Storing door onderhoud

Berichten
173
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Gisteren (09 mei) had ik ineens geen Ziggo-signaal meer.
Even spieken op mn Ziggo-router maakte duidelijk dat alle Docsis-chammels 0dB waren.

Dus ik belde Ziggo.
Reactie Ziggo bel/chat-robot;
ivm onderhoudswerkzaamheden in uw wijk kan er een storing zijn,
Wilt u door een SMS op de hoogte gehouden worden op de status van de storing, geef dan nu uw tel.nr. op.

Een collega vroeg ik om de storing-status op de Ziggo-site op te zoeken.
Daar was te lezen:
- Werkzaamheden
- Sinds zondag 10-04 om 20:50
- Wat is er aan de hand: Op dit moment worden er werkzaamheden uitgevoerd waardoor je mogelijk geen gebruik kunt maken van de diensten van Ziggo.
- Verwachte oplostijd: rijdag 13-05 om 16:00.

Dus volgens de Ziggo-info was de storing bekend en moest ik maar 4 dagen wachten, dan zou alles wel opgelost zijn.

Dat voelde niet goed.... een storing die 5 dagen zou gaan duren...
en mijn dorp is niet groot en heeft maar 1 zendmast met een PoP in de nabijheid.
Dus ik ben daar vanochtend naar toe gereden.
Bij aankomst zie ik 3 Ziggo-auto's met de monteurs in het zonnetje op een tuinstoel, te genieten van hun lunch.
Dus ik sprak ze aan en gaf aan dat ik sinds gisteren een storing had.
Volgens hen zou dat niet moeten kunnen want ze deden alleen maar vervangend onderhoud en hoogout was een kortstondige hik mogelijk.
1 van de mannen vroeg mn postcode en die gaf ik.
Zn reactie: "in de straat hebben we niets gedaan behalve voor dat appartementencomplex".
Waarop ik aangaf... "En ja, daar woon ik dus".
Toen ging er bij een monetur een lichtje branden....
"Daar heb ik gisteren wel iets omgezet, maar dacht dat dat was opgelost."
Hij klikte verder op zn laptopn en zei.... "dan zou het nu weer moeten werken,
en zou u dan ook tegen uw buurman willen vertellen dat het nu weer werkt?"
En ja... bij thuiskomst bleek alles weer te werken.
Mijn bezoekje aan de PoP en de aanwezige monteurs had dus zn vruchten afgeworpen.

Maar toch heb ik nav deze casus enkele vragen:
1) Ziggo lijkt z'n storingsinfo/meldingen goed op orde te hebben maar in deze casus zie je eigenlijk dat dat eerder een nadeel is dan een voordeel.
Juist doordat er onderhoudswerkzaamheden bekend waren, werd niet duidelijk dat er een ander/tweede probleem speelde.
Kortom"De storingsinfo van leveranciers is handig maar vertrouw er vooral niet geheel op en blijf vooral je eigen hersens gebruiken !

2) Locatiebepaling
De Ziggo bel/chat-robot gaf aan: "ivm onderhoudswerkzaamheden in uw wijk..."
Hoe wist die computer mijn wijk ? Want ik belde met mn KPN-smartphone en de bel/chatrobot had niet om eem klantnr of postcode gevraagd.
En ja, wellicht kreeg die robot mijn tel.nr binnen, welke idd ook in de Ziggo-klantendatabase voorkomt...
maar waarom vraagt die chatrobot dan je nummer als je aangeeft op de hoogte gehouden te willen worden mbv SMS.
 

Bijlagen

  • Ziggostoring20220509.jpg
    Ziggostoring20220509.jpg
    46,6 KB · Weergaven: 114
maar waarom vraagt die chatrobot dan je nummer als je aangeeft op de hoogte gehouden te willen worden mbv SMS.
Nummer waarmee je belt hoeft natuurlijk niet hetzelfde nummer te zijn waarop je een sms wilt ontvangen.
Denk bijv. aan een een vaste telefoon op de zaak of gewoon thuis of een telefoon van de buren...noem maar wat.
 
De Ziggo bel/chat-robot gaf aan: "ivm onderhoudswerkzaamheden in uw wijk..."
Hoe wist die computer mijn wijk ? Want ik belde met mn KPN-smartphone en de bel/chatrobot had niet om eem klantnr of postcode gevraagd.
Het lijkt mij dat die chatbot echt op postcode werkt. Meestal wordt daar naar gevraagd tijdens zo'n gesprek.
Het zou ook kunnen dat je je postcode eerder al eens hebt opgegeven op de ziggo website, op een andere pagina. Dit wordt dan opgeslagen in een cookie. Hier zou de chatbot ook gebruik van kunnen maken.
En ze zouden ook locatie bepaling kunnen gebruiken, daar is geen telefoonnummer voor nodig. Mogelijkheden genoeg.

Het probleem dat je hier hebt beschreven is inderdaad wel apart, maar toch zie je dat vaker. Als er ergens onderhoud is (een change) dan gaat er wel eens iets mis. Alleen is het dan niet handig dat je door zo'n melding van 5 dagen onderhoud gewoon niet geholpen wordt. Goed dat je zelf de monteurs hebt kunnen spreken!
 
…Alleen is het dan niet handig dat je door zo'n melding van 5 dagen onderhoud gewoon niet geholpen wordt. …
Ik heb iets soortgelijks gehad, na een grote wijkstoring. Nadat de storing volgens Ziggo opgelost was, bleven de problemen bij mij bestaan. In mijn geval kreeg de router geen IP adres meer van Ziggo, waardoor het internet niet bereikbaar was.

De helpdesk bleef maar beweren dat de verbinding met mijn modem goed was. (Dat klopte natuurlijk, want het probleem zat in hun DHCP server) Het probleem lag volgens de helpdesk dus bij mij en had niets met de storing van doen, want die was opgelost. En omdat de storing bij mij was moest ik een monteur inplannen bij mij thuis, wat drie dagen zou duren.
Dus een monteur ingepland waarbij ik bij voorbaat wist dat hij voor niets zou komen en het alleen drie dagen langer zou duren voordat Ziggo de naweeën van hun storing ging oplossen. Uiteindelijk bleek de monteur slimmer dan de helpdesk en belde 3 dagen voor de afspraak dat hij het probleem in de centrale opgelost had.

Voor mij was deze ervaring de reden om een zakelijk abonnement te nemen omdat Ziggo zich dan verplicht om binnen 24 aan een oplossing te werken als er een storing is. En niet eerst na 72 uur een monteur langs stuurt.
 
Terug
Bovenaan