• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Storing op aantal kanalen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter gijoy
  • Startdatum Startdatum
G

gijoy

Ik ben pasgeleden overgestapt naar een zakelijk internet abonnement, 60/6mbit en maak gebruik van de DVB-c tuner in mijn TV's om digitale tv te ontvangen (dus geen ci+ module).
Helaas stoort het bij de HD zenders (1-2-3) en een aantal SD kanalen, met name Discovery en meen National Geografic.

Bij de overstap naar zakelijk zou een upc monteur langskomen dus die heb ik daar naar laten kijken, die heeft het signaal doorgemeten. Eerst had die wat opmerkingen over het signaal (was wat hoog zei die) maar daarna vond die het toch wel goed. Hij heeft het UPC AOP (type: vierkant kastje met radio en tv uitgang) opnieuw aangesloten en daarna met zijn coax kabeltje rechtstreeks op mijn TV aangesloten, waarna het signaal nog steeds stoorde. De conclusie was dat het aan de ingebouwde tuner van mijn tv (Panasonic Viera TX-L42E6E) moest liggen of aan de 4G.

Voordat ik terugging naar de winkel wilde ik toch eerst even zelf testen en heb met een kant-en-klare coax kabel die ik volgens mij ooit eens bij een upc installatie pakket heb gehad hem rechtstreeks op het AOP gezet. Het signaal was gelijk goed. Deze kabel is ook van een beduidend stevigere kwaliteit dan die de monteur mee had trouwens. Zodra ik de WCP-3 ertussen zet gaat het fout.

Ik heb geprobeerd de WCP-3 ertussen uit te halen en de internet f-connectortje in de 3-weg splitter te doen bij de tv's. Ik heb namelijk alle coax kabels uitgerust met f-connectors. Het HD-signaal is dan beduidend beter, maar nog niet helemaal storingsvrij. Discovery is ook beduidend beter met af en toe wat artefacts, maar geen gekraak meer. Alleen geloof dat het problemen opleverde met mijn modem.

Het AOP lijkt me een soort splitter te zijn, waarop ook weer zo'n WCP-3 splitter zit. Is dat niet gewoon de reden van de problemen en heeft UPC daar niet gewoon wat anders voor? Sprak net iemand aan de telefoon vanwege de internetproblemen die inmiddels verholpen zijn en hij vond dat ik het beste een nieuwe WCP-3 splitter kon kopen ergens. Ik ben alleen bang dat dan het probleem niet verholpen is.
 
Even kijken of ik het goed heb.
In de AOP heb je een MCP-03 daaraan een coaxkabel naar de modem en een coaxkabel naar een 3 voudige splitter waaraan de kabels naar de Tv's.

Als je zoveel apparaten wil aansluiten heb je normaal gesproken een versterker nodig.
Bv een Tratec FDU-44, of beter een Tratec FRA725
Beide hebben 4 uitgangen en sluit je rechtstreeks aan op de AOP (de mcp-03 laat je dus weg).
Je kunt alles op de versterker aansluiten.

Als coaxkabel is Hirschmaan koka799 een van de beste.
 
Situatie klopt, heb nu alleen de 3weg splitter vervangen voor een 2weg splitter (VQ1002) die ik nog ergens vond. Hij stoorde nu minder, maar kwaliteit signaal ligt nog slechts rond de 65%. Sterkte is 100%.
Ben net alle zenders bij langs gegaan en hij geeft bij de zenders die tussen de 132 en 188 mhz zitten een lagere kwaliteit signaal aan, zo tussen de 65 en 80%. De rest zit op 100% of er tegenaan.
Zodra ik de MCP-03 er tussenuit haal springt de kwaliteit met 20% omhoog.

Je zegt dat internet rechtstreeks op de versterker kan, dan kan het dus ook rechtstreeks op de splitter maar enkel met risico dat signaal te slecht is?

Alle kabels die in huis liggen zijn koka799, de kabels zijn aan 1 kant voorzien van een f-connector en aan de andere kant met stekkertjes van metaal alleen niet van hoge kwaliteit. Zal eens kijken of ik die van Hirschmann kan vinden, die moet nog ergens liggen.
 
De MCP-03 is niets anders als een splitter.
Het radiosignaal word onveranderd doorgevoerd naar de radio uitgang en het Tv signaal word in tweeën gedeeld. (voor de uitgangen Tv en data)

Iedere tweewegsplitter verzwakt het signaal met ± 3,5 dB per uitgang en iedere 3, of 4 weg splitter met ± 7 dB per uitgang.
De MCP-03 gaf dus een verzwakking van 3,5 en jouw 3-weg splitter daar nog eens 7 bovenop.
Totaal dus ruim 10 dB en daarom slecht beeld.
 
Ok helder, ik dacht dat een 3 weg splitter efficienter zou zijn dan 2 2wegsplitters maar niet dus.


Maar ik begin er steeds minder van te snappen met het signaal, ik kom rechtstreeks met een hoge kwaliteit kabel tot 65% op NLD 1 en 2. Alleen is het beeld dan soms storingsvrij dus leek het ok toen ik topic maakte. Alles boven de 190 MHZ heeft een zeer goed signaal.
Ik kan wel een versterker gaan kopen, maar als het al slecht is voor het uberhaubt gesplit is dan schiet dat toch niet op?

Ik vraag me toch af hoe goed die monteur alles gemeten heeft eigenlijk.
 
Nu begrijp ik er helemaal niks meer van.

TV woonkamer krijg ik nog steeds niet goed op de frequenties tussen 130 en 190, kwaliteit max zo'n 60%. Niet als ik hem rechtstreeks in de MCP-3 doe en niet via mijn 2weg splitter.
Afstand WK-tv naar AOP is ongeveer 5 meter en KOKA799 loopt door kruipruimte.

De slaapkamer, zelfde type tv maar 32", heeft halverwege een tijdelijke koppeling met fconnectors op een extra 3-weg splitter! (Moet nog even een 1 op 1 koppeling kopen). Ik test frequenties erop en kwaliteit 100% en sterkte rond de 90%.
Dacht even dat de UPC monteur toch gelijk had met de defecte WK tv-tuner, maar voor zekerheid toch even wat geprobeerd:

Ik lus met 2x5 meter coax kabels (1 van de Action nota bene) die ik in elkaar steek vanaf de SK-tv aansluiting naar de WK-tv en kwaliteit nog steeds 90%+ en sterkte 85%!!

In de 2weg splitter de snoeren omgedraaid en resultaat bleef hetzelfde.

Totaal onbegrijpelijk voor me.. de opstelling met allerlei koppelingen en een 'overbodige' 3 weg splitter geeft een redelijk resultaat en de rechtstreekse opstelling op ongeveer 5 meter afstand wil het gewoon niet goed doen.

Om uit te sluiten dat er rond de vloer een storingsbron zit heb de 2x5 meter ook bovenlangs geprobeerd en rechtstreeks in de MCP-03 gestopt en onhandig snoer van grond gehouden. Had geen effect.
 
Ik heb zelfde maar dan met een ET60E van panasonic, krijg zowel 124 als 140mhz met geen mogelijkheid goed, dus op die 2 frequenties dus om de x min. een ber en blokjes.

Bijde tv's gebruiken zelfde firmware en dus zelfde SOC(system in chip) en zelfde Tuner.
 
Terug
Bovenaan