• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Splitter

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Eduardo M
  • Startdatum Startdatum
E

Eduardo M

Hallo,

Ik ben voornemens over te stappen naar het alles-in-een pakket van UPC en heb daarover een vraagje:
In de gebruiksaanwijzing zie ik dat er een splitter wordt meegeleverd ten behoeve van de installatie.
Nu zit er in mijn meterkast al een splitter omdat ik naast tv in de woonkamer ook tv op de slaapkamer heb. Kan ik de meegeleverde splitter gewoon gebruiken (nogmaals splitten) of dien ik een andere splitter aan te schaffen (1 ingang met 3 uitgangen, als deze bestaat)?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Oeps, ben een beetje een nitwit op dit gebied, wat bedoel je met de opmerking "hou rekening met de signaalwaardes"?
 
Meerdere splitters achter elkaar kunnen je signaal teveel verzwakken. Wacht echter gewoon even het pakket af en kijk hoe het gaat. Meestal is de door jou gewenste constructie geen enkel probleem. Een en ander is mede afhankelijk van de sterkte van het binnenkomende signaal. Kom je er straks niet uit, laat het hier dan even weten.
 
Eduardo M zei:
Oeps, ben een beetje een nitwit op dit gebied, wat bedoel je met de opmerking "hou rekening met de signaalwaardes"?

Kijk hier eens: https://ziggoforum.nl/topics/36880/

suc6
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@pa3eia: dank je wel, de link is erg duidelijk en waardevol.

Ik hier nog wel een vraag over:
De huidige splitter en bekabeling voldoet over het algemeen prima, slechts heel af en toe last van een blokkerig beeld (met name bij slecht weer).
Is het dan toch aan te raden om in de nieuwe situatie (dus met toevoeging van internet + telefoon) een versterker te plaatsen of kan er toch volstaan worden met een splitter?
Ik heb er geen moeite mee om wat extra euri's te besteden, maar het moet natuurlijk wel iets toevoegen c.q. voorkomen...
 
Persoonlijk ga ik altijd voor de splitter/versterker i.v.m. de verliezen die bij een splitter optreden.
In de UPC winkel is er de BDA-01 of de FDU-04 splitter/versterker te koop.
Gebruik de voordeelbon/kortingsbon van 20% (even zoeken op dit forum naar de link).

suc6
 
Eduardo M zei:
@pa3eia: dank je wel, de link is erg duidelijk en waardevol.

Ik hier nog wel een vraag over:
De huidige splitter en bekabeling voldoet over het algemeen prima, slechts heel af en toe last van een blokkerig beeld (met name bij slecht weer).
Is het dan toch aan te raden om in de nieuwe situatie (dus met toevoeging van internet + telefoon) een versterker te plaatsen of kan er toch volstaan worden met een splitter?
Ik heb er geen moeite mee om wat extra euri's te besteden, maar het moet natuurlijk wel iets toevoegen c.q. voorkomen...

Slecht weer kan eigenlijk geen oorzaak zijn van een blokkerig beeld bij DigiTV. Vermoedelijk zijn je huidige coaxkabels en/of pluggen al niet echt zoals het hoort. Het trefwoord is Koka799 en Hirschmann. Het lijkt me dus zeker zinvol om aandacht te gaan besteden aan de kwaliteit van je interne bekabeling alvorens tot uitbreiding van het aantal apparaten over te gaan. Het topic waarnaar je bent verwezen door pa3eia geeft eigenlijk alle benodigde info.
 
@jtech:
De bekabeling is van 1996, toen het huis nieuw werd opgeleverd. Voor zover ik me kan herinneren heb ik de kabels toen aangeschaft in een specialzaak (geen Hirschmann, maar ook geen bouwmarkt kwaliteit).
Testen op kanaal 999 (zowel in de huiskamer als op de slaapkamer met de extra mediabox) geven aan dat de verbinding goed is. Vooralsnog zie ik geen duidelijke redenen om de bekabeling te vervangen. Als jij dat wel ziet dan hoor ik dat uiteraard graag van je.
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het zinvol is om een versterker aan te schaffen en heb daarbij de Tratec FRA-752/N op het oog, welke ik dan aanschaf via de UPC winkel met de kortingsbon. Ook in deze hoor ik graag jouw mening.

Groet,

Eduardo M
 
Eduardo,

de test op 999 zegt niets over de kwaliteit. Deze test test 1 frequentie, namelijk die van het retour-signaal. Wanneer die test goed werkt, betekent dat in feite enkel dat je geen problemen zou moeten hebben met het gebruik van Video on Demand, Uitzending Gemist, e.d.

Bij digitale kabeltelevisie, zitten de zenders in groepjes van circa 4 (wat men een transportstream noemt, op 1 frequentie.
Als jouw bekabeling niet 100% is, zal je dus op de zenders die in die ene transportstream zitten blokvorming waar kunnen nemen, terwijl de overige zenders je geen problemen bezorgen.

Als jij dus spreekt over blokkerig beeld, gaan bij ons de alarmbellen rinkelen en denken wij al snel aan bekabeling of een splitter die teveel signaalverlies oplevert.

En daar komt jtech zijn, in mijn ogen terechte, advies vandaan.
 
Terug
Bovenaan