoeg was, digitaal is het tegenwoordig marginaal beter.

Ik zal m'n bekabeling nog eens nalopen, maar in verdenk eigenlijk de sterkte van het aangeboden signaal; ik heb een versterker tussen de aansluiting en de beide Humax' zitten (eentje in de kamer en eentje boven), waarvan ik de versterking traploos kan instellen.
Zodra de versterking onder driekwart van maximaal komt, hebben alle zenders massieve storing/vallen totaal weg.

Ik heb de signaal detectie gedaan terwijl er een opname liep en beide tuners dus in bedrijf waren.

Tuner 1 BER: 0 sterkte: 72%
Tuner 2 BER: 8 sterkte: 80% (VRT1 opgenomen)

Ter controle de versterker uit de signaalweg gehaald en alleen de Humax (IHDR 5050C) rechtstreeks aangesloten en hetzelfde verhaal nog eens gedaan.

Tuner 1 BER: 0 sterkte: 55%
Tuner 2 BER: 0 sterkte: 58% (VRT1 opgenomen)

Vervolgens de versterker er weer tussen gezet, waarna de beginwaarden weer terug waren, met als verschil dat de BER van tuner 2 nu schommelt tussen 8 en 36.

De kwaliteit blijft in alle gevallen op 100%

In beide situaties heb ik geen storing op tuner 1, om het even welke zender ik kies, heeft dit te maken met het feit dat er veel minder mensen TV kijken rond 14.00u?

Het opgenomen fragment van VRT1 was goed, op twee massieve storingen na, die het beeld volledig in blokjes deed veranderen.
Eigenaardig genoeg was opname gemaakt had op zaterdag avond 18-10 rond 20.30u (Sing that song), storingsvrij en op de opname van 11-10 van hetzelfde programma was er van 80% van de uitzending niks overgebleven, blokjesbeeld en zo nu en dan ook geen geluid...

Ik moet zeggen, dat ik er onderhand geen soep meer van kan maken.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had dat niet vermeld, maar het opgenomen programma is dan ook gestoord
 
Kan het zijn dat je die zware storingen alleen op de drie NPO (HD) zenders krijgt?

Ook ik heb het probleem dat als ik iets opneem (dat is dan vaak van RTL4 of SBS6) dat de drie NPO HD-zenders in storing zijn. Het zijn dan geen blokjes, maar één grote kleurensoep en verstoort geluid. Zodra de opname stopgezet wordt óf als ik een tijdje naar een andere opname kijk, dan herstelt de situatie zich weer.

Ik heb het idee dat dit ontstaan is na de laatste software update.

De drie NPO zender zijn wel in niet-HD goed te bekijken, evenals alle andere zenders.

Ik zal inderdaad ook even de tuners controleren, want laatst wilde ik twee programma tegelijk opnemen. De opname van het programma dat als tweede startte is mislukt, omdat er geen signaal aanwezig zou zijn.
 
Ik zal m'n bekabeling nog eens nalopen, maar in verdenk eigenlijk de sterkte van het aangeboden signaal; ik heb een versterker tussen de aansluiting en de beide Humax' zitten (eentje in de kamer en eentje boven), waarvan ik de versterking traploos kan instellen.
Zodra de versterking onder driekwart van maximaal komt, hebben alle zenders massieve storing/vallen totaal weg.

Ik heb de signaal detectie gedaan terwijl er een opname liep en beide tuners dus in bedrijf waren.

Tuner 1 BER: 0 sterkte: 72%
Tuner 2 BER: 8 sterkte: 80% (VRT1 opgenomen)

Ter controle de versterker uit de signaalweg gehaald en alleen de Humax (IHDR 5050C) rechtstreeks aangesloten en hetzelfde verhaal nog eens gedaan.

Tuner 1 BER: 0 sterkte: 55%
Tuner 2 BER: 0 sterkte: 58% (VRT1 opgenomen)

Vervolgens de versterker er weer tussen gezet, waarna de beginwaarden weer terug waren, met als verschil dat de BER van tuner 2 nu schommelt tussen 8 en 36.

De kwaliteit blijft in alle gevallen op 100%

In beide situaties heb ik geen storing op tuner 1, om het even welke zender ik kies, heeft dit te maken met het feit dat er veel minder mensen TV kijken rond 14.00u?

Het opgenomen fragment van VRT1 was goed, op twee massieve storingen na, die het beeld volledig in blokjes deed veranderen.
Eigenaardig genoeg was opname gemaakt had op zaterdag avond 18-10 rond 20.30u (Sing that song), storingsvrij en op de opname van 11-10 van hetzelfde programma was er van 80% van de uitzending niks overgebleven, blokjesbeeld en zo nu en dan ook geen geluid...

Het aantal kijkers is niet van invloed op de kwaliteit van het ontvangen signaal.

Op welke frequentie zitten de zenders die problemen geven?
Als je een opname maakt en je kijkt op dat moment ook naar de betreffende zender, is het beeld dan wel altijd goed? Maar als je de opname terugkijkt het beeld slecht ? Hoe zijn de opnames als je de signaalversterker geheel weglaat ? (dat kan, 50% is meer dan genoeg)

Dat het terugdraaien van de versterker problemen geeft in tegenstelling tot het weglaten van de versterker is logisch gezien de versterkingsfactor meestal constant is maar bij het terugdraaien van de versterker het ingaande signaal verzwakt wordt (de versterkingsfactor gaat dus niet omlaag, het ingaande signaal wel). Dit verlaagd de signaal ruis verhouding.

VRT1 was ook in het analoge tijdperk bij ons een drama, net alsof het signaal niet sterk genoeg was, digitaal is het tegenwoordig marginaal beter.
In veel regio's was dit in het analoge tijdperk een bekend euvel en had te maken met dat de (analoge ether) ontvangst van de VRT bij Ziggo (en de voorlopers) vaak minder was dan (van bijvoorbeeld) VRT2 vanwege diverse redenen. Nu speelt dit geheel niet meer omdat de VRT (uiteraard) digitaal binnenkomt via glasvezel en DVB-T. Signaalproblemen op de VRT komen dus uitsluitend voor op niveau van de huisinstallatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een soortgelijk euvel, alleen bij mij is het de opname die (bij het afspelen) massieve storing te zien geeft, de zender(s) waar ik tijdens het opnemen naar kijk, hebben geen storing.

Vreemd genoeg betreft het maar een paar zenders; SBS6, VRT1 en zo nu en dan BBC1.

VRT1 was ook in het analoge tijdperk bij ons een drama, net alsof het signaal niet sterk genoeg was, digitaal is het tegenwoordig marginaal beter.

Ik zal m'n bekabeling nog eens nalopen, maar in verdenk eigenlijk de sterkte van het aangeboden signaal; ik heb een versterker tussen de aansluiting en de beide Humax' zitten (eentje in de kamer en eentje boven), waarvan ik de versterking traploos kan instellen.
Zodra de versterking onder driekwart van maximaal komt, hebben alle zenders massieve storing/vallen totaal weg.

Ik heb de signaal detectie gedaan terwijl er een opname liep en beide tuners dus in bedrijf waren.

Tuner 1 BER: 0 sterkte: 72%
Tuner 2 BER: 8 sterkte: 80% (VRT1 opgenomen)

Ter controle de versterker uit de signaalweg gehaald en alleen de Humax (IHDR 5050C) rechtstreeks aangesloten en hetzelfde verhaal nog eens gedaan.

Tuner 1 BER: 0 sterkte: 55%
Tuner 2 BER: 0 sterkte: 58% (VRT1 opgenomen)

Vervolgens de versterker er weer tussen gezet, waarna de beginwaarden weer terug waren, met als verschil dat de BER van tuner 2 nu schommelt tussen 8 en 36.

De kwaliteit blijft in alle gevallen op 100%

In beide situaties heb ik geen storing op tuner 1, om het even welke zender ik kies, heeft dit te maken met het feit dat er veel minder mensen TV kijken rond 14.00u?

Het opgenomen fragment van VRT1 was goed, op twee massieve storingen na, die het beeld volledig in blokjes deed veranderen.
Eigenaardig genoeg was opname gemaakt had op zaterdag avond 18-10 rond 20.30u (Sing that song), storingsvrij en op de opname van 11-10 van hetzelfde programma was er van 80% van de uitzending niks overgebleven, blokjesbeeld en zo nu en dan ook geen geluid...

Ik moet zeggen, dat ik er onderhand geen soep meer van kan maken.

Groeten, Jan.

Je moet dus zorgen dat die BER fouten verdwijnen want die zorgen voor problemen in het beeld. Zoals ziggoot13 aangeeft gaan testen zonder versterker.

Een versterker kan namelijk het signaal ook te veel versterken. Sterkte hoeft zeker geen 100% te zijn. Meestal is rond de 50 inderdaad ruim voldoende voor een goed beeld, zit hier zelf op 47%.

Het lijkt er op dat je versterker juist het tegenovergestelde doet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan