• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Standby nieuwe tv`s

  • Onderwerp starter Onderwerp starter dinkys
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

dinkys

Een tijdje terug heb ik in een ander gedeelte van het forum een vraag gesteld waar ik graag hier op terug wil komen.

Mijn huidige tv is 8,5 jaar oud.
De tv wordt weinig gebruikt daarom wil ik de stekker na gebruik uit het stopcontact halen, maar ik wil niet alle zenders kwijt zijn.

Daarom heb ik een mail gestuurd naar diverse fabrikanten:

Panasonic: Nog geen reactie

Salora: Al is de stekker er lange tijd uit geweest de zenders en instellingen blijven behouden.

Philips: Zelfde antwoord als Salora

Samsung: Na het verwijderen van de stekker zijn alle zenders en instellingen weg.

Akai: Wanneer u de stekker uit de wand contactdoos haalt dan zal de tv wel een redelijke tijd zijn ingestelde zender onthouden. Dit is ongeveer een week of 2 á 3. Daarna zullen de zenders er wel uit gaan.Wanneer u de stekker uit de wand contactdoos haalt dan zal de tv wel een redelijke tijd zijn ingestelde zender
onthouden. Dit is ongeveer een week of 2 á 3. Daarna zullen de zenders er wel uit gaan.


Ik heb een aantal mooie tv`s gezien, maar ik heb geen zin om alles telkens opnieuw in te stellen. Waar kan ik een dergelijke vraag beter stellen dan op een forum. :wink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf een Samsung. Als ik twee weken op vakantie ga haal ik altijd de stekker van de tv eruit.
Bij terugkomst staan nog steeds alle instellingen erin als ik de spanning er weer op zet.
 
Ben 4 weken op vakantie geweest. Hele audio/video gebeuren van de stroom geweest.
Sony tv had nog alle tv zenders, home cinemaset (JVC) had nog alle radiozenders. TV op slaapkamer (vestel) had ook nog alle zenders.

Tegenwoordige tv's hebben een ander soort geheugen dan oudere. Oudere tv's hebben meestal een backup-batterij voor het geheugen. Maar heel vaak is na enkele jaren die batterij kapot.
 
Je krijgt van mij een iets ander ander antwoord dan je wellicht zou verwachten.

De huidige generatie tv's gaat zeer zuinig om met energie. Zeker in de stand-by, gebruiken ze over het algemeen minder dan 0,3 watt (watt dus niet Kilowatt). Vergelijk dat eens met het gebruik van je koelkast, je computer of zelfs een spaarlamp. In principe zou je er dus over kunnen denken om het apparaat gewoon aan het stroomnet te laten als je niet al te lang niet kijkt.


Als je lange tijd afwezig bent moet je uiteraard het toestel volledig ontkoppelen van zowel stroom als antenne.


En ook al zou een tv de instellingen verliezen. Het scannen van de digitale kanalen gaat zeer snel. Binnen een minuut zitten de kanalen er weer in. Het opnieuw invullen van je favorieten kost natuurlijk meer tijd.

Analoge zenders scannen duurt natuurlijk veel langer.


Verder neem ik aan dat je een zeer zuinige tv wilt kopen. Men heeft bedacht dat het handig zou zijn de apparaten van een energie-label te voorzien. Maar een tv met een A-label is niet altijd zuiniger dan een met een B-label. In mijn geval gebruikt mijn B-label tv minder. De B-label is namelijk kleiner. Maar dat betekent niet dat kleine tv's altijd minder gebruiken dan grote tv's. Ook bij hetzelfde merk.


En tenslotte. Mijn ervaring is dat mijn Samsung tv zijn instellingen minstens 14 dagen onthoudt.


>>
 
Bedankt voor alle reaties.

Ik heb de begin post aangepast ivm reactie van Akai.

Ik gebruik de tv ongeveer 1x per 2 maanden. Als de zenders (in mijn geval) analoog weg zijn kan ik de zender waar ik naar wil kijken gewoon even snel opzoeken. Hoe ik bovenstaande recties lees zullen de instellingen zoals geluid en kleur gewoon behouden blijven?

Zijn er ook led tv`s (19 inch) waarbij ik de tv wel kan uitzetten, dus zonder dat er een rood lampje blijft branden.

Bij alle tv`s die ik op mijn lijstje heb staan blijft het rood lampje branden, maar er is 1 tv waar ik het niet zeker bij weet en dat is de Panasonic TX-L19X5E.
 
standby nieuwe tv's

Hallo, ik heb een philips led tv en deze heeft een aan/uit knop, echter ik heb deze boven staan op de slaapkamer en gebruik daarom een standby killer. Met de afstand bediening zet je de TV uit, rode lampje blijft branden omdat er nog stroom op staat. na enkele seconden sluit de standby killer de stroom af ( stekker van de tv zit in de stekkerdoos van de standby killer en deze zit weer gewoon in het stopkontakt) lampje op de tv gaat uit. Als je de tv weer aan wilt zetten druk je op de philips afstand bediening, hier mee wordt de standby killer weer actief en gaat het rode lampje op de tv weer branden, de tv staat nu weer in de standby. Nogmaals drukken op de afstand bediening en de tv gaat aan. De standby killer werkt op alle afstandbedienbare apparaten.:)
 
Helaas verbruiken die dingen ook stroom, soms nog meer dan een moderne TV in stand-by.
 
verbruik is 0,25 watt,erg laag dus, maar wat ik belangrijk vind is dat er op de tv geen stroom blijft staan i.v.m. brandgevaar.
 
Wellicht fikt je "standby killer" nog eens uit. Van de regen in de drup, ik zou zo'n ding niet aanschaffen in ieder geval.
 
Ik denk dat zo'n standby killer vergelijkbaar is met een tijdschakelaar, die vliegen niet zo snel in de brand volgens mij. De kans dat een tv in de brand vliegt is ieder geval groter.

Edit:
Waarschijnlijk is dit 'm: https://www.bespaarbazaar.nl/standby-killer-p-420.html

Ik ga er één kopen, lijkt me handig. Je bespaart ook gelijk energie en verkleind risico op brand.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan