• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Spdif of Coax?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter sonsan
  • Startdatum Startdatum
S

sonsan

Ik heb mijn Horizon nu aangesloten op mijn AV receiver met een digitale coax voor audio. De hdmi heb ik rechtstreeks naar de Panasonic tv. Is het beter om die coax te vervangen voor een spdif optische kabel? Ik heb nu gewoon 5.1 via de coax dus ik kan zelf niet bedenken wat een optische kabel voor meerwaarde zou moeten hebben.
 
Dat heeft het ook niet. Je sluit de AV receiver of coaxiaal of optisch aan. Beiden tegelijk heeft geen nut en zal eerder conflicten opleveren.
 
Even nieuwsgierig (en leergierig):
Waarom niet alles (AC-Ryan, Horizon, overig) via HDMI-in aansluiten op je AV receiver, en receiver HDMI-uit naar je TV?
 
C0re zei:
Dat heeft het ook niet. Je sluit de AV receiver of coaxiaal of optisch aan. Beiden tegelijk heeft geen nut en zal eerder conflicten opleveren.
Nee, ik wil ze ook niet tegelijk aansluiten. Of coax of optisch. Wat de beste kwaliteit geeft dat wil ik gaan gebruiken.
 
henkg zei:
Even nieuwsgierig (en leergierig):
Waarom niet alles (AC-Ryan, Horizon, overig) via HDMI-in aansluiten op je AV receiver, en receiver HDMI-uit naar je TV?
De hdmi uitgang naar de tv geeft soms een storing als de kabel wat teveel gebogen is. Ik ben bang dat de HDMI kaart in de receiver beschadigd is. Maar vandaag is een UPC monteur langs geweest omdat regelmatig het beeld uitviel. Na het uit/inschakelen van de aan/uitknop achterop de Horizon had ik wel weer beeld. Volgens de monteur lag dat aan de hdmi kabel (aansluiting).
 
sonsan zei:
Nee, ik wil ze ook niet tegelijk aansluiten. Of coax of optisch. Wat de beste kwaliteit geeft dat wil ik gaan gebruiken.

Ik ben geen audio-expert, maar wat ik heb begrepen is er geen verschil, tenzij je over een grote afstand gaan verbinden. Google maar eens met de zoekwoorden ''verschil coaxiaal optisch".
 
henkg zei:
Even nieuwsgierig (en leergierig):
Waarom niet alles (AC-Ryan, Horizon, overig) via HDMI-in aansluiten op je AV receiver, en receiver HDMI-uit naar je TV?

Niet elke tv kan dts uitsturen vandaar.
Er is verder weinig verschil tussen optisch en coax.
 
poiuyt zei:
Niet elke tv kan dts uitsturen vandaar.

In de vraag van henkg is er toch helemaal geen audio-uit voor de TV...? ;) Hij heeft het over HDMI vanaf de receiver naar de TV. Audio blijft al "achter" in de receiver (hetzij via HDMI, hetzij SPDIF).
 
Inderdaad gaat er alleen beeld naar de tv (via HDMI). Geluid wordt ondervangen door de receiver. Ik heb beide kabels (optisch en coax) uitgeprobeerd maar ik hoor geen verschil. Misschien wel meetbaar maar zolang ik geen verschil hoor kies ik voor de coax. Is het niet zo dat bij optisch een extra handeling plaats moet vinden om van "licht" om te zetten naar een stroompje? Of denk ik nu te simplistisch?
 
In de audiowereld is er een zekere voorkeur om voor high end apparatuur zoals CD, SACD ,Blu ray apparatuur en high end mediaservers als ze niet via HDMI aangesloten kunnen worden de coax te gebruiken.
Ik gebruik beide door elkaar en heb nooit verschillen kunnen vastellen bij moderate apparatuur als b.v. mediaspelers en mediaboxen al heb ik voor mijn high end CD annex SACD speler en de blu ray speler de coax en ook de analoge uitgangen in gebruik.
 
Terug
Bovenaan