• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Storing telefoonverbinding, vraag over ledlampjes modem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter queenBee
  • Startdatum Startdatum
Q

queenBee

Hallo allemaal,

Zo rond februari had ik problemen met het analoge signaal van de tv, er is toen een monteur geweest en het bleek aan mijn kabels in huis te liggen. Zie: https://ziggoforum.nl/posts/488642/
Echter volgens forumgebruikers hier vonden zij de upstream modemwaardes (Aris) nogal hoog. Volgens de monteur is dat geen probleem.

TV is nu goed, maar wij hebben eigenlijk altijd wel zo af en toe problemen gehad met het bellen (sterker nog, toen de UPC monteur -zie vorige topic- voor de deur stond hebben ze van UPC ons willen bellen om dit kenbaar te maken, maar die verbinding werd toen verbroken). Nu zijn er de laatste tijd storingen geweest bij UPC (die worden niet altijd gemeld op de website). Dan kan er niet gebeld worden en is het tvsignaal ook weg.

Problemen zijn: mensen proberen ons te bellen, telefoon gaat aan hun kant gewoon over, maar bij ons rinkelt de telefoon niet zeg maar. Vanmorgen nog wilde ik bellen en werd halverwege het gesprek de verbinding verbroken. Opnieuw de hoorn opgepakt, het nummer ingedrukt maar hij ging niet over. Naar boven gegaan, om de tweede telefoon uit te proberen, ik hoor dan ook een beltoon, vervolgens weer naar beneden, en de telefoon ging toen wel over maar er is dan een hoop gekraak en geruis.

De monteur vertelde mij dat je dan op de ledjes moet letten, maar vanmorgen kon ik dat niet goed zien ivm lichtval van de zon.

Nu kijk ik net richting modem, zie ik dat er weer twee ledjes knipperen, nr vijf 6 en zes 7 vanaf boven gezien. De bovenste vier 5 branden continu. Ik heb de hoorn opgepakt van de telefoon, en na enkele seconden ging nummer 5 uit en begon nr. 6 weer normaal constant te branden.

Beide telefoons zijn nog gewone ouderwetse met druktoetsen en geen dect. Ze hebben geen aparte voeding.

Waar kan dit aan liggen?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel toestellen heb je in totaal aangesloten en wat is de totale aansluitfactor?
Zeker bij wat oudere toestellen kan het voorkomen dat je er hierdoor overheen gaat, dit levert vrij onvoorspelbare situaties op.

Een ander probleem wat je kunt hebben is dat er ergens sluiting ontstaat: Dit kan zijn in de stekkers van de toestellen of in de bekabeling.

Ook kan het zijn dat je UPC lijn (per ongeluk) in contact komt met een KPN kabel. Als dit het geval is zul je moeten nagaan waar de KPN kabel binnenkomt, hoe de toestellen onderling zijn verborgen en hoe de twee 'netten' van elkaar gescheiden moeten worden.
 
Ik heb twee toestellen aangesloten, totale aansluitfactor weet ik niet. Staat dit onderop de telefoon?

Ik heb één van de twee telefoons met stekker vervangen en een nieuwe kabel ertussen gezet, ik kan de andere telefoon ook nog losmaken.

KPN en UPC lijn zijn van elkaar gescheiden, dus daar kan het niet aan liggen.

Oh ja, iemand anders klaagde over het feit dat hij ons wilde bellen maar een nummer niet in gebruik of bereikbaar melding kreeg.

Kan ik al die mislukte verbindingen in het log van het modem terugvinden?
 
In de log van het modem kun je dat niet terugvinden helaas. De aansluitfactor staat bij oudere toestellen op een blauwe sticker (ministerie van verkeer en waterstaat)

Aansluitfactor.jpg
is een voorbeeldje van zo'n sticker (bron: wikipedia.)

Bij wijze van test kun je ook proberen tijdelijk 1 toestel aan te sluiten.
 
Inmiddels is het probleem enorm verergerd! Vanmorgen probeerde iemand te bellen, ik nam twee keer de telefoon op en hoorde niets. Dit was toen ik nog twee telefoons aangesloten had. Het modem resette zich.

Daarna één telefoon afgekoppeld, nadat iemand anders gebeld had en het gesprek beëindigd was resette het modem zich weer. Dan blijven weer het 5de 6de en 6de 7de led knipperen. Ik heb dan wel een beldtoon en kan gewoon bellen. Als ik dan nog een keer de hoorn van de haak haal en even wacht gaat led nr5 weer uit en blijft nr6 continu branden. Totdat het modem zich weer reset. Het modem reset zich ook spontaan als ik niet bel.

Daarna belde weer iemand anders en viel tijdens het gesprek weer de telefoon uit, waarna het modem zich dan weer reset! Aan een andere provider kan het niet liggen dus want het zijn steeds verschillende mensen die bellen.

Aansluitfactor van beide telefoons apart is 1,0. Is dit een probleem?

Ik kan nog de bekabeling naar de contactdoos controleren op kortsluiting of iets dergelijks.

-------------------------------
EDIT: Misschien overbodig om te vermelden maar ik wil even erbij vermelden dat Telefoon 1 en 2 op dezelfde poort van het modem zijn aangesloten, en zijn dus als het ware in serie zijn geschakeld.

Ik heb een eventlog van de laatste paar uren opgeslagen (helaas niet meer van de momenten dat de telefoon steeds uitviel eerder vandaag).
Deze komen herhaaldelijk voorbij, heeft waarschijnlijk niets te betekenen?
7/6/2011 17:35 1040100 6 TLV-11 - unrecognized OID
7/6/2011 17:59 20000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out
7/6/2011 17:59 20000300 3 Ranging Request Retries exhausted
7/6/2011 18:00 20000200 3 No Ranging Response received - T3 time-out

7/6/2011 15:55 5 4115 16 MTA TFTP: Successful xxxxxxxxxxx mtahostname.upc.nl/xxxxxxxxxxxxx
7/6/2011 15:55 5 4115 3 Voice Line State Change, Line Number = 1, Prev State = OOS, New State = IS xxxxxxxxxxxxx AALN/1:mtahostname.upc.nl/xxxxxxxxxxxxx
7/6/2011 15:55 5 4115 26 MTA PROV: Successful!
 
queenBee zei:
Aansluitfactor van beide telefoons apart is 1,0. Is dit een probleem?
Nee, geen probleem want dat is amen een aansluitfactor van twee en je mag tot 5 gaan.
Ga je aan, of over die grens van 5 krijg je vooral uitval tijdens het overgaan van het belsignaal.
Meestal geen uitval tijdens een gesprek.

Ik denk dat je het beste contact kunt opnemen met UPC en die de zaak laat uitzoeken.
 
Dank zover allemaal. Ik wil nog even het volgende vermelden (ik post het ook voor het webcareteam):

-Ik heb de telefoons één voor één direct op het modem aangesloten, maar die blijft zich resetten. Gebeld hebben we er niet mee, dus ik kan ook niet zeggen of de gesprekken nu wel uitvallen. Frappante is wel dat net voordat de lijn wegvalt, wij vaak de andere wel kunnen horen, maar zij ons niet.

-Ik heb nog eens goed naar de ledjes gekeken, en zie dat led nr6 en 7 knipperen (ipv de eerder genoemde 5 en 6), waarbij ledjes 1 t/m 5 continue branden maar als ik de hoorn op neem of meestal na een tijdje gaat led nr.5 en 7 weer uit en blijft nr. 6 voor Tel1 branden (we gebruiken geen internet).

-Ongeveer 6 weken geleden is tot twee maal toe onderhoud gepleegd aan de wijkcentrale, wellicht dat dit er ook mee te maken heeft?

-Dit zijn de laatste modemwaardes:
RF Parameters
Downstream
Freq/Power: 314.750 MHz -3 dBmV
Signal to Noise Ratio: 34 dB
Modulation: QAM256
Upstream
Freq/Power: 44.000 MHz 55 dBmV
Channel Type: DOCSIS 2.0 (ATDMA)
Symbol Rate: 5120 kSym/sec
Modulation: QAM16

Status
System Uptime: 0 days 4h:13m:22s
Computers Detected: 1
CM Status: Telephony-AC Power Iso OFF Reg Complete
Time and Date: WED JUL 06 20:08:57 2011

Ik meen dat 55dB het maximum was? En -3dB bij downstream vind ik een rare waarde. Zoals in de vorige thread over het tvprobleem vertelde de monteur dat er geen probleem was met de modemwaardes destijds, terwijl de meesten hier toch anders over denken?

Ik zal contact opnemen met Nesta-UPC.
 
- 3 dB is voor de downstream is niet optimaal, maar valt prima binnen het werkingsbereik.
SNR van 34 dB is ook goed.
De upstream van een Docsis 2.0 modem mag maximaal 55,2 dB zijn (cijfers achter de komma kan je echter niet zien), dus 55 is inderdaad aan het maximum. Een kleine variatie en je gaat over het maximum met problemen ten gevolg.
 
Ok, dankje.

Vanmorgen kon er helemaal niet meer gebeld worden, modem resette zich constant en kwam niet verder dan led2, 3 of 4. Soms bleef zelfs led2 alleen maar knipperen. Nu ineens werkt het modem wel weer, maar voor hoelang?
 
Jammer dat noch Nesta-UPC, noch Jordy-UPC reageren om mijn PM. :-\
 
Terug
Bovenaan