• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Splitter kapot of ... ??

Berichten
307
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik kwam er achter dat als ik alleen de modem op de splitter aansluit ik een behoorlijk beter signaal heb.
Mijn coaxkabel van de tv is van prima kwaliteit en heeft een metalen "plug".
Als ik die er dus naast inplug is mijn signaal minder geworden.
Dit lijkt me niet normaal.
Als het mijn coax van de tv is wat moet ik hier dan nog aan doen of is er iets mis met de splitter?
Oude meuk: Tratec CF-02 cable modem optimizer van 6 jaar oud (zat bij mij Classic abo).
Ik kan niet direct mijn modem op de wandcontactdoos aansluiten voor controle want die zit 'geschroefd' (F-connector?) aan die splitter.
Wat kan ik doen en als het de splitter is wat is dan een goed merk/type?
 
Die splitter kan kapot zijn, maar het kan ook zijn dat het binnenkomende signaal (te) zwak is.
Met 2 aangesloten apparaten zakt het dan te ver in elkaar.

Je kunt de waarden van je modem eens vergelijken met de waarden in Signaal sterktes kabelmodem
Is het te zwak kun je de helpdesk bellen.

TV/data splitters zijn te koop bij UPC centers.
Meer informatie vind je ook in: Gezocht splitter tv/data
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Johnny54 zei:
Die splitter kan kapot zijn, maar het kan ook zijn dat het binnenkomende signaal (te) zwak is.
Met 2 aangesloten apparaten zakt het dan te ver in elkaar.

Je kunt de waarden van je modem eens vergelijken met de waarden in Signaal sterktes kabelmodem
Is het te zwak kun je de helpdesk bellen.

TV/data splitters zijn te koop bij UPC centers.
Meer informatie vind je ook in: Gezocht splitter tv/data

Bedankt voor de tip.
Ik had al gekeken naar die signaalwaardes en die zijn normaal zonder tv aangesloten:
Downstream:
Signal to Noise Ratio 32 dB
Power Level -9 dBmV (niet optimaal dus)

Upstream:
Power level 50 dBmV

Als ik de tv erbij aansluit krijg ik:

Downstream:
Signal to Noise Ratio 30 dB
Power Level -11 dBmV 

Upstream:
Power Level 45 dBmV 

Toch wel beduidend minder.
Los ik dit op met een andere splitter?
Ik heb dus eigenlijk al een tijdje last van een jojo-verbinding.
Schommelt in een halve minuut tussen 259 KB/s en 475 KB/s terwijl het normaal heel stabiel was.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Power level -11 dBmV is aan de lage kant.
Als mijn kabelmodem een powerlevel van -8 dbmV of lager (bv - 9 dbmV) aangeeft heb ik een slechter beeld op tv, maar werkt mijn internet nog wel

Ik heb zojuist even bij mij gekeken. Uitgerekend nu een sterker signaal als anders. :-\
Met of zonder aangesloten tv kabel maakt bij mij niets uit.

Wat je nog kunt testen:
TV coaxkabel aansluiten op de splitter, maar niet aan de tv.
De signaalsterkte zou dan eigenlijk niet moeten veranderen omdat er geen apparaat op is aangesloten.
Gebeurt dit wel, dan even je coaxkabel nakijken. Misschien draadje van de buitenkabel die sluiting maakt?

Heb jij een slecht tv beeld of wegvallende internetverbindingen?
Nee, dan gewoon alles laten zoals het is.
Ja, dan alles gewoon aansluiten en de helpdesk bellen. Die kunnen op afstand de signaalsterkte van je modem uitlezen en als het te laag is een monteur sturen.
Als die er is kun je het er met hem over hebben. Waarschijnlijk heeft hij dan wel een nieuwe splitter voor je.
Ze hebben nu ook andere, die je niet in je wancontactdoos stopt, maar de wandcontactdoos vervangt.
Deze zijn volgens een UPC monteur beter.

Lukt bovenstaande niet dan kun je er altijd nog een zelf kopen, maar of dat je probleem oplost durf ik niet te garanderen.
 
Ik heb het zonder tv direct op de splitter aangesloten, maar maakt niet uit.
Met of zonder coax in de tv wordt het iets lager.
Het leuke is, dat ik 2 tv's heb dus ook 2 coaxkabels (met metalen pluggen).
Die heb ik er nooit alletwee tegelijk in maar wissel ze om.
Bij alletwee de kabels heb ik dus iets verlies, met of zonder tv.
Ik heb ze alletwee nagekeken, ook alle 4 de pluggen maar kan echt niets vinden.
Ook mijn radiokabel nagekeken, maar daar heb ik geen verlies.
Het is zo dat af en toe de verbinding wegvalt (sinds gisteren gaat het trouwens beter) en als dat gebeurt stoort mijn radio ook, of als ik tv aan het kijken ben stoort mijn tv.
Het gekke is dat het resetten van mijn modem niet helpt dan, alleen de splitter uit en weer in de wandcontactdoos doen helpt dan.
Daarna gaat het weer een tijdje goed totdat hij weer wegvalt ...

P.S.
Ik heb vorige week mijn modem eens direct aan de groene kabel gehangen in de meterkast en had een beduidend beter signaal.
down:
Signal to Noise Ratio 34 dB
Power Level -2 dBmV (een hele verbetering dus!)

up:
Power Level 44 dBmV

Het probleem is dat ik geen stroom heb in de meterkast (stopcontact) en dat ook mijn tv en radio eraan moeten.
Ik kan hem dus niet rechtstreeks aan de groene kabel hangen.
Trouwens, ondanks het goede signaal schommelde mijn verbinding nog steeds (na een nacht stond 's ochtends mijn modem weer te knipperen) en heb het toen maar weer op de oude manier aangesloten.
 
Het lijkt toch een kwestie van een zwak signaal, evt. gecombineerd met een slechte of kapotte filter.
Probeer het dus eerst eens via de helpdesk.
 
Johnny54 zei:
Het lijkt toch een kwestie van een zwak signaal, evt. gecombineerd met een slechte of kapotte filter.
Probeer het dus eerst eens via de helpdesk.

Via de meterkast heb ik dus een beter signaal maar nog steeds een jojo en soms wegvallen van de verbinding. (zie boven)
 
P.S.
Ik heb vorige week mijn modem eens direct aan de groene kabel gehangen in de meterkast en had een beduidend beter signaal.
down:
Signal to Noise Ratio 34 dB
Power Level -2 dBmV  (een hele verbetering dus!)

up:
Power Level 44 dBmV

Het probleem is dat ik geen stroom heb in de meterkast (stopcontact) en dat ook mijn tv en radio eraan moeten.
Ik kan hem dus niet rechtstreeks aan de groene kabel hangen.
Trouwens, ondanks het goede signaal schommelde mijn verbinding nog steeds (na een nacht stond 's ochtends mijn modem weer te knipperen) en heb het toen maar weer op de oude manier aangesloten.
De officiële (en beste plaats) plaats voor de splitter is dus ook rechtstreeks aan die groene kabel.
Zie: Chello Installatie
Een stopcontact is in de meterkast makkelijk bij te (laten) maken.
Ja, ik praat er makkelijk over als (oud) electricien.

Over slechte en wegvallende verbindingen klagen veel mensen momenteel.
Je hebt de dingen thuis gecontroleerd zover je zelf kunt. Je installatie is niet optimaal, maar heeft zo altijd gewerkt en zou dat dus nog moeten kunnen.
Blijft over: contact opnemen met de UPC/chello helpdesk
 
Johnny54 zei:
De officiële (en beste plaats) plaats voor de splitter is dus ook rechtstreeks aan die groene kabel.
Zie: Chello Installatie
Een stopcontact is in de meterkast makkelijk bij te (laten) maken.
Ja, ik praat er makkelijk over als (oud) electricien.

Over slechte en wegvallende verbindingen klagen veel mensen momenteel.
Je hebt de dingen thuis gecontroleerd zover je zelf kunt. Je installatie is niet optimaal, maar heeft zo altijd gewerkt en zou dat dus nog moeten kunnen.
Blijft over: contact opnemen met de UPC/chello helpdesk

Helpdesk helpt niet echt, die zeggen dat het een goed signaal is.
Maar ik ga eens kijken of er een stopcontact daar te maken is.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!   ;)
 
Testje gedaan:

Met de modem direct op de groene kabel:
Downstream:
Signal to Noise Ratio 33 dB
Power Level +1 dBmV

Met de modem en splitter direct op de groene kabel:
Downstream:
Signal to Noise Ratio 31 dB
Power Level -8 dBmV

Mijn conlusie is dat toch de splitter een beetje brak is.
Is toch niet normaal van +1 naar -8?
 
Terug
Bovenaan