• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Storing op TV - normale signaalwaarden TM520B?

C

chellob52

Hallo,

in het verleden heb ik Chello Classic gehad maar was overgestapt naar ADSL. Ik wilde recentelijk gaan upgraden naar ADSL2+ echter door de afstand tot de centrale en de slechte kwaliteit van m'n telefoonlijn bleek upgraden niet mogelijk. Nu ben ik dus weer terug bij Chello en heb het Extreme abonnement afgesloten en gisteren het modem opgehaald bij het UPC center.

Vandaag alles aangesloten en de verbinding werkt (zit boven de 1,5Mb/sec) echter ik heb een vermoeden dat er iets mis is met het UPC signaal. Onderstaande waarden heb ik uitgelezen in het modem (Arris TM520B):

Downstream
Freq/Power: 634.750 MHz -18 dBmV
Signal to Noise Ratio: 28 dB
Modulation: QAM256

Upstream
Freq/Power: 34.096 MHz 58 dBmV
Channel Type: DOCSIS 1.x (TDMA)

Symbol Rate: 2560 kSym/sec

Modulation: QAM16

Ik heb een aantal berichten op dit forum bekeken en het artikel over de modem signaalwaardes. Reden dat ik e.e.a. niet vertrouw is dat ik nu dus storing heb op m'n TV: het zijn enkele horizontale lijnen die af en toe door het beeld komen net alsof er een ander (slecht ontstoord) electrisch apparaat wordt ingeschakeld dat stoort op de tv. De storing is op bijna alle zenders te zien.

Door het modem af te koppelen verdwijnt de storing weer. Ik heb vanuit m'n Chello Classic verleden een AOP van het merk Tratec, model TRPR-10/MI-FF/60 welke een TV uitgang en een data uitgang heeft. Op de data uitgang heb ik nu dus weer de TM520B aangesloten d.m.v. de bijgeleverde kabel (0,5 m) met F-connectors. Ik gebruik dus niet de meegeleverde splitter - signaal is immers al gesplit en ik zou alleen nog maar meer demping krijgen van die splitter. Voorheen gebruikte ik de data uitgang niet en had deze afgesloten met een terminator.

Hoewel ik altijd al een vermoeden heb gehad dat de kwaliteit van het Tv/Radio signaal minimaal was, heb ik e.e.a. nooit door UPC laten nakijken aangezien de meeste zenders redelijk beeld gaven (let wel: aansluitingen zijn gedaan met onderdelen van goede kwaliteit, 75Ohm kabel, metalen connectors etc/).

Iemand een idee of bovenstaande waarden normaal zijn (niet volgens de berichten hier gepost) en waar dit eventueel op zou kunnen duiden? Is dit iets wat UPC zou kunnen/moeten beantwoorden?

Thx
 
Volgens mij zit je aan de ondergrens van de waardes van de signaalsterkte, zie https://chelloo.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=28.

Als mogelijke oplossingen:
heb zelf ook zo splitter gehad maar er zat te veel demping op, nieuwe cai wcd plaatsen.
een de UPC-splitter/versterker FDU-44 of de BDA-01 bij UPC bestellen (gratis).

Ik heb hier beide splitter/versterker, mijn voorkeur gaat naar de FDU-44 (groene coax direct erop gemonteerd)
 
Freq/Power: 634.750 MHz -18 dBmV

Deze is niet goed, deze ligt meestal tussen de -4 en de +4 dan is het signaal goed.
Omdat deze zo laag is , moet het modem extra power geven om zijn signaal weg te sturen, hierdoor komt er wat retour signaal in je TV terecht wat die strepen veroorzaakt. Meestal is dit in combinatie met een slechte TV versterker. Probeer de modem eens rechtstreeks op het AOP dus zonder splitters en geef de waardes dan nog eens door. Als ze dan nog zo slecht zijn is waarschijnlijk het AOP of de Modem niet helemaal goed.
 
Downstream
Power: -18 dBmV moet zijn tussen de -12 en de +12, te laag dus
Signal to Noise Ratio: 28 dB 28 is het minimum
Upstream
Power: 58 dBmV 58 is het maximum

UPC bellen en probleem doorgeven en vooral vragen of ze het modem uitlezen (signaalsterkte).
Het kan zijn dat ze verster/splitter opsturen, maar ik denk dat ze een monteur moeten sturen om de zaak na te kijken. Het lijkt mij eerder buiten te zitten.
 
Men zal een Afmaken DHZ voor je inplannen. Dit kost € 49,-. Wanneer blijkt dat je modem defect is of dat de wandcontactdoos niet in orde is of dat het signaal gewoon brak is worden deze kosten weer gecrediteerd.
 
pa3eia zei:
Volgens mij zit je aan de ondergrens van de waardes van de signaalsterkte, zie https://chelloo.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=28.

Als mogelijke oplossingen:
heb zelf ook zo splitter gehad maar er zat te veel demping op, nieuwe cai wcd plaatsen.
een de UPC-splitter/versterker FDU-44 of de BDA-01 bij UPC bestellen (gratis).

Ik heb hier beide splitter/versterker, mijn voorkeur gaat naar de FDU-44 (groene coax direct erop gemonteerd)

de TRPR-10 is geen WCD maar het AOP zelf met 2 uitgangen: TV/Radio + data. Het modem zit rechtstreeks op de data uitgang aangesloten. Het veranderen van het AOP lijkt mij een zaak van UPC. Het AOP (de Tratec TRPR-10) is een paar jaar terug voor mijn Chello Classic abonnement door UPC geinstalleerd en is 'verzegeld' met een loodje dus lijkt mij niet dat ik die er zomaar af kan slopen.... Kan best zijn dat die Tratec TRPR-10 demping geeft maar dan zie ik graag dat UPC e.e.a. vervangt (AOP is eigendom van UPC en de AV staan niet toe dat ik het AOP verander).
 
Roborob69 zei:
Freq/Power: 634.750 MHz -18 dBmV

Deze is niet goed, deze ligt meestal tussen de -4 en de +4 dan is het signaal goed.
Omdat deze zo laag is , moet het modem extra power geven om zijn signaal weg te sturen, hierdoor komt er wat retour signaal in je TV terecht wat die strepen veroorzaakt. Meestal is dit in combinatie met een slechte TV versterker. Probeer de modem eens rechtstreeks op het AOP dus zonder splitters en geef de waardes dan nog eens door. Als ze dan nog zo slecht zijn is waarschijnlijk het AOP of de Modem niet helemaal goed.

ik denk zelf ook aan de signaalsterkte. Modem zit echter al rechtstreeks op het AOP met een kabel (uit het installatiepakket) van ca. 0,5 meter; de TRPR-10 is een splitter die door UPC is geinstalleerd in het verleden (tbv Chello Classic) en zit op de groene Coax kabel die van buiten komt. De TV uitgang van de TRPR-10 gaat met COAX-12 kabel (3 meter lengte) + metalen Hirschmann connectoren rechtreeks naar de televisie/radio.
 
Johnny54 zei:
Downstream
Power: -18 dBmV moet zijn tussen de -12 en de +12, te laag dus
Signal to Noise Ratio: 28 dB 28 is het minimum
Upstream
Power: 58 dBmV 58 is het maximum

UPC bellen en probleem doorgeven en vooral vragen of ze het modem uitlezen (signaalsterkte).
Het kan zijn dat ze verster/splitter opsturen, maar ik denk dat ze een monteur moeten sturen om de zaak na te kijken. Het lijkt mij eerder buiten te zitten.

mee eens, ik ga contact met UPC opnemen.
 
Terug
Bovenaan