• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Stippellijn boven in beeld bij diverse zenders

  • Onderwerp starter Onderwerp starter m.lange75
  • Startdatum Startdatum
M

m.lange75

Heb zins kort een cisco hddvr maar heb nu te maken met linksboven een stippellijn die halverwege het beeld stopt.
De tv producent wijst naar upc en upc maar film1 je snapt het al het probleem is niet opgelost.
wat te doen.
 
De beeldverhouding/ aspectratio instelling van je tv veranderen wil wel eens helpen.
 
Dit kun je zeer waarschijnlijk oplossen met een instelling in je tv.
De HDMI input beeldinstelling waar de box op zit staat nu waarschijnlijk ingesteld op volledig, dwz alle beeldpunten worden getoond.
Deze instelling is ideaal voor pc gebruik (anders zou bijvoorbeeld de taakbalk onder in het scherm weg kunnen vallen), maar niet voor tv signalen.
Je "ziet nu meer" dan alleen de film.

"Mijn tv" heeft een optie "beelregeling - beeldbereik" waarmee je dit kunt instellen, of het bij jouw tv ook zo heet.. goede vraag.. maar zoek het in ieder geval in de beeldinstellingen hoek..(dit is een andere optie als de standaard beeldverhouding/aspectratio instellingen)

suc6
 
Zie het topic:
https://ziggoforum.nl/topics/22782/

De stippellijn is bijna 100% zeker een WSS-lijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat andere topic is al een eeuw oud
Ik heb het ook bij sommige zenders tamelijk irritant
De meeste zenders(hd zowieso) zijn echter goed dus het ligt niet aan de instellingen op mijn box en of tv
En ik ga geen goede zenders verkrachten door bijvoorbeeld overscan aan te zetten
Een oplossing tja geen idee(hier zijn het een paar sd zenders en, heel soms een uitzending op een zender waar normaal alle sperfect is.
Mischien ligt het toch op een of andere mannier aan de uitzending/film die op een of andere mannier verkeerd word aangeleverd???
 
johnsmeets zei:
Dat andere topic is al een eeuw oud

Vorige week hier ook al aan de orde geweest.
https://ziggoforum.nl/posts/453620/

Er komen steeds meer TV's waarbij je pixel by pixel weergave aan kan zetten..
Dus meer mensen gaan er weer last van krijgen.

Vorige week ook al aangegeven dat bij canaal digitaal hetzelfde probleem was.
Maar nu is het weer op een aantal zenders verdwenen.
https://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1905018/Re_wit_zwarte_stippellijn_bove#Post1905018

Geef maar weer eens duidelijk aan dat het pure onkunde is.
Verkeerd ingestelde apparatuur door de Nederlandse Amateur Technici.(N.A.T.)


p.s. dit onderwerp heeft niks met HD te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1080i is natuurlijk ook de eerste resolutie wat zonder overscan kan worden weergeven.
Het probleem komt alleen naar voren als men andere resoluties binnen het 1920x1080 kader gaat plaatsen.
Hij kan dan simpelweg niet anders dan alle informatie incl de bovenste beeldlijnen weergeven.
Het beeld gebruikt van de 625 PAL lijnen er maar 576. De rest is voor dingen als data synch, captioning, teletext enz. Waarschijnlijk gaat men zelf het beeld opblazen om dit te ondervangen. En de ene doet dat wat effiencienter dan de andere. Of ze zijn het vergeten, of het maakt ze niet echt veel uit.
Of je zet overscan alleen uit als je een blu-ray kijkt!

Je kan je overigens ook afvragen of we wel willen dat men gaat lopen rommelen met het origineel.. ??? ;)
 
coco zei:
Geef maar weer eens duidelijk aan dat het pure onkunde is.
Verkeerd ingestelde apparatuur door de Nederlandse Amateur Technici.(N.A.T.)


p.s. dit onderwerp heeft niks met HD te maken.

Zoals ik al eeder zei als jij het beter kan waarom ga je daar niet werken dan, want je zit weer lekker alles aftekraken, of jij het beter kan?
 
Devil-Strike.net zei:
Zoals ik al eeder zei als jij het beter kan waarom ga je daar niet werken dan, want je zit weer lekker alles aftekraken, of jij het beter kan?
Hij heeft gewoon gelijk. Denk maar eens na, als je nu een SD zender pakt met deze 'stippels' en je zet overscan aan om er vanaf te komen (je mist dan dus beeldinfo en scherpte!!!) dan is het even opgelost, maar zodra je zapt naar een native HD zender, wil je die overscan dus weer UIT zetten...

Dus je wordt nu gedwongen om te kiezen:
- WEL lijntjes met SD, en goed pixel-by-pixel HD materiaal
- GEEN lijntjes met SD door overscan aan te zetten maar dan ga je ook HD croppen en resolutie en beeldkwaliteit missen...

Ik kies voor het eerste. SD materiaal is toch per definitie ondergeschikt, het ziet er toch al niet uit in vergelijking met HD, dan kunnen die paar lijntjes er ook nog wel bij... maar mooi is het niet.
 
jowi zei:
Hij heeft gewoon gelijk. Denk maar eens na, als je nu een SD zender pakt met deze 'stippels' en je zet overscan aan om er vanaf te komen (je mist dan dus beeldinfo en scherpte!!!) dan is het even opgelost, maar zodra je zapt naar een native HD zender, wil je die overscan dus weer UIT zetten...

Dus je wordt nu gedwongen om te kiezen:
- WEL lijntjes met SD, en goed pixel-by-pixel HD materiaal
- GEEN lijntjes met SD door overscan aan te zetten maar dan ga je ook HD croppen en resolutie en beeldkwaliteit missen...

Ik kies voor het eerste. SD materiaal is toch per definitie ondergeschikt, het ziet er toch al niet uit in vergelijking met HD, dan kunnen die paar lijntjes er ook nog wel bij... maar mooi is het niet.

Leuk dat die gelijk heeft, maar om alles en iedereen amateur tenoemen slaat nergens op, maarja dat is coco die denkt dat hij alles wel goed en beter kan.
 
Terug
Bovenaan